• Anonym (urk)

Får ångest av att dejta honom!?

Ja, jag har dejtat en man i 6 veckor. Han blev störtkär direkt men inte jag, men jag är trög i starten så det kan ta tid.

Men under den här tiden så växte det fram en ångest av alltihop. Tycker om honom, men ändå ångest. Till saken hör att jag har tvångssyndrom med mycket ångest, så han kanske är inbakad i min sjukdom nu på nåt vis för jag förknippar han med panikkänslor.

Vi har nu haft ett uppbrott i ca 2 veckor, men nu ska vi ses imorgon igen.. Och jag mår SKIT!
    Saknar honom men jag mår jättedåligt.

Vart kommer det här ifrån och vad kan jag göra åt det?
    Varför får jag ångest av att träffa en person som jag tycker om.

• Svar på tråden Får ångest av att dejta honom!?
  • Anonym (urk)

Nån som känner igen "relationsångest"?

Kan känna igen mig i det!
    Jag får ångest över att jag nu ska vara med honom, leva med honom, skaffa barn och hus osv.
    Att jag ska leva med NÅN ÖVERHUVUDTAGET ger mig ångest.

Varför? Ja, säg det. För att det känns som ett sjukt jobb och jag är bergochdelbana känslomässigt. Det känns bara som att varje dag är en inre kamp och då får jag ångest över att jag inte VILL ha det så!

Hur hanterar man relationsångest?

• Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 18:57:24 följande:

Har man ångest så triggar alla förändringar igång skiten. Bara hålla ut så går det över.

Hur menar du?
  • Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 20:04:28 följande:
    De jag skrev. Har man ångestproblem så brukar förändringar öka ångesten en period-nytt jobb, flytt, nytt förhållande....
    Ja... jag känner att förändringen är hemsk! Alltså min kropp reagerar på den, och jag som väntat på att träffa någon för jag tänkt att det ska bli så himla KUL och BRA! Så vill jag bara sticka och min hjärna håller på gå bananas :(

Men mina känslor, har det något att göra med att han är fel....?
    Jag har ju inte fallit tillräckligt för honom så jag har en inre press att MÅSTE bli kär NU! Den ger ångest.... jag får ångest för att jag kanske inte kommer bli kär och att jag inte kommer kunna lämna heller...
    Ångest för att bli kär.... ångest för allt.
  • Anonym (urk)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 20:20:00 följande:

Tare lungt:) Ingen som kommer tvinga dig att vara ihop med honom. Dejta tills du är lite säkrare om du är intresserad eller ej, sen tar du beslut.

Låt dock inte ångesten styra ditt liv-det är du som bestämmer.

Jag vill ju vara med honom :( men ångesten står ivägen för känslorna!
    Hur gör man då?
  • Anonym (urk)
    Bertram skrev 2016-04-03 20:41:56 följande:

Äter du ingen medicin mot ångesten? Annars är det ett hett tips, det har hjälpt mig sååå himla mycket. Helt plötsligt kan man leva igen :) Då menar jag inte lugnande utan en medicin du tar varje dag, tex Cymbalta

Jag äter homeopatmedel men det hjälper inte riktigt. Har gått hos en 6 månader och hon försöker hitta rätt, men inte framme än.
    Inget mot ångest som jag tar dagligen, nej.
    Anonym (Man) skrev 2016-04-03 20:42:45 följande:
    Du får väl gå o prata med nån eller så pratar du med honom. Berättar att du haft problem med ångest och att nytt ev förhållande ökar ångesten men att du ändå vill ge det en chans och fortsätta dejta honom. Han lär ju vid nån tidpunkt få reda på dina problem med ångest ändå. Fram med trollen i solen(att man berättar) så brukar dom dö:)

Vad exakt är du rädd för? Att du inte ska få känslor och det är jobbigt göra slut?

