• FruAnell

Starta utredning

Nu har jag gjort det.
    Ringt till gyn för att starta en fertilitetsutredning.
    Usch vad svårt det var. Att inse att det inte verkar funka som det ska. Att vi inte verkar bli gravida på egen hand. Det är inget kul att säga till sig själva.
    Jag har ingen aning om vad som ska hända nu mer än att vi kommer få hem papper och så är det provtagning som skall utföras. Jag vet egentligen ingenting än om vilka eventuella piller man kommer att få ta, vilka undersökningar som kommer att göras eller vad som kommer att hända.
    Usch, ingen kul situation alls. Men jag hoppas att det kommer leda till något bra.

Någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Starta utredning
  • ALovisa
    Malin 845 skrev 2016-04-22 14:39:16 följande:
    Hej! :).
    Tyvärr är det vanligt att man försöker nästan upp till två år utan att något är "fel". I stort sett alla gyn kliniker kräver att man försökt i minst ett år själva :/.

Jag själv är överviktig och kommer få ägglossningsstimulerande medicin så fort jag gått ner i vikt. Hade jag inte haft övervikt hade jag säkert fått börja nu. Det påverkar också hur hög gräns de har på BMI. En del har 30 och en del 32 i BMI som gräns innan man får hjälp :).

Du kan ju alltid ringa dem och fråga :). Eller gå in på klinikens hemsida så står det säkert hur länge man bör ha försökt innan man söker hjälp :). Det gör det i Jönköping iallafall :).
    Okej..tack! Kanske är lika bra och bara ringa och höra vad dom säger. Och börja ställa in sig på att det kan bli en lååång procedur det här.. nånting jag tror jag kommer att ha svårt med.. men men.

Hoppas du får sätta igång snart med medicinen. Lycka till! :)
  • Malin 845
    ALovisa skrev 2016-04-25 18:38:56 följande:
    Okej..tack! Kanske är lika bra och bara ringa och höra vad dom säger. Och börja ställa in sig på att det kan bli en lååång procedur det här.. nånting jag tror jag kommer att ha svårt med.. men men.

Hoppas du får sätta igång snart med medicinen. Lycka till! :)
    Ringde du gyn och kollade läget? :)
  • mininiss

Hej på er alla! Idag var jag på sista kollen innan vi träffar läkaren igen och idag gjorde jag äggledsskjölning och jag kan säga allt de man får höra om äggledsskjölning inte stämmer hela utredning gick jätte bra och båda v och h äggled va fria och livmodern såg bra ut :) så jag håller tummarna för er tjejer <3

• Malin 845
    mininiss skrev 2016-04-27 13:22:43 följande:

Hej på er alla! Idag var jag på sista kollen innan vi träffar läkaren igen och idag gjorde jag äggledsskjölning och jag kan säga allt de man får höra om äggledsskjölning inte stämmer hela utredning gick jätte bra och båda v och h äggled va fria och livmodern såg bra ut :) så jag håller tummarna för er tjejer <3

Hej! Ska du få ägglossningsstimulerande nu eller vad är planen? :). Skönt att äggledarna hade fri passage :).
  • mininiss
    Malin 845 skrev 2016-04-27 16:56:27 följande:

Hej! Ska du få ägglossningsstimulerande nu eller vad är planen? :). Skönt att äggledarna hade fri passage :).

Dom hitta ingen fel alls och jag kan få ägglossning av mig själv men vi skulle träffa läkaren och se därifrån men håller tummarna ja får på börja nått vill så gärna ha barn:) <3
  • Malin 845

Hej tjejer! Hoppas allt är bra med er :). Jag har mitt utredningssamtal den 19/5 så det närmar sig! :).
    Som ni vet så har jag inte haft egen äl på 6 månader men denna cykeln fick jag det själv på cd 14!! :D så nu väntar jag tills jag kan testa med gravtest runt bim :).
    Hoppas att om det inte tagit sig denna cykeln att jag får regelbunden äl framöver med :).

• Miimmi

Hej på er.

"Kul" att höra om era historier! Håller tummarna för er alla!

Jag har nu varit på mitt första besök, innan dess har jag lämnat blodprov två omgångar och min man spermaprov.

Mannens spermaprov såg bra ut. Mina blodprov visade på svag ÄL vilket jag redan misstänkte... Samt att läkaren nämnde något om lite låg nivå gällande sköldkörteln.. fattade inte riktigt vad hon menade med det dock.

Vi fick utskrivet pergotime som jag läste så mycket om så kändes SÅ bra! Behövde inte "tjata" det minsta vilket jag nästan var inställd på.. Samt att jag även fick provera utskrivet då jag har spottings många dagar innan mens.

De spolade även äggledarna vilket de verkar göra som en rutingrej här när man söker för detta. Kände menssmärta samt att jag blev yr och lite lätt illamående, men det gick över snabbt när det va klart.

Har kort cykel (24 dgr) så misstänker att det + spottings är orsaken till att inget händer men nu hoppas jag kunna få bort mina spottings samt förlänga cykeln och få stabilare ÄL.

Skall tillbaka dag 23 efter börjat med pergotime och ta blodprov för att se om det hjälpt.

Blev långt detta;p

Känns så skönt att äntligen vara "igång" och en stor lättnad att de tog en på allvar och skrev ut allt utan bekymmer!

• FruAnell

Får göra en liten uppdatering, det har inte hänt så mycket men min mens startade häromdagens så idag lämnade jag första blodprovet :) Maken har inte lämnat spermaprov ön, tror inte han gillar tanken även om han vet att han måste :) har det hänt något för någon annan?

• Malin 845
    FruAnell skrev 2016-05-10 18:51:32 följande:

Får göra en liten uppdatering, det har inte hänt så mycket men min mens startade häromdagens så idag lämnade jag första blodprovet :) Maken har inte lämnat spermaprov ön, tror inte han gillar tanken även om han vet att han måste :) har det hänt något för någon annan?

Spännande att det går framåt för er :).

Här har det inte hänt så mycket, förutom att jag fått egen äl för första gången på 6 månader :). Vi ska på utredningssamtalet den 19/5 så det känns härligt att det är så snart! :). Då får vi tid för sambons spermaprov med :).
  • Malin 845

Hej igen! Var på utredningssamtal igår! Vi pratade igenom mina provresultat och de visade att jag hade äl förra cykeln.

Sen så kom vi fram till det att då de har semester nu efter midsommar så ska jag jobba hårt med viktnedgången och höra av mig till dem när jag gått ner till BMI på 32 :). Sen påbörjar vi pergotime behandling direkt :).
    Sambon har ringt om att lämna spermaprovet med så det går framåt nu! :).

Svar på tråden Starta utredning