Ångrar studsmattan!
Hej!
Har någon ett bra tips på hur man styr upp det kring studsmattehoppande? Jag har 3 barn (4,5 år samt tvillingar på 2,5).
Hade sett fram emot att få hem den fina studsmattan och att barnen skulle ha något roligt att göra i trädgården (vi har nyligen flyttat till hus efter lägenhet i stan) och att jag skulle kunna ta det lite lugnt och se dem hoppa i godan ro.... Lite av en utopi...
Det blir bara bråk, gråt och skrik om den. Jag försöker förklara att de får hoppa i tur och ordning och sen byta, men när någon väl är uppe lyder de ju inte när man ropar åt dem att komma ner. De blir helt bananas och skriker och hörs i hela byn. De smiter in under nätet och hoppar alla tre fast de absolut inte får och framför allt har det plockat fram sidor hos dem jag inte tycker om.
Jag har försökt prata med 4-åringen om att syskonen kan skada sig allvarligt om han hoppar tillsammans med dem och jag säger att de inte får skrika och låta en massa på studsmattan för att inte störa grannarna, men det verkar lönlöst. Lösningarna jag hamnat i är istället, vilket jag inte är speciellt stolt över:
* Hot om att vi ska lämna tillbaka studsmattan (jag överväger det verkligen)
* Jag måste vara på studsmattan tillsammans med dem och hålla de mindre barnen i handen så vi hoppar försiktigt, medan 4-åringen ränner runt. Då får jag hålla koll på alla som flipperkulor och hamnar i ett ständigt "gör inte si, gör inte så, puttas inte"....
Kort sagt, det jag ville skulle bli positivt och roligt har bara blivit en massa negativitet och jag är helt slut efter att ha varit tvungen att stå uppe på studsmattan och tjata hela eftermiddagen. Ja, jag kan lyfta ner dem och ta en under vardera armen och gå in med dem istället, men jag vill ju att vi ska vara ute.
Känner mig som världens curligaste, men det är lätt att det blir övermäktigt med 3 som allihop är i trotsperioden från hell och att jag bara står och fjärrstyr men vet att ingen lyssnar...