• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

malre skrev 2016-04-18 08:41:31 följande:

Jag har också för mig att det har med immunförsvar att göra...

Vi blir ju aldrig gravida, varken med IVF eller naturligt fast man inte hittat några fel på oss.

Jag är typ aldrig sjuk, misstänker nästar att jag har för bra immunförsvar....såg i nån tråd att de pratade om immunförsvar och de här lipiderna. 

uppdatera gärna vad de säger och när man ska testa med IVF och dessa lipider

Jag ska ju också vara med i den studien och så som jag fick förklarat för mig så är kn-celler en del av immunförsvaret och är de för starka/för många så har ägget svårare att fästa samt att man har större risk för missfall. Det blir ju som en infektion när embryot fäster och då går immunförsvaret på det. Det är ju ändå vävnad som inte hör till ens kropp som fäster in.

Jag kommer att få ett dropp då när jag gör återföringen som ska sänka immunförsvaret, blir man gravid så gör man det två gånger till vid olika tillfällen. :)

Jag tror mycket på att detta kan vara något som kan hjälpa många. För mig låter det lågiskt.
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-04-17 20:19:14 följande:

Åh hör att det är en hel del tunga tankar i tråden idag och då känns det lite extra skönt att hoppa in och känna att man inte är ledsen.

För idag har jag varit ledsen med krokodiltårar innan klockan ens var 10.30 på morgonen.

Jag tror det är naturligt att vi alla känner som vi gör och att det är viktigt att man tillåter sig att känna så. För det är en pärs...

Skickar styrkekramar till alla som behöver...

Själv har jag inte skrivit in mig på listan här ännu. Vi ska till IVF-kliniken på konsultation på fredag och diskutera om IVF är något för oss. Vi har ju "lätt" att bli gravida men har upprepade tidiga missfall och ett dåligt AMH som gör att tiden kan bli knapp.

Jag börjar bli riktigt nervös.

Sitter just nu och skriver upp alla frågor som jag har så att jag slipper glömma häften i nervositeten.

En fråga till er? Hur mycket pratar ni med era män som detta? Jag har världens bästa sambo men hur mycket jag än får stödet så kan jag inte kräva att han ska känna detsamma som mig, och det är svårt att förmedla det jag känner.

Jag tänker på detta nonstop egentligen, samtidigt som jag nog inte hade velat att han skulle "älta" som mig, då hade det blivit tufft.

Men det är svårt att känna att man kommunicerar utan att man känner att man tjatar.

Samtidigt kanske det blir mer verkligt för honom när vi väl kommer dit.

Jag och min kille hade problem med detta i början. Jag reagerade mycket tidigare än honom och förstod att det var något fel, medan han hadde inställningen att det löser sig. När vi väl kom till utredning blev det mer verkligt för honom. Han ville knappt prata om det tidigare, nu tror jag har insett att detta är "allvarligt" och pratar gärna om det. Jag är en person som behöver prata om saker upprepade gånger för att kunna bearbeta. Och nu är han mycket bättre på att möts mig i det. Han ragerar inte alls lika starkt som mig men det måste ha acceptera är hans sätt att tackla det hela.

Så det känns skönt för mig att vi nu hunnit ikapp varandra mer. För jag hade jätte stora problem med att han "bagatelliserade" det hela till en början.
  • KaosArt
    malre skrev 2016-04-18 09:42:17 följande:

Ja men vad spännande! Hoppas det hjälper er

hade ni också missfall i bagaget? Vad är anledningen till att de testar det på er?

Nej vi har inga missfall bakom oss.

