• Regnbågsdröm

IVF-start slutet på april/början på maj

KaosArt skrev 2016-05-01 14:08:39 följande:
    Okej men det var ju bra. Hoppas det går bra för dig.

Jag vill ju inte skrämma upp dig men hon blev så dålig att hon fick andningsproblem och extrema smärtor. Låg på sjukhus i ca en vecka och äggstockarna blev så vätskefyllda att de blev som tennisbollar ungefär. Men det är ju väldigt ovanligt att man reagerar så starkt. Jag minns inte hur många ägg hon fick. Men tror inte det var så många.

Men som sagt så är det inte så stor risk att bli så dålig, nu helst när de anpassat ägglossningsprutan också så går det säkert bra :)
    Det som också kan hända vid överstimulering är ju att de tvingas frysa äggen innan återföring. Är man för överstimulerad sker inget ET. Har jag hört alltså. Det där gäller aldrig mig, då jag troligtvis är den mest ostimulerade i världen
  • Regnbågsdröm
    daisy80 skrev 2016-05-02 14:51:06 följande:

Jag har ju äggplock imorgon tisdag, och när jag var på vul i fredags lät de ganska säkra på att jag får återföring på fredag, alltså dag 3. Det är nog stängt på torsdag som är en röd dag. Dag 5 blir ju på söndag för mig, och tror inte det görs då heller...Vet inte om någon hört talas om någon som fått ET på dag 6? Hursomhelst, jag tror dag 3 blir jättebra!

Man kan absolut få ET dag 3, som svar till er båda. Antar att det är första gången för er? Det är förstås olika från olika kliniker, men min klinik tar dag 3 om man haft plock en fredag, för att slippa gå in och jobba söndag. Dock funkade inte det för oss första gången, då äggen inte delade sig tillräckligt bra till dag 3. Så vid tredje försöket när äggplocket också inföll på en fredag, så planerade de om och gick in och jobbade på söndagen, så att jag kunde få återföring dag 2 istället. Det är olika hur olika kroppar fungerar och hur äggen är. Det där lär de ju sig efter ett tag. De som får insättning dag 5 är de som har många ägg där de ser bra kvalitet direkt. Annars vågar de inte vänta så länge. Man kan få insättning mellan dag 2 och 5 beroende på äggens kvalitet. Men oftast dag 2 eller 5, men funkar med dagarna där emellan också. Men brukar främst bero på öppettider om man får annat, vad jag vet. Stort lycka till till er båda!
  • Regnbågsdröm
    Harvester skrev 2016-05-02 22:20:35 följande:

Blev inget återförande idag heller, äggen hade fortfarande inte växt på sig ordentligt :((

De skulle se vad som hänt imorgon och ev frysa in ngt embryo men vad är oddsen för att det skulle hänt ngt dag 6 om det inte växt bra första fem dagarna...

I vilket fall är ju oddsen ännu sämre med fryst embryo men annars måste jag ju göra om allt och allt detta jag gjort nu (långa protokollet och ganska ont efter äggplock) har varit i onödan..

Jävla skit!! :,(((((

Oh. Jag lider med dig. Så tråkigt att de inte växt. Jag känner igen den där hopplösheten, även om vi vid vårt första försök inte fick återföring på grund av att de inte delat sig som de skulle. Men det fick vi veta dag 2. En extrem chock och det kändes verkligen som att man gått igenom allt i onödan. Men samtidigt är det så att jag lärt mig något av det, främst att inte ta saker för givna (som typ insättning, vilket jag dagligen läser folk som gör.. ) jag tror det har hjälpt oss i vår process framåt sen, att liksom vara ödmjuka inför varje steg. En liten klen tröst mitt i allt förstås, men du kommer förstå sen. Kram!
  • Regnbågsdröm

Resan slutar här. Ruvardag 11, floder med blod. Jag bryter ihop nu. Fullständigt. Ta hand om er alla! Hejdå.

• Regnbågsdröm
    grodan26 skrev 2016-05-04 16:12:54 följande:
    Men nej!!! Åh beklagar verkligen. Var det sista försöket? 
    Stor stor kram! 
    Tredje och sista landstingsbetalda ja.
  • Regnbågsdröm
    finee skrev 2016-05-05 08:56:44 följande:
    Ja, visst, det är massa moment som ska gå i lås. Under stimuleringen har man ju lite mer insikt i de olika momenten, men efter insättning så vet man ju ingenting om hur det fortsätter delas, inplanteras osv.

Sännande med äggplock på tisdag Kaosart! Det går framåt :) Det är väl ett bra tecken att de sänker din dos? Det måste ju betyda att du inte är så svårstimulerad, vilket väl är positivt har jag för mig?
    daisy80 skrev 2016-05-04 22:58:24 följande:

Idag ringde kliniken och sa att av mina 9 ägg så har 3 blivit befruktade. Blev ganska besviken.. Men de sa att de såg fina ut iallafall. Usch har haft en orolig dag idag, vill så gärna ha nåt till frysen. Har gråtit en massa, av oro, nu börjar ivf-verkligheten komma ikapp mig. Otroligt påfrestande psykiskt detta. Men jag vill ändå vara positiv och tänka att det är tre starka små kämpar vi fått till <3

Håller tummarna för din lilla trio nu! Men förstår att du förväntade dig fler befruktningar, man har ju så mycket hopp :) Och visst är det påfrestande psykiskt allt detta. Kram och hoppas du mår lite bättre idag.
    Man lär sig tyvärr det där efter hand.. När man gjort ett antal försök. Jag fick ut 8 ägg ni sista försöket. Men visste i princip att högst 5 av dem skulle vara mogna för befruktning. 4 vad det. 3 befruktade. Ett bra resultat tyckte jag. Men det är för att jag lärt mig hur min kropp fungerar, och IVF över huvud taget. Jag tror inte jag känner någon som fått ut många ägg där alla varit mogna. Vid vårt andra försök vet jag att läkaren lämnade kvar vissa blåsor. Det gjorde hon nog för att inte göra oss besvikna, när hon såg att de ändå var små. Vid de andra försöken har ju typ hälften varit omogna. Den gången fick vi ut 4 mogna. Bättre det, så slipper man hoppas på de där andra. Många antal ägg behöver absolut inte vara bättre än få. Kram till er!
  • Regnbågsdröm
    Harvester skrev 2016-05-05 21:27:38 följande:

Fy vad orättvist!

Hoppas ni har möjlighet att försöka utan landstingsstöd..

Vi får ju ingen hjälp då vi redan har ett barn men min man har som löneförmån att kunna dra kostnaden på bruttolönen så kolla upp med era jobb!

Jag betalar 36 000 och han 19 000 (för tre försök) så det är stor skillnad..

Ja. Vi kan få hjälp om vi betalar via landstinget. 43500 för ett försök. Finns inga "paketpriser". Då vi är två kvinnor och behöver donerade spermier får vi tyvärr inte göra på privata kliniker där det annars kan vara billigare med IVF.
  • Regnbågsdröm
    provi87 skrev 2016-05-06 06:50:03 följande:
    Detta låter ju fruktansvärt, hade ingen aning om det. Känns ju som diskriminering, men det är säkert nån lag som kommer in och förstör för er. Det är ju ett helgalet pris för ett försök..  
    Det handlar om att de inte tänker på att man kan behöva både IVF och donerade spermier. Alla privata kliniker tycker ju att de är sååå snälla som hjälper homosexuella med donator och insemination. De tänker inte på att homosexuella kvinnor är VANLIGA kvinnor, det vill säga kan ja VANLIGA problem och svårt att bli gravida.
    Men ja, det låter som en orimlig summa eller hur? Jag tyckte det också, men vet inte vad det brukar kosta?
  • Regnbågsdröm
    Marre22 skrev 2016-05-06 08:22:05 följande:
    Jag betalar 29 500 för en IVF på privat klinik, så det är ca 14 000 mindre än dig.

Och då tillkommer kostnaden för donerade spermier...
    Fast vi får alltså inte göra IVF på privat klinik. För det finns inte IVF med donerade spermier någonstans. Tror det är EN klinik uppåt i landet någonstans som har det. Annars ingen. Vart går ni?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj