• finee

IVF-start slutet på april/början på maj

Haha, ja, visst har det varit lite mörka tankar här i tråden! Men bra att vi kan ventilera :) Tror det kommer att kännas lättare när man kommit igång lite mer, på något vis är det lite "stratgropsoro" som vi har nu :) Hoppas att det blir massa plus nu på försommaren också och glada tillrop här i tråden! 

Ivfbullen - hur går det för dig?? Vilken pärs med den där blödningen du hade, men bra att testet fortfarande är positivt, bådar gott! När har du testdag?

Marre22 - jag var också jättenervös förra veckan inför vår konsultation!! Men det gick bra och vi fick hela en och en halv timme, så man hinner verkligen ställa frågor om man vill. Visst kan det vara svårt att prata med sin partner om det här. Man är i det båda två samtidigt, och kanske med lite olika vinklar och orosgrad. För egen del tycker jag det har varit bra att kunna ventilera med även min mamma och syster. De är lite mer utanför detta och kan lyssna mer förutsättningslöst och ge stöd utan att själva vara i någon slags kris. Har du någon mer att prata med förutom din partner?

Marle - spännande att du ska börja i helgen. Vilken dos ska du ha? Är någonting ändrat jämfört med första försöket? När gjorde ni det? 

Jag ska också få intralipiddropp. I Falun frågar de alla om de vill ha det just nu. De håller på att samla in data för att få en sk. "baseline", det är därför de frågar alla, inte bara de som de misstänker har immunproblem (tror jag). Tycker det känns bra, man vill ju göra allt som går!!!

• finee
    KaosArt skrev 2016-04-18 21:19:32 följande:

Ja det är skönt att man har bättre perioder emellanåt :)

Ja mina tankar går bara runt att det måste finnas något som gör att det inte fungerar, och därför hade jag velat veta. Så att man vet vad som kan göras för att ordna det. Ja nu är väl det en naiv tanke med eftersom man inte kan lösa alla problem som finns. Så egentligen är det väl bara att acceptera och gilla läget.

Ja tiden kryyyyper fram :p men har börjat få ömma brösten nu, brukar få det ca 5 dagar innan mensen kommer. Så kanske kommer lite tidigare än väntat. Men de har jag inget emot. Hehe första gången jag längtar så mycket efter den där jävla mensen ;).

Ja precis orgalutran, börjar med den på cd 7. Har menopur så det räcker i tio dagar, vet inte hur många dagar man brukar spruta. Hoppas det räcker. Vilken dos ska du ta?

Ja visst snurrar tankarna. Men det är inte så mycket annat man kan göra än att acceptera situationen, som du säger.

Seegt med all väntan! Alltid är det något - först vänta på utredning, sedan resultat, sedan konsultation, sedan sprutstart, sedan ultraljud och äggplock, sedan återföring och efter det den förmodligen olidligaste väntan av allt - mens eller positivt test... Ghaaa!!

Jag kommer att ta 150ie menopur. Så inte så jättehög dos vad jag förstår. Man får väl spruta det allt ifrån 8-14 dagar tror jag, de kollar ju med ultraljud hur äggblåsorna utvecklas och bestämmer antalet dagar efter det. Om di behöver fler än 10 dagar borde du kunna hämta ut mer. Har du inte recept på flera uttag?
    malre skrev 2016-04-19 08:23:28 följande:

Hej

Jag ska få min mens torsdag eller fredag. Då ska jag ringa in och få exakt startdag och dos. Jag tror inte de ändrar på något då det blev bra resultat första gången vi gjorde ivf i november. 13 ägg plockades och 6 befruktades. Blev tillslut 2 fina blastocyster som jag fick tillbaka, en färsk en fryst. Men det tog sig ju inte.

Jag hade gärna velat testa intralipid, men min klinik erbjuder inget sånt.

Snart dags så för start! Soännande :) Bra att du svarade så bra sist på stimuleringen. Håller tummarna för att det funkar den här gången.

Kul också för dig provi87 med sprutstart nu i dagarna. Snart börjar vi komma igång ordentligt här i tråden! :)
  • finee

Ivfbullen - så ledsamt att höra att det inte gick hela vägen det här försöket heller. Tufft med missfall! Varm kram och hoppas att du kan sörja en stund och sedan komma igen för nya försök.