Utan det sa att de frågar typ alla om de vill vara med. Så eftersom det inte är något som minskar våra chanser så tänkte vi att vi kunde vara med. Det kan ju vara något som hjälper oss annars så har vi ändå varit med och bidragit till att forskningen kommit frammåt och kan hjälpa andra. :)
  • KaosArt
    finee skrev 2016-04-18 18:30:03 följande:

Jag tror att det kommer att fortsätta vara på det där viset att det går fram och tillbaka i krisandet, lite beroende på var man befinner sig i processen. Skönt att höra att du är i en bättre period nu i alla fall :) Känner själv att jag mår lite bättre nu jämfört med för några dagar sedan. Gällande det här med oförklarlig barnlöshet så känner jag mig kluven - å ena siden känns det bra att alla resultat kom tillbaka "så himla bra", å andra sidan är det frustrerande att inte veta varför det inte funkar. Och en rädsla att det är något fel som inte går att åtgärda eftersom det inte går att hitta. 

Yes, nöjd över att få sätta igång vid nästa mens - vill att tiden rusar på nu! Efter några dagar med menopur kommer jag att lägga till Orgalutran. Är det samma för dig?. 

Ja det är skönt att man har bättre perioder emellanåt :)

Ja mina tankar går bara runt att det måste finnas något som gör att det inte fungerar, och därför hade jag velat veta. Så att man vet vad som kan göras för att ordna det. Ja nu är väl det en naiv tanke med eftersom man inte kan lösa alla problem som finns. Så egentligen är det väl bara att acceptera och gilla läget.

Ja tiden kryyyyper fram :p men har börjat få ömma brösten nu, brukar få det ca 5 dagar innan mensen kommer. Så kanske kommer lite tidigare än väntat. Men de har jag inget emot. Hehe första gången jag längtar så mycket efter den där jävla mensen ;).

Ja precis orgalutran, börjar med den på cd 7. Har menopur så det räcker i tio dagar, vet inte hur många dagar man brukar spruta. Hoppas det räcker. Vilken dos ska du ta?
  • KaosArt

Finee- ja precis jag kan ju ta ut mer i så fall. Måste bara vara ute i tid då eftersom de inte alltid finns inne. Så därför jag är lite orolig. Men det ordnar sig nog! Pratade med en väl igår som precis blivit överstimulerad rejält under sin ivf. Hon tog samma dos som jag ska ta 225. Så blev lite orolig där, men ja såklart reagerar alla koppar olika och jag litar ändå på min läkare.

Provi87 och marle - gud vad spännande att ni ska få börja! :D min mens kommer nog också snart! Hoppas på några dagar tidigare, symptomen jag brukar ha innan mens har redan kommit så kan ha tur och få tidigt!

Ibfbullen - åh ledsen för din skull :( så tråkigt att det inte gick vägen. Skickar kramar, och önskar er lycka till i framtiden! Kikar in på din blogg någon gång för att se hur det går för er.

• KaosArt
    stajlish skrev 2016-04-20 20:19:49 följande:

Hej! Hoppas in här =) Vi ska strax börja vår IVF 2 efter ett missfall efter IVF 1, vill gärna följas åt med er här inne!

Hej och välkommen! :)

Ledsen att för erat missfall, måte varit jobbigt. Men kul nu att ni ska köra igen! När ska ni börja? Vilken klinik går ni hos?

Skriv in dig i listan om du vill :) den finns någon sida bakåt i tråden!
    Marre22 skrev 2016-04-20 20:34:12 följande:

Imorgon är det resa till Falun och på fredag är det dags för oss att höra om det är IVF vi ska prova på.

Jag är så nervös...

Behöver en plan framåt nu...

Spännande! Det kommer nog gå bra, vad ni än bestämmer er för. :)

Är det så att ni tvekar på att ivf är för er eller väntar ni och ser vad läkaren ska säga?

Ja jag håller med om att det är viktigt med en plan, innan vi var ner till Falun och fick en plan tyckte jag att ovissheten var super jobbig. Mycket påfrestande psykiskt. Hoppas det känns bättre på fredag när ni varit där. :)
  • KaosArt
    Harvester skrev 2016-04-20 20:56:03 följande:

Hej igen alla!

Har nässprayat och nu tagit sprutor i en vecka.

Var på ultraljud idag och det fanns 1 stor, 2-3 mellan och flera små äggblåsor.

Ska därför höja dosen Menopur från 225 till 300 IE.

