• FrökenMarkus

Uppsägningstid utan påskrivet kontrakt?

Hej!

Jag har jobbat på en Coop-butik i snart 1,5 år nu. När jag började skrev jag aldrig på något anställningsavtal och har heller aldrig fått något anställningsbevis i handen. I vilket fall håller jag just nu på att söka nytt och tror jag kommer få en ny anställning snart, vilket ska bli så skönt! Är dock lite rädd inför när jag väl ska säga upp mig då jag inte riktigt vet om jag har någon uppsägningstid? Vi har ett fast schema som rullar och jag är uppskriven på det, men har ju som sagt inte skrivit på något. Så jag borde väl inte ha uppsägningstid?

• Svar på tråden Uppsägningstid utan påskrivet kontrakt?
  • lilly

Ett anställningsavtal måste inte vara skriftligt (men det är klart bäst!) utan kan även ingås muntligt eller "konkludent" dv.s genom handling (att man beter sig som att man är anställd genom att tex jobba och få lön). Då du jobbat utan invändningar i 18 månader och (troligen) fått lön för detta så har anställningsavtalet ingåtts konkludent och du är, om inte annat avtalats, fast anställd. Om arbetsgivaren inte skulle anse dig vara fast anställd har han/hon bevisbördan för detta. Så slutsatsen är att jo, du räknas troligen som arbetstagare och har en uppsägningstid. 

• FrökenMarkus

Hm okej, det var ju inte så kul att höra. Känns bara så märkligt i och med att jag inte gått med på det liksom. Bör tilläggas att jag enbart jobbar max 5-6 gånger i månaden. Jag ska ringa LO imorgon och höra med dem med, för säkerhets skull liksom.

• lilly
    FrökenMarkus skrev 2016-03-31 22:44:09 följande:

Hm okej, det var ju inte så kul att höra. Känns bara så märkligt i och med att jag inte gått med på det liksom. Bör tilläggas att jag enbart jobbar max 5-6 gånger i månaden. Jag ska ringa LO imorgon och höra med dem med, för säkerhets skull liksom.

Det spelar ingen roll att du bara jobbar lite, om du betett dig som att du jobbar där så anses du vara arbetstagare och fast anställd om inget annat sagts. Men visst, alltid bäst att ringa och kolla! :) Du har ju gått med på att jobba även om du inte skrivit på något. Att det dessutom skett en så lång period talar även för att du borde betraktas som anställd trots avsaknad av skriftligt anställningsavtal.
  • Anonym (...)
    FrökenMarkus skrev 2016-03-31 22:44:09 följande:

Isåfall, varför har du då jobbar och fått lön, dvs varit anställd om du inte gått med på det?!

Oavsett om du har ett skrovlig avtal eller inte så är du anställd, du har jobbar och fått lön. Jobbar du vara extra så är egentligen varje arbetsdag en ny anställning för dig, men en ag har inte möjlighet att ordna med nytt avtal varje gång.

Beroende på hur din ag ser på saken så har du antigen minst 2 veckors uppsägning eller så kan du gå på dagen.
Svar på tråden Uppsägningstid utan påskrivet kontrakt?