Kaosart - ja, det här med doser verkar vara så himla individuellt. Vissa svarar inte alls knappt på höga doser, medan andra blir överstimulerade på rätt låga doser. Till mig sa kliniken att första stimuleringen är lite av en testomgång. Man får ju hoppas att testandet går som smort mot ett plus så fort som möjligt :)

• finee

Välommen till tråden Stajlish :) Hoppas att det tar sig hela vägen försök två. Beklagar missfallet, verkligen.

Marre22 - LYCKA TILL imorgon på konsultationsmötet i Falun! Det kommer säkerligen gå bra, och det brukar kännas bra att ha en plan. Jag var också jättenervös inför vårt konsultationsmöte förra veckan, men det släppte på en gång själva mötet började.

Harvester - hoppas på äggplock på måndag och att doshöjningen sätter fart på äggblåsorna. Visst är det ditt första IVF-försök? Som vi pratat om tidigare i tråden så tror jag att det är rätt vanligt att man får trixa lite med dosen under och efter första stimuleringsförsöket. Det är ju bra att de håller koll med UL och kan ändra under tiden :)

Jag har också haft funderingar kring det här med vad man säger till jobbet. Har ordnat med frånvaro hittills en gång genom att säga att jag ska på läkarbesök, ingen har frågat desto mer. Vid blodprov på morgonen tog jag bara lite flex en halvtimme ("sovmorgon"). Hoppas att UL görs på morgonen eftersom jag då bara kan ta fler "sovmorgonar" ;) För plocket tänkte jag ta flex en heldag. Har ett sådant flexibelt jobb att det går att flexa med rätt så kort varsel. Kan INTE berätta för min chef vad jag håller på med, tyvärr inget förtroende för honom :( Lite orolig bara om det blir många färskförsök, eftersom ursäkterna och flexkontot kommer börja sina efter ett tag. Hade jag haft förtroende för min chef, som jag hade på mitt förra jobb, så hade jag nog berättat för henne vad jag höll på med. Hur gör ni andra gällande det här?

• finee

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1START v,17.

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF-start ca 5:e maj.

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart ca 20/4

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

ivfbullen: 29 år, barnlös pga 13 miljoner simmare och inte 20 miljoner, försökt nu i 2 år. IVF försök 3 nu med fryst liten eskimå (blastocyst) som insattes den 6/4.

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)

Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4.

Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång

IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

• finee
    stajlish skrev 2016-04-21 17:05:50 följande:

Tack och tack! Ja, de va ingen rolig upplevelse alls :( Men vi är så glada att vi faktiskt kan bli gravida! Så nu hoppas vi på försök 2 här =) Hur ligger du/ni till i processen?

Ja, det måste ju ändå kännas bra att det faktiskt GÅR för er att bli gravida.

För vår del så blir det första IVF:en nu på nästa mens i början av maj. Mensen borde komma den 4-5 maj typ. Vi ör oförklarligt barnlösa, alla tester ser bra ut.. Har precis haft äl, och vi har väl sexat på som vanligt (hoppas på mirakel), men tror jag absolut inte att det kommer att ta sig. Men kan ändå inte låta bli att hoppas. Hur gör ni andra i cyklerna som inte är IVF? Försöker ni pricka äl och så ändå, eller lägget ni det på is och bara har sex när andan faller på?
  • finee

Marre22 - vad bra att mötet ändå gick bra. Synd att ni precis missade att få starta med bara någon dag :/ Men nu hinner ni ladda ordentligt i alla fall :) Hoppas att intralipiden biter. Vi ska också få det!

Regnbågsdröm - varmt välkommen hit. Vilken berg- och dalbana du verkar ha haft! Låter som att du är på en topp nu i alla fall med tanke på positiva besked vid äggplock. Håller tummarna för att du får stanna där uppe hela vägen in i föräldraskap :)

Stajlish - vi ska göra korta protokollet, glad att slippa nedregleringen. 150ie menopur, börjar om typ två veckor.

• finee
    stajlish skrev 2016-04-22 17:23:17 följande:

Okej. 

