ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?
Första föddes med planerat snitt p.g.a. sätesläge och tillväxthämning. Allt gick helt komplikationsfritt och jag mådde så bra efteråt att t.o.m. personalen på bb var överraskade över hur rörlig jag var. Det som var jobbigast var att ligga på uppvaket utan babyn och att bedövningen höll i sig jättelänge i högra benet.
Den vaginala förlossningen är jsg egentligen också helt nöjd med, trots att jag hade värkar i 30h och inte hade sovit på två dygn så dottern äntligen föddes. Smärtan var överkomlig men jag var helt slut, så 2h innan hon föddes fick jag en PCB så jag fick vila lite. Krystfasen var enda som jag är lite "missnöjd" med, barnmorskan stressade jättemycket trots att det tog bara 12 minuter och 3 krystvärkar så jag sprack en del och fick sy några stygn här och där...jag tror själv att jag hade klarat mig med färre stygn om jag hade fått ta det lite lugnare.
Jag är lika nöjd med båda sättena, men mådde kanske lite bättre efter snittet främst för att jag förlorade mera blod under vanliga förlossningen så jag var ganska vinglig efteråt. Men blir det ett tredje barn så tror jag nog det blir en vanlig förlossning iaf...