Föda dött barn i v 20. Vad tänka på?
Beklagar att ert barn inte fick leva längre, det är något av det värsta man kan gå igenom.
Jag gick igenom samma för fyra år sedan, i v 21. Hade två barn sedan innan, och jag blev igångsatt med dem också, så för mig var det "som vanligt". Rent fysiskt var det lättare än en "vanlig" förlossning. Värkarna gjorde ont, men jag fick så mycket smärtstillande jag ville (ville dock inte ha så mycket, kände att jag ville ha ont på något sätt...). Kände nästan inga krystvärkar, så det var svårt att krysta ut honom. Dessutom hjälper ett litet barn inte till lika mycket som ett normalstort. Min pojke kom med fötterna först. Igångsättandet tog ca 8 timmar från start till förlossning. Efteråt torkade Bm av honom lite, men det gick knappt att röra huden, den var så tunn. Vi fick ha honom hos oss så länge vi ville. Vi satt med honom hela kvällen, tog även bilder. När vi var redo kom Bm och hämtade honom. Vi hade tagit med en filt (som storebröderna haft som små) som han fick ligga i. Sjukhusprästen kom även och pratade och vi kom överens om hur han skulle tas omhand.
Jag blödde en del efteråt, men inte lika mycket och länge som vid de andra. Mjölkproduktionen kom igång efter några dagar. Jag fick rådet att inte pumpa ur, och ha en för liten sport-bh på mig dygnet runt.
Jag har fått två barn till efter det, som gick bra! Du/ni kommer att ta er igenom detta, men låt det ta den tid det tar. Om du behöver bli sjukskriven, se till att bli det face to face med en läkare (blev tyvärr fel i mitt fall). Många kramar.