• Anonym (Önskan)

Att bli familjehem - ålder på barnen

Jag har alltid haft en önskan att bli familjehem, och känner att jag skulle vilja erbjuda yngre barn ett familjehem. Men är det ens möjligt att enbart ta emot barn, exempelvis 0-6 år? Bör jag slå bort min tanke om att bli familjehem redan nu?
    Jag är utbildad lärare för barn i åldrarna 1-7 år, och har ett brinnande intresse just kring småbarns utveckling i denna ålder.

• Svar på tråden Att bli familjehem - ålder på barnen
  • Anonym (Familjehemssyskon)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 10:21:41 följande:

Jobbade med det i 4 år så jag har träffat många familjehem!

Jobbar med försörjningsstöd idag då jag inte klarar av att se hur illa barn far i familjehem.

Det finns inga bra familjehem! Barn ska bo hemma med stöd om så behövs!

Ja, det skulle vara så mycket bättre för mina syskon som är placerade (eller har varit placerade hela barndomen) hos mina föräldrar, att bo kvar hos sina biologiska föräldrar med alkohol/drog/spelmissbruk eller psykiska funktionshinder/förståndshandikapp, där de biologiska föräldrar i många fall rent av struntar fullkomligt i att barnen är borta. Ja, så mycket bättre än att få komma till en familj där både föräldrarna/familjehemsföräldrarna och övriga syskon (biologiska och familjehem) ger kärlek och omsorg, man hjälps åt med vardagssysslor, kan uppleva resor och olika saker, både i Sverige och utomlands. Jag har fyra syskon som är eller har varit familjehemsplacerade hos mina föräldrar, och den sammanhållningen vi har i vår familj har jag inte sett hos många andra familjer!
  • Anonym (Janna)

[quote=76517691][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 12:57:23 följande:[/quote-nick]

Måste tillägga att 15 åringen har fått höra detaljer om de sexövergrepp småungarna utsatts för. Är det också okej för dig?

[/quote