• Anonym (Önskan)

Att bli familjehem - ålder på barnen

Jag har alltid haft en önskan att bli familjehem, och känner att jag skulle vilja erbjuda yngre barn ett familjehem. Men är det ens möjligt att enbart ta emot barn, exempelvis 0-6 år? Bör jag slå bort min tanke om att bli familjehem redan nu?
    Jag är utbildad lärare för barn i åldrarna 1-7 år, och har ett brinnande intresse just kring småbarns utveckling i denna ålder.

• Svar på tråden Att bli familjehem - ålder på barnen
  • Anonym (Familjehemssyskon)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 10:21:41 följande:

Jobbade med det i 4 år så jag har träffat många familjehem!

Jobbar med försörjningsstöd idag då jag inte klarar av att se hur illa barn far i familjehem.

Det finns inga bra familjehem! Barn ska bo hemma med stöd om så behövs!

Ja, det skulle vara så mycket bättre för mina syskon som är placerade (eller har varit placerade hela barndomen) hos mina föräldrar, att bo kvar hos sina biologiska föräldrar med alkohol/drog/spelmissbruk eller psykiska funktionshinder/förståndshandikapp, där de biologiska föräldrar i många fall rent av struntar fullkomligt i att barnen är borta. Ja, så mycket bättre än att få komma till en familj där både föräldrarna/familjehemsföräldrarna och övriga syskon (biologiska och familjehem) ger kärlek och omsorg, man hjälps åt med vardagssysslor, kan uppleva resor och olika saker, både i Sverige och utomlands. Jag har fyra syskon som är eller har varit familjehemsplacerade hos mina föräldrar, och den sammanhållningen vi har i vår familj har jag inte sett hos många andra familjer!
  • Anonym (Janna)

[quote=76517691][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 12:57:23 följande:[/quote-nick]

Måste tillägga att 15 åringen har fått höra detaljer om de sexövergrepp småungarna utsatts för. Är det också okej för dig?

[/quote

Problemet med dig är att du inte har förmåga att se något i annat än svårt eller vitt. Det du påstår om familjehemmet här ovan ( om det överhuvudtaget är sant) gör definitivt till det mest extremt ovanliga jag någonsin hört talas om. Och är verkligen inte vanligt förekommande. Så vitt jag vet som själv är familjehem så utreds man mycket noga innan en placering. Och t.o.m flera gånger ofta. Först en längre utredning där det görs en 3 timmar lång djupintervju samt kollas i alla register som polis registret, kronofogden och FK. Sedan utreds man ofta ytterligare en gång i samband med en tänkt placering. Vad mer tycker du ska göras?

Och så gläder det mig mycket att höra att du inte är socialsekreterare trots att du påstår att du arbetat med placeringar??? Och mig veterligen så är även de som arbetar på försörjningsstöd också socionomer?

Och du: hör och häpna nu men jag har vare sig slagit eller utnyttjat någon sexuellt av de barnen som är och varit placerade hos mig. Och mig veterligen inte heller de andra familjehemmen jag känner.

• Anonym (Janna)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 13:55:13 följande:

Ha ha..skojar du? Jag är troligen BÄTTRE än många socionomer precis som många barnskötare är bättre än många förskolelärare. Detta pratar vi ofta om på mitt jobb!

Bara att påstå att man jobbar på en myndighet utan relevant utbildning då det knappast finns brist på socionomer i landet är rätt skrattretande. För övrigt finns det inte mycket mer att skratta åt. Jag förstår att du har någon form av funktionsnedsättning som innebär att du har svårt att se annat än svart/vitt och gissningsvis så har du också omhändertagna barn.

Och att det är anledningen till att du återkommer i varje tråd om hur hemska ALLA familjehem är.
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-09 10:21:41 följande:

Jobbade med det i 4 år så jag har träffat många familjehem!

Jobbar med försörjningsstöd idag då jag inte klarar av att se hur illa barn far i familjehem.

Det finns inga bra familjehem! Barn ska bo hemma med stöd om så behövs!

Ok. Tror inte för en sekund att du har jobbat med dessa frågor. Hade du det så hade du förstått nyanser men det gör du inte.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2016-04-09 14:00:12 följande:

Du har alltså sysslat med utredningsarbete som om du vore socionom och fattat beslut om att ansöka om tvångsåtgärder på ett socialkontor?

