• FruAnell

Starta utredning

Nu har jag gjort det.
    Ringt till gyn för att starta en fertilitetsutredning.
    Usch vad svårt det var. Att inse att det inte verkar funka som det ska. Att vi inte verkar bli gravida på egen hand. Det är inget kul att säga till sig själva.
    Jag har ingen aning om vad som ska hända nu mer än att vi kommer få hem papper och så är det provtagning som skall utföras. Jag vet egentligen ingenting än om vilka eventuella piller man kommer att få ta, vilka undersökningar som kommer att göras eller vad som kommer att hända.
    Usch, ingen kul situation alls. Men jag hoppas att det kommer leda till något bra.

Någon mer som är i samma situation?

• Svar på tråden Starta utredning
  • Malin 845

Hej här är en till! :)

Jag och min sambo har försökt i 1 år o 2 månader nu utan resultat. Jag har insett att jag inte har egen ägglossning utan kommer få utskrivet pergotime framöver för att stimulera ägglossningen :). Jag ska även ta blodprover på cd 3 och 20 samt att sambon ska lämna spermaprov! Och ett utredningssamtal är inbokat 19/5 :). Hur länge har ni försökt?

• FruAnell

Oj, redan där tycker jag att det låter avancerat! Hur vet du att du inte har ÄL?
    Vi har försökt i ca 1 och 1/2 år - kändes hemskt att inse att det inte verkar funka som det ska. Vet inget än om vad som kommer att hända - både spännande och skrämmande!

• Malin 845
    FruAnell skrev 2016-04-09 21:50:04 följande:

Oj, redan där tycker jag att det låter avancerat! Hur vet du att du inte har ÄL?
    Vi har försökt i ca 1 och 1/2 år - kändes hemskt att inse att det inte verkar funka som det ska. Vet inget än om vad som kommer att hända - både spännande och skrämmande!

Jag vet det då jag har mellan 70-90 dagars cyklar och då har man antagligen inte äl alls. Får ett läkemedel för att få mens. När de kollade mina hormonnivåer förra gången sa de då att jag har PCO utseende enligt blodprover och vul.

Det är ganska enkelt :). De kollar mina hormonnivåer då jag har PCO. Utifrån de blodproverna och sambons spermaprov så får vi se vad som händer :). Hoppas att vi slipper ivf!
    Men har du regelbunden cykel?
  • Pimpinellan

VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Läkarträff efter det där man går igenom svaren och vilken hjälp som kan behövas. Hos 30% hittar man initialt inget fel och då brukar man spola äggledarna för att se om felet är där. Hittar man då fortfarande inget fel går man oftast direkt på IVF. Bättre veta än gå och undra och kanske om man har väldig otur försöka förgäves.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• FruAnell
    Malin 845 skrev 2016-04-09 22:04:44 följande:
    Jag vet det då jag har mellan 70-90 dagars cyklar och då har man antagligen inte äl alls. Får ett läkemedel för att få mens. När de kollade mina hormonnivåer förra gången sa de då att jag har PCO utseende enligt blodprover och vul.

Det är ganska enkelt :). De kollar mina hormonnivåer då jag har PCO. Utifrån de blodproverna och sambons spermaprov så får vi se vad som händer :). Hoppas att vi slipper ivf!
    Men har du regelbunden cykel?
    Ok vad intressant! När vi började försöka fick jag vääldigt långa cykler, upp emot 70 dagar ibland, men i normala fall är min cykel relativt regelbunden med ett snitt på typ 34 dagar.

Ja jag hoppas också att man slipper ivf - fast hellre det än vara barnlös!
  • Malin 845
    FruAnell skrev 2016-04-10 08:15:29 följande:
    Ok vad intressant! När vi började försöka fick jag vääldigt långa cykler, upp emot 70 dagar ibland, men i normala fall är min cykel relativt regelbunden med ett snitt på typ 34 dagar.

Ja jag hoppas också att man slipper ivf - fast hellre det än vara barnlös!
    Skönt att egentligen ha normala cykler sen innan :). Har själv haft det en väldigt kort period tidigare men inte nu..
    Har precis börjat ta läkemedlet provera för att få mens, så hoppas att äl vill komma av sig självt denna gången :). Ska du också få provera för att få mens? Eller har ni precis ansökt om utredning? :)
    Är lite rädd för att sambons sperma är dålig, han är opererad i testikeln..

Ja mycket hellre ivf i så fall! :). Sambon köpte en större bil i helgen så vi är redo för ungar nu! :)
  • Malin 845
    Pimpinellan skrev 2016-04-09 22:42:03 följande:

VUL,blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Läkarträff efter det där man går igenom svaren och vilken hjälp som kan behövas. Hos 30% hittar man initialt inget fel och då brukar man spola äggledarna för att se om felet är där. Hittar man då fortfarande inget fel går man oftast direkt på IVF. Bättre veta än gå och undra och kanske om man har väldig otur försöka förgäves.

Vad är det de kollar på blodproverna på cd 21?
  • FruAnell
    Pimpinellan skrev 2016-04-09 22:42:03 följande:

Tack! Jo det var det vi tänkte..
    Jag undrar också över blodproven :) men det andra tas alltså efter ÄL då?
  • FruAnell
    Malin 845 skrev 2016-04-10 09:36:18 följande:
    Skönt att egentligen ha normala cykler sen innan :). Har själv haft det en väldigt kort period tidigare men inte nu..
    Har precis börjat ta läkemedlet provera för att få mens, så hoppas att äl vill komma av sig självt denna gången :). Ska du också få provera för att få mens? Eller har ni precis ansökt om utredning? :)
    Är lite rädd för att sambons sperma är dålig, han är opererad i testikeln..

Ja mycket hellre ivf i så fall! :). Sambon köpte en större bil i helgen så vi är redo för ungar nu! :)
    Jo, lite skillnad mellan cyklerna har det alltid varit men när vi började försöka ballade cykeln ur totalt! Kändes skitjobbigt så sen har jag försökt att inte tänka så mycket, leva som vanligt och inte vänta på mens eller ev plus och nu är det normalt igen :)
    Jag har precis ansökt så vi ska få hem lite papper och ta prover och så men det är ju inom landstinget så det kan dröja upp till tre mån =/. Hoppas att det går fort.

Okej, hm hoppas inte! Vi har egentligen ingen koll på nånting, maken tror att det är hans fel men har ingen förklaring till varför, jag tror att felet ligger hos mig.. Men för man en utredning får man ju förhoppningsvis lite svar!

Haha vad kul, när vi köpte bil sist var det också med lite tanke på ev barn men de har ju då uteblivit än så länge..
  • Malin 845
    FruAnell skrev 2016-04-10 10:34:22 följande:
    Jo, lite skillnad mellan cyklerna har det alltid varit men när vi började försöka ballade cykeln ur totalt! Kändes skitjobbigt så sen har jag försökt att inte tänka så mycket, leva som vanligt och inte vänta på mens eller ev plus och nu är det normalt igen :)
    Jag har precis ansökt så vi ska få hem lite papper och ta prover och så men det är ju inom landstinget så det kan dröja upp till tre mån =/. Hoppas att det går fort.

Okej, hm hoppas inte! Vi har egentligen ingen koll på nånting, maken tror att det är hans fel men har ingen förklaring till varför, jag tror att felet ligger hos mig.. Men för man en utredning får man ju förhoppningsvis lite svar!

Haha vad kul, när vi köpte bil sist var det också med lite tanke på ev barn men de har ju då uteblivit än så länge..
    Ja känns som stressen påverkar cykeln :/. När man inte försöker så går det oftast, men man vill ju ha barn NU! :).
    Men det går nog fort :). Jag ansökte i slutet av februari och de ringde nu i slutet av mars :). Så för oss gick det fort! :).
    Jag tror att det är en kombo för oss. De har konstaterat att jag inte har äl, men när sambon är opererad så kan det ha påverkat. Ingen av oss har barn sen innan. Så kan vara fel på ena eller båda. Hoppas SÅ på en liten vårbebis :)

Ja det blir som att man längtar lite mer när man ser den stora bilen ;). Jo vi har försökt länge med :/.
Svar på tråden Starta utredning