Nytt ultraljud på fredag för att se om de mindre blåsorna kan hänga med också.

Eventuellt äggplock på måndag.. Spännande men ser inte fram då jättemkt då det enligt jobbarkompis gör sjukt ont :/

Hur har ni förresten gjort med jobbet? Man är ju tvungen att vara borta en hel dag vid äggplock och insättande och man kan ju inte säga till i god tid heller, direkt...

Hej! Kul att du är igång :)

Hoppas de små växer på sig nu när du höjer dosen. Ja jag är lite nervös inför plock jag med, men jag hoppas det går bra. Spännande att se på fredag hur det ser ut då.

Nä de där med jobbet är klurigt. Jag har pratat med min chef och har turen att ha en stöttande och förstående chef. Jag lägger in semester de dagar jag måste vara borta på plock och återföring. Men på mitt jobb är det så att arbetet inte kan vänta, jag jobbar med elever så det måste ju hoppa in någon för mig annars blir eleverna ensamma och får inte den hjälp dem behöver. Så det är bara att hålla tummarna för att någon vikarie kan hoppa in med så kort varsel! Men jag har också inställningen nu att jobbet kommer i andra hand, jag har bestämt mig att inte ha dåligt samvete utan att det är det här som jag prioriterar nu en period.

Hur kommer du göra?
  • KaosArt

Marre22- önskar dig också lycka till idag! :)

Provi87 - skönt att få vara igång! Är lite spänd inför att ta sprutor men de kanske inte är så farligt :) jag är verkligen super otålig nu på att så få starta!

Harvester - lycka till till dig med på ul idag! :) håller tummarna för att blåsorna växt på sig.

Marle - har mensen kommit igång nu? Så du får starta igång :)

• KaosArt
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-22 16:38:19 följande:

Hej. Jag hoppar in lite här också om det är okej? Gjorde ÄP idag, fick ut 8 ägg (svårt att tro att långt ifrån alla är mogna dock. Men får veta befruktning imorgon)

Historik.

IVF 1: 7 ägg vid plock. 4 mogna, 3 befruktade. Inget delade sig som det skulle. Ingen återföring.

IVF 2: 4 ägg vid plock. 3 befruktade. 1 tillbaka. De andra klarade sig inte längre.

Nu är vi på IVF 3. Resultatet hittills ser ni ovan. Förhoppningsvis blir det ET på söndag. Håll gärna tummarna!

Hittills har det varit en krokig väg, misstänkt polyp i livmodern innan, men visade sig vara borta idag på ÄP. Så skönt! Så nu är hoppet tillbaka! Min problematik är att jag "har få ägg", så det är därför vi gör IVF. Sedan är vi samkönade och får donerade spermier.

Kram till alla här som kämpar!

Välkommen hit! Håller mina tummar inför söndagen.

Själv väntar jag otåligt på att min mens ska komma igång så jag ska få börja med sprutor! :p
  • KaosArt
    malre skrev 2016-04-22 10:14:58 följande:

Ja,på lördag börjar jag.

Sprutorna (för min del får jag tillägga) kändes inte alls, kanske lite när man tog den första orgalutran eller vad den nu hette, men senare inte ens den. Inga blåmärken och annat

Äggplocket i sig var jag också supernervös inför, men det gick så mycket bättre än jag trodde. Det känner jag inte större ångest inför nu. Mest orolig att man inte ska få bra ägg som vill befruktas. Men det får vi ta då.

Det jag tyckte var jobbigast var att vara svullen och konstans kissnödig mot slutet hehe, samt litinus! OMG vilken kladd det avr i trosorna i över två veckor. Bindor varje dag, bläää för det

Åh vad avis jag blir ;)

Skönt att höra från fler att sprutorna inte är så farliga!

Ja har sett fler som tycker att Litinusär jobbigt! Hehe kan tänka mig att det är det, tycker ju själv att det är jobbigt och "kladdigt" att bara ha binda när jag har mens så. Hehe
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj