Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

abort i v.12?

Hej!

Det kan säkert skilja sig åt lite mellan olika landsting/sjukhus. Men om du får en tid för abort före slutet på vecka 13 är den kirurgisk, dvs du är sövd. Om det är lång väntetid eller om du behöver tänka igenom beslutet ett tag till blir det en sk 2-stegsabort (görs från vecka 14). Den tar längre tid att genomföra. Början av aborten är medicinsk. Dvs. du får tabletter som ska göra så att graviditeten avstannar, sedan tabletter som gör att sammandragningarna börjar (detta görs på sjukhus). Förloppet kan bli ganska långdraget, men du kan få smärtlindring i form av morfin och liknande. Oftast måste man även göra ett kirurgiskt ingrepp efteråt eftersom att det oftast finns rester kvar av moderkakan.

Jag förstår att du har det jobbigt och hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns ok!

• Anonym (M)

Kan även tillägga att jag själv gjort en sen abort i vecka 16+0 eftersom fostret inte var livsdugligt. Det tog ca 12 timmar från att jag fått de första tabletterna för att driva ut fostret tills det faktiskt var ute. Men då hade jag inte fött barn tidigare. Det gjorde ganska ont från och till, men jag klarade faktiskt hela förloppet på endast alvedon. Jag hade dessutom tur, hela min moderkaka kom ut så jag slapp sövas och skrapas (men det kan du tyvärr inte räkna med).

• Anonym (M)

Ja, det varierar nog mycket. Den info jag fick inför min sena abort var att efter vecka 14 (13 + 6) brukar inte hela moderkakan komma ut, så därför måste man ofta skrapas. Men man kan inte göra hela aborten kirurgiskt, för då riskerar man skador på livmodern.

• Anonym (M)
    Anonym (ånger) skrev 2016-04-11 21:36:24 följande:

Jag helammar fortfarande min son och min mens har inte kommit tillbaka än, har inte heller haft några symtom alls och det har jag fortfarande inte.

Är mest orolig över att tiden inte ska räcka till, vad omgivningen ska tycka osv.. Sambon vill behålla och jag både vill och inte vill. Tror jag hade ångrat mig hela livet om jag gjort abort då jag egentligen vill behålla barnet.

Låter så hemskt med abort. Hemskt att gå igenom. Jag är LIVRÄDD för att sövas. Har aldrig blivit sövd och hade blivit alldeles panikslagen och utom mig om det skulle behövas. Vet inte alls vad jag ska göra och är så kluven :(

Jag tycker att du ska strunta i vad omgivningen tycker, även om det inte alltid är så lätt. Ring abortmottagningen och boka en tid hos psykolog/kurator! Kanske kan det hjälpa dig att komma fram till rätt beslut. Då kan du även få korrekt information om hur en eventuell abort skulle gå till.

Vad gäller narkosen är den mkt lätt och du är endast sövd en kort stund, men det är såklart ingen tröst om du är livrädd.
Svar på tråden abort i v.12?