Jag går och pratar med någon på min hälsocentral som jag har stort förtroende för! Ska dit imorrn igen och det känns såååå skönt. Och jag har berättat allt för killen jag dejtar, han står dock kvar och tycker om mig, jag som trodde jag skulle skrämma iväg honom när jag berättade om mina "demoner" :)
    Därför känner jag att han verkligen är att satsa på, känner mig trygg med honom för han dels står kvar, men dels vet om min problematik. Men ju mer jag försöker tvinga fram kär-känslan, desto längre bort skjuter jag den...
    Jag har aldrig varit kär förut, bara i killar jag inte kunnat få och då går det ju släppa fram känslorna för dom är ju "utom räckhåll", killen jag dejtar nu vill ju va med mig och då blir det genast seriöst och 'farligt'.

Jag är rädd för att ... jag vet inte? Om jag väljer rätt, antar jag. Att jag "satsar på rätt häst"
  • Anonym (urk)

Till saken hör att killen jag dejtar nu är raka motsatsen till killar jag brukar dras till.
    Jag har sett mig leva med en man som är på ett visst sätt och intresserad av vissa saker. Så dök den här killen upp som inte alls har dom intressena eller kommer ge mig det liv jag sett framför mig, men jag kände ändå för honom men då kom ångesten för att jag typ "är med nån som jag egentligen inte vill vara med"

Att han inte passade in i mallen, på nåt sätt. Skitkonstigt jag vet.

• Anonym (urk)
    Anonym (S) skrev 2016-04-03 21:39:26 följande:

Har du pratat med honom om det? Det kanske skulle underlätta din ångest om du berättade för honom hur du känner och att han då förhoppningsvis försöker avlasta dig och få dig att slappna av. Tvinga inte in dig själv i något bara för att det "borde" vara bra. Det ska ju kännas bra i hjärtat också :) kram!

Men det är som så konstigt, jag har ju dejtat killar förut som känt mer än mig, men då har jag typ mått bra av bekräftelsen och dejtat länge utan att bli kär, och sen lämnat.
    Men med den här killen blir jag typ skraj! Att jag vet att jag kan bli kär men han "hann före" så nu känner jag bara press. Typ så.
    Hade jag haft kontrollen, eller att jag kände mer än honom, hade jag fallit. Varför funkar jag så!?

Jag vet att jag kan bli kär, men med lite tid. Nu fick jag inte den tid jag behövde för han blev kär efter dag 1.
  • Anonym (urk)
    Anonym (rädd) skrev 2016-04-03 21:53:35 följande:

Det känns som att du är rädd och det är det som triggar din ångest. Rädd för intimiteten, känslorna (som han redan har) och den förändring som det innebär. Vad tror du?

Precis! Bulls eye. Och vad gör man då? :D
  • Anonym (urk)
    Anonym (rädd) skrev 2016-04-03 22:27:43 följande:
    Ok, precis vad jag tänkte. Här finns det chans till verklig kärlek men det ger ju också ångest eftersom man ger så mycket av sig själv. Ta det gradvis, lär känna honom, här kommer du att hitta guld men du måste samtidigt vara beredd att ge av dig själv. 
    Kolla om du kan få hjälp med din ångest för övrigt, t.ex. samtalskontakt (KBT?).
    Ja nånting måste göras! Vi har nu kommit fram till att vi ska va vänner (with benefits?) tills jag löst det jag behöver lösa med mig själv. Till saken hör också att jag pluggar och jobbar och alldeles för mycket av dem båda, så jag är rätt slut i kroppen och knoppen... Svårt att släppa in nån för jag har typ inte energin. Nej jag vet inte, nånting är det just nu för såhär har jag aldrig reagerat tidigare!

Han har också blivit lite mosig efter allting så han behöver ta tag i sitt liv också för han har jobbat ca 200% senaste 2 månaderna så han är lite borttappad. Så tills båda är på fötter igen ska vi ses som vänner.

Men även det framkallar ångest! Jag verkar fastnat i nån ond cirkel av ångest.........
  • Anonym (urk)

Kan nån tala om för mig vad kärlek är? Hur det ska kännas?
    Jag är 28 år och har aldrig upplevt riktig kärlek..

Men i kärlek finns ju inget rätt eller fel, även dom som känns som självfränder gör ju slut. Jag har känt den här killen snart 3 månader, men vi har inte umgåtts de senaste 3 veckorna.
    Jag kan få en sorglig känsla "ska det bara kännas såhär?"
    Jag har ju drömt om så mycket mer.

Men, jag har ju inte träffat honom på 3 veckor och har varit väldigt struligt, så givetvis är jag inte kär. Men hur ska man känna? Hur lång tid kan det ta?

• Anonym (urk)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-04-04 11:37:17 följande:

Kan det vara så att du har ställt alldeles för höga och kanske till och med orimliga krav på hur det ska vara och hur det ska kännas? Att det är det som hindrar dig från att riva muren och känna kärlek?

Förmodligen.
  • Anonym (urk)
    Anonym (S) skrev 2016-04-04 12:35:10 följande:
    Jag läste en jättebra grej här på FL för ett tag sedan när jag funderade på om jag skulle avsluta mitt dåvarande förhållande. Att ett förhållande inte bara består av kärlek utan också av respekt och tillit vilka är lika viktiga delar. Innan jag läste det hade jag en bild av kärlek som något stormande och som gör en andlös trots stora bråk. Nu har jag helt ändrat min syn på det inför framtiden, kärlek kan vara lugn och ge trygghet och behöver inte innebär stormar av bråk och kärlek..
    Ja, och jag respekterar honom verkligen och vill göra honom lycklig. Jag skulle aldrig vilja såra honom och jag litar på honom. Så, det är ju också viktigt förstås! Men det här lyckoruset, kärleksruset, kanske känt liiiiite nångång. Men jag tror jag kväver mig själv och låser alltihop.
    Anonym (Man) skrev 2016-04-04 18:12:23 följande:
    Nu har ju ts problem med ångest och skulle hon då följa denna devis så skulle hon inte få mkt gjort alls med nåt.

Mår man för övrigt bra så kan ångest vara en bra signal på att man inte ska fortsätta dejta nån, men i ts fall är det lite mer komplicerat.
    Ja jag känner väl att det inte är så enkelt! Så har jag också tänkt "nu säger min kropp åt mig att det här är fel", MEN. Jag vill ju tillbaka så fort jag flyr. Det är ju inte så att vara ifrån honom löser problemet eftersom jag känner för honom.
    Kirenaj68 skrev 2016-04-05 03:39:17 följande:
    Prata med honom. Få honom att förstå din situation. Har han den minsta förståelse kommer han bli ett ovärdeligt stöd för dig. Men får han för sig att lämna vet du att han inte var något att satsa på. Lycka till

Jag har pratat med honom, och han bjöd mig på middag igår och vi surrade när vi la oss. Han öppnade sig också och berättade om sina "svagheter". Det fick mig att se han på ett annat sätt, att jag respekterar honom ännu mer nu.

Jag har börjat läsa boken hemligheten, och jösses! Nästan läskigt vad jag känner igen mig i en av personerna som beskrivs..
    Att man hela tiden ifrågasätter sina känslor, är han rätt? Jag kollade på en annan kille på stan, det borde jag inte göra om han är rätt. Finns det nån som är bättre? Ska jag fly?

Och EXAKT som dom beskrev i boken, och att det handlar om anknytningsteorin från barndomen.
    Och att jag TÄNKER fram mina känslor istället för att bara känna. Hela tiden TÄNKER på hur jag känner. Måste lära mig hantera det och bara känna.

Jag går och pratar med en psykolog som jag känner förtroende för, han kanske inte trycker på rätt knappar jämt men tycker vi får bra samtal!
    Och jag känner själv att känns bra att kunna sätta ett ord på känslan, "relationsångest".
Svar på tråden Får ångest av att dejta honom!?