• User90

Jobbig situation med flickvän.

Hejsan alla läsare!

Kan börja kort, jag är en kille på 25 år som träffade en underbar tjej för snart 1 år sedan. Tjejen är äldre än (7 år)jag och har en dotter sedan ett tidigare förhållande. När vi började träffades klickade vi riktigt bra, samma humor o.s.v. Jag trivdes väldigt bra med henne och vi blev tillsammans.

Nu till min oro

Både min flickvän och barnet har Adhd, barnet är en extremt krävande 5 åring som har oändligt med energi och väldigt jobbig 90 % av tiden. Jag känner att jag inte kan älska barnet, jag tycker det är jobbigt när det förväntas av mig att jag ska "leka " med barnet visa min odelade uppmärksamhet hela tiden när vi ses. Sätter jag mig för och göra något annat så blir jag anklagad för att jag är annorlunda när det är jag och flickvännen och barnet tillsammans. Barnet har en dum biologisk pappa som inte bryr sig om ungen. (Barnet åker dit några gånger i månaden ) min flickvän pratar hela tiden om hur hennes ex var dålig och en hemsk person, och är det fortfarande. Jag känner att jag inte vill höra ett skit om honom, vet inte hur jag ska förklara det för henne. Sen ett tag pratade vi om och bo ihop, vilket jag ville i början. Men känner inte alls för det nu. Hon var på mig väldigt mycket, och sa mitt barn behöver stabiliteten för barnet tror att du inte kommer tillbaka när du inte är här. Förväntar hon sig att jag ska ta pappa rollen för hennes barn? Jag har mycket i mitt liv och avklara, och hennes barn är inte mitt ansvar anser jag. Det är som om hon ska visa mig hur en pappa ska vara? Jag känner att jag exploderar inombords när jag vet att barnet ska vara hemma, hatar inte barn, men det här barnet är något jag med säkerhet jag aldrig kommer kunna att älska.

Min familj är skeptiska till min relation. Jag håller bra kontakt med dom, och undviker att dra upp relationen. Dom kommer aldrig att acceptera henne för att hon har ett barn sedan tidigare.

Tjejen frågar varför dom inte vill träffa henne, och jag har förklarat varför. På grund av barnet.

Jag vet att hennes barn kommer först, men förstår hon inte att jag inte prioriterar hennes barn utan, det är henne jag gillar och älskar.

Jag behöver råd hur ska jag göra?

Jag älskar min flickvän enormt, men barnet kan jag tyvärr inte älska. Jag vet att barnet är en del av henne och att man borde älska det som en det ingår i paketet, men jag kan helt enkelt inte.

Tips och råd någon med erfarenhet kanske?

Mvh

• Svar på tråden Jobbig situation med flickvän.
  • Anonym (...)

Du står inför ett tråkigt dilemma minst sagt.
    Och tyvärr är det du som måste ta ett beslut. Om du vill vara med henne så måste du acceptera barnet. Inte som en förälder, men som en vuxen individ som bor under samma tak. Det innebär ju ett enormt ansvar i sig...
    Mitt råd är att du sätter dig ner, skriver ner alla tankar och sedan att ni sätter er ner (UTAN hennes barn i närheten) och diskuterar igenom detta. Att du inte är beredd att ta över en papparoll för barnet. Hur mycket ansvar du är redo att ta och vad som förväntas. Det är lika bra att sätta "reglerna" innan det är försent och det skapar frustration och besvikelse på båda fronter.
    Sen är alternativet att bryta upp, är ni inte överens nu så lär det inte sluta bra. Ju längre tiden går desto svårare är det att bryta.

Jag anser att om man väljer att leva med någon som har barn sedan tidigare så måste man axla ett visst ansvar för barnen som bor under samma tak. Men man kan aldrig kräva av sin partner att bli förälder till någon annans barn. Man behöver inte älska dom, men man måste respektera dom.

• Erkki

Gå vidare. Det där kommer aldrig lösa sig så mitt tips är att avbryta om du och flickvän inte nöjer er med att ses de gånger pojken är hos sin pappa.

Pojken kommer inte bli lättare för att ni bor ihop och förtjänar att bo med någon som tycker om honom.

• Birgitta02

Det är orättvist mot killen om du flyttar in och du inte tycker om honom. Det är också ganska klart att tjejen vill ha en sambo som tar pappa-ansvar. Jag hade nog inte flyttat in, och hade nog sagt att antingen är vi ihop men särbo, eller så får vi göra slut.

Att flytta ihop innebär att du köper hela paketet. Så är det. Du kan inte gå in halvdant. Men att UPPFOSTRA barnet är inte din sak. Däremot får du allt ställa upp på läxläsning, göra saker enbart tillsammans med killen ifråga. Han blir ditt bonusbarn och det ställer krav. Du kan INTE stå utanför.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2016-03-29 14:12:30 följande:
    Det är orättvist mot killen om du flyttar in och du inte tycker om honom. Det är också ganska klart att tjejen vill ha en sambo som tar pappa-ansvar. Jag hade nog inte flyttat in, och hade nog sagt att antingen är vi ihop men särbo, eller så får vi göra slut.

Att flytta ihop innebär att du köper hela paketet. Så är det. Du kan inte gå in halvdant. Men att UPPFOSTRA barnet är inte din sak. Däremot får du allt ställa upp på läxläsning, göra saker enbart tillsammans med killen ifråga. Han blir ditt bonusbarn och det ställer krav. Du kan INTE stå utanför.
    Ser att det är en DOTTER hon har. Sorry.
Svar på tråden Jobbig situation med flickvän.