Förvånad över det?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Janna) skrev 2016-04-09 16:24:51 följande:

Bara att påstå att man jobbar på en myndighet utan relevant utbildning då det knappast finns brist på socionomer i landet är rätt skrattretande. För övrigt finns det inte mycket mer att skratta åt. Jag förstår att du har någon form av funktionsnedsättning som innebär att du har svårt att se annat än svart/vitt och gissningsvis så har du också omhändertagna barn.

Och att det är anledningen till att du återkommer i varje tråd om hur hemska ALLA familjehem är.

Men jösses. Jag som har NOLL utbildning tar de avgörande besluten. Socsekreterare gör utredning men det är jag som gör beräkning och tar besluten!

Jag väljer om en person ska få ekonomisk hjälp eller ej! Detta VET alla som arbetar på sov!

Jag har som sagt aldrig upplevt ett bra familjehem och tills jag ser motsatsen kommer jag inte ändra åsikt!

Jag lider för alla barn som tvingad bo i dessa vidriga "hem" istället för att få uppleva kärlek och trygghet hos sin egen familj!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-10 19:05:54 följande:

Men jösses. Jag som har NOLL utbildning tar de avgörande besluten. Socsekreterare gör utredning men det är jag som gör beräkning och tar besluten!

Jag väljer om en person ska få ekonomisk hjälp eller ej! Detta VET alla som arbetar på sov!

Jag har som sagt aldrig upplevt ett bra familjehem och tills jag ser motsatsen kommer jag inte ändra åsikt!

Jag lider för alla barn som tvingad bo i dessa vidriga "hem" istället för att få uppleva kärlek och trygghet hos sin egen familj!

På soc *
  • Anonym (Janna)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-10 19:06:54 följande:

På soc *

Jo att du har noll utbildning tror jag absolut på. Men att du skulle vara någon som fattar beslut tror jag absolut inte på . Du som bara ser allt i svart eller vitt?! Och vad menar du att detta vet alla som jobbar på soc? Vad är det alla vet ? Att det är du som tar besluten? Förklara gärna det. Det yttersta ansvaret har väl ändå Enhetschefen? Och det är du knappast . Möjligen att du sitter och hanterar utbetalningar.
  • Anonym (Janna)
    Anonym (Janna) skrev 2016-04-10 19:26:07 följande:

Jo att du har noll utbildning tror jag absolut på. Men att du skulle vara någon som fattar beslut tror jag absolut inte på . Du som bara ser allt i svart eller vitt?! Och vad menar du att detta vet alla som jobbar på soc? Vad är det alla vet ? Att det är du som tar besluten? Förklara gärna det. Det yttersta ansvaret har väl ändå Enhetschefen? Och det är du knappast . Möjligen att du sitter och hanterar utbetalningar.

Och du väljer knappast någonting utan följer de lagar om försörjningsstöd som finns.
  • Anonym (Vera)

Tror nog att personen som påstår sig jobba med "dessa frågor" är någon som inte gillar socialen så mkt.. Jobbar med det här gör hen garanterat inte.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-04-10 19:05:54 följande:
    Det är socialsekreterarna som beviljar ekonomiskt bistånd efter att de gjort sin utredning.
  • Anonym (Familjehem)

Som svar på ts fråga.

Man kan absolut lämna önskemål om barnet ålder, kön, intressen mm.

Det är ju viktigt att barnet passar in i familjen.

Men oftast vill man inte placera barn i nära ålder till barn som redan bor hemma. Just för att det inte ska bli konkurens mellan barnen. Vi

• Cara75

Blir verkligen så trött på vissa som håller till på Familjeliv ibland Rynkar på näsan 
    Hur svårt kan det vara att hålla sig till ämnet dvs det som var frågan från början?

Av alla inläggen i denna tråd så är det bara den sista som hade ett skapligt svar...
    Och varför är 90% anonyma, är det för att ingen ska kunna "följa" olika inlägg den personen gjort? Fegt isåfall!!

Till ts -  jag tycker att du ska kontakta socialtjänsten och prata med dem för att få information och råd.
    Familjehem behövs till barn i alla åldrar, just nu verkar dock behovet störst till tonåringar. Våra grannar var familjehem till en nyfödd som de flera år senare fick vårdnaden om, så det finns även "uppväxtplaceringar" men de är ganska ovanliga.
    Man får vara förberedd på att barnets biologiska familj och släkt kommer finnas med i bilden och att barnet kanske inte blir kvar hos er, men det är ni säkert redan införstådda med.
    Lycka till !! Glad

Svar på tråden Att bli familjehem - ålder på barnen