• Anonym (Fry)

Använda det mesta av vinsten till amortering?

Jag skulle kanske amorterat litegrann, men sen själv förvaltat kapitalet och fått det att växa lite. I och med att det är en rätt stor summa så behövs inte många % värdeökning (genom bra fonder eller säkra aktier) för att få pengarna att växa ansenligt.

Säg att ni sätter av 500 000kr och får dem att växa 5%. Det ger er 25000kr utan att ni gjort så mycket. Följande år är värdet således 525 000 som växer 5% = drygt 551 000.

Om ni räknar med att kunna öka värdet mer än vad räntorna kostar er så är förvaltning ett bättre alternativ än amortering. Men det beror också på er känslighet för löpande kostnader, de lån ni inte amorterar av på innebär ju en kostnad som sänks om ni betalar av.  Så det finns många vägar att gå!

Somliga mår bättre av att vara skuldfria så gott det går, andra vill låta kapitalet jobba lite först eller ha en lätt åtkomlig buffert. För mig är bufferten viktigare än låga lån (just nu) eftersom steget att ta ytterligare lån på exempelvis mitt hus, är ganska stort. Då har jag hellre kapital tillgängligt för större inköp eller renoveringar.  Jag och min partner är idag belånade till ca 60% på huset så vi amorterar i omgångar.

Svar på tråden Använda det mesta av vinsten till amortering?