Nja, vi prickar väl inte in direkt, utan vi kör på när vi får lust =) Ska du göra långa eller korta protokollet? Var går ni nånstans? 

Glömde säga - vi går i Falun på ivf-kliniken där! Jättenöjda med det, speciellt med tanke på att man får testa sådandär intralipid. Var går du/ni?
  • finee
    FruA78 skrev 2016-04-22 20:28:32 följande:

Hej jag hoppar gärna in här.

Vi ska börja med vår första ivf och förhoppningsvis börjar vi på söndag med första sprutan. Väntar bim idag men ingen mens i sikte. Såklart mensen ska krångla nu när jag vill ha den. Hoppas den kommer nu ikväll.

Lite bakgrund:

Har försökt över 2,5 år, oförklarligt barnlösa. Blev gravid efter 1 år, slutade i missfall i vecka 10. Blev snabbt gravid igen men slutade i missfall igen i vecka 8. Tyvärr visade det vara en mola hydatidosa, embryot utvecklades till en tumör. Graviditetsförbud i 6 månader och blodprover för att se så inte tumören kom tillbaka. Hösten 2015 så gjorde vi tre inseminationer som inte lyckades och nu äntligen ska vi få hjälp med ivf.

Kommer att köra korta programmet. Är det någon fler som ska använda sig av bemfola som första spruta?

Välkommen till tråden :)

Vi är också oförklarligt barnlösa. Men vi har aldrig uppnått graviditet, så inga missfall. Tufft för er med missfallen! Hoppas att IVF är svaret. Hoppas att din mens kommer nu så att ni får börja! Ska den inte komma så får det minsann ta och bero på en graviditet :) Går själv och väntar in mensen inför första ivf i maj, men någonstans hoppas jag ju att det mitakulöst ska ha tagit sig ändå denna månad på det "traditionella" sättet.
    Harvester skrev 2016-04-22 21:44:49 följande:

Fortfarande lite små blåsor. Fortsätta på den höjda dosen Menopur dvs 300IE. Nytt ultraljud på måndag.

Jobbet lite kinkigt. Har varit tvungen att berätta för chefen och schemaläggaren eftersom jag jobbar som veterinär och har bokade patienter, dvs ett extremt oflexibelt jobb.

Meddelade idag att jag måste vara borta ett par timmar på måndag, schemaläggaren: Jaha, när ska du ta ut äggen då? Jag måste veta eftersom du ska vara borta hela dagen...

Jadu, den som det visste.. Tur min chef iaf är medicinskt utbildad..

Sa bara att jag måste vara borta när jag måste och att det inte är något att göra åt och inget man kan påverka..

Har annars berättat för en del kollegor också, känner inte att det är så hemligt.

Hur många dagar brukar det vara från att blåsorna ser bra ut tills äggplock ni som varit med förr?

Jättekul att läsa om alla era olika resor..

Jobbigt set där med att det är svårkompatibelt med jobbet. Ändå bra att du kan berätta för din chef. Jag kan INTE berätta, har noll förtroende för honom :/
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-23 09:42:39 följande:

Av våra 8 plockade ägg var 4 mogna och 3 är nu befruktade Känns jättebra. Var fullt medveten (då vi är på tredje försöket) om att alla plockade inte kunde vara mogna. Så känns som att det här var bra! Och kan väl bara inse att jag inte kan producera mer än 4 mogna ägg Har haft samma varje gång.

Planerad återföring imorgon. Håll för guds skull tummarna för oss. Det här är mitt värsta moment, väntan på eventuell insättning.

Wow! Grattis! Hoppas att lyckan fortsätter och att insättningen går bra imorgon!
  • finee
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-24 11:57:33 följande:

JAG RUVAR!!! Ett litet fyrcelligt fint embryo ska nu få gro inuti mig. Så lycklig! Sätter allt vårt hopp till den.

De andra två var inte tillräckligt bra, därav bara en tillbaka. Men jag är lycklig för den och hoppas så mycket nu. Håll tummarna alla!

Wow, härligt, grattis till ruvarstatus Regnbågsdröm :) Skönt att ni kom till den här fasen, var ju inte helt givet vad jag förstått på dig, utifrån det här med den där eventuella polypen (eller vad det var). Återigen grattis och lycka till!!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj