HäxanSol skrev 2016-06-15 21:32:11 följande:
Jo, men nu finns det ju ORSAKER till att soc försöker att ha kvar bandet mellan mamman och barnet. Det är liksom inte någon slump, utan det finns så himla mycket forskning som visar att det är det bästa. Jag har nog svårt att förstå dig, måste jag säga.
Jag kan förstå att man inte alltid orkar ta hand om sitt barn praktiskt som ensamstående mamma. Heltidsarbete och hela dagisköret och allt hushållsarbete själv, ingen avlastning kanske, ingen egentid. Men ett barn, ens EGET barn, är ju så mycket mer än det... och småbarnsperioden, när det är som mest jobbigt, varar bara fem år eller så.
Man kan vilja ha kontakten med sitt barn senare, när man fått ordning på sina förhållanden och barnet blivit självgående - då man kan vilja ha tillbaka det! Och TÄNK så hemskt då om det är kört ända fram till 18-årsdagen, och man får grubbla över var barnet är och hur det blir behandlat, och kanske sakna sådana upplevelser som man ser att föräldrar i ens närhet har tillsammans med sina barn... För att inte tala om ålderdomen när man helt säkert kommer att vilja samla barn och barnbarn omkring sig. För det är ju inte säkert att man får några fler barn, sedan när man tycker att det är "rätt"...
Jag tycker att vi här i Sverige ska vara oerhört tacksamma, i stället, för att vi har ett val att behålla våra barn i våra liv, i den mån vi orkar, även om vi är ogifta, fattiga, utarbetade och saknar ett socialt nätverk som kan avlasta oss under småbarnsåren. Ett val som många förtvivlade mammor i Colombia, Bolivia, Sydkorea Vietnam o.s.v. skulle ge sin ALLT för...
Nu har jag valt att inte ha bandet kvar, så det behöver ändå inte diskuteras.
Försöker du ge mig skuldkänslor? Då får du tänka perspektivet med att många mammor är mer stolta över att se sitt barn i en lyckad familj än om den hade stannat i sin biologiska. Mitt barn kommer växa upp i en bättre miljö än vad jag kan ge, bara det är något mitt barn kommer tacka mig för, vare sig det är om 40 år eller 18 år.
Jag har under mina kommentarer alltid skrivit att jag ej ska ha kontakt med mitt barn tills det är 18 år. Just för att då ska barnet kunna kontakta mej, om det så vill.
Jag tror inte du har fattat, tanken på att mitt barn kommer ha det 100ggr bättre, för det vet jag att det kommer ha, gör mig till en stolt mamma. Jag behöver inte ångra något. Jag behöver inte tänka på det.
Jag är tacksam över att det finns val där man slipper göra abort, man kan ge sitt barn en chans på annat håll och vara stolt över att man lyckat på det sättet istället. Synd att du inte vill se det perspektivet.