Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Alternativ till läsk för barn

mammaåten skrev 2016-03-28 10:38:35 följande:
    Fast det lär ju inte bli mer socker av frukten om du pressar den till juice än vad det är i den som en hel frukt. 
    Jag har inte sagt att hon ska köpa juice. Jag sa att hon skulle göra juice (utan att tillsätta något socker). 
    Grejen med frukt är att den kommer perfekt förpackad med fibrer och allt. Gör man juice av den använder man fler frukter men slänger bort alla fibrer. Kvar blir bara socker. I princip.

Kort sagt; att äta ETT äpple är nyttigt men för att göra juice behöver du 4 äpplen och då blir det bara en sockerbomb av det hela.
    PGA skrev 2016-03-28 08:59:09 följande:
    Smart!

Tack!
    Tänk på att exempelvis frusna hallon ofta är boven i stora magsjukeutbrott då bären inte är tillagade. Det står på förpackningen att de bör tillagas/kokas i 2-3 minuter. Det du kan göra är att koka en påse bär och sedan frysa i istärningslåda, det funkar superbra till både dryck och smoothie, att ha i gröten/filen osv.

Sedan finns det sockerfri måltidsdryck som man kan blanda med bubblat vatten också. Det är gott tycker mina ungar.
  • Rocket Mania
    Furienna skrev 2016-03-28 23:20:12 följande:
    Men herregud, vad man får vara dryg! Låt för helsicke dina barn få äta frukostflingor och korv, och till och med dricka en läsk ibland! De dör inte av det, om du tror det!
    Varför är man "dryg" om man vill ge sina barn en bra grund i kost och hälsa? Är det samma resonemang som sedan när man vill fokusera på skolan ska resultera i att man ska stå ut med att bli kallad för "tönt" och "plugghäst"?

Det är helt ok att du ger dina barn korv och frukostflingor, dina barn kommer absolut inte dö av det. Sedan kan jag väl tycka att man ska ha lite högre krav än att barnen ska överleva men det är ju en helt annan diskussion
  • Rocket Mania
    yeex skrev 2016-03-29 23:25:34 följande:
    Men va folk håller på hetsar kring socker. 
    Nej läsk ska man kanske inte dricka varje dag, men att ta det så långt till att börja hälla karamellfärg i vattnet för att göra era stackars barn lite mer exalterade känns ju bara riktigt sorgligt. 

Varför kan barnen inte bara dricka vanligt vatten när de är törstiga, mjölk eller dylikt till mellanmål och sedan faktiskt få läsk eller saft (om dom vill ha det, vilket de flesta oftast vill) när det är helg eller speciellt tillfälle. Något glas, istället för att försöka dämpa suget efter den goda läsken med bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i? Man måste ju inte erbjuda sina barn något "festligt" varje dag, och ärligt talat känns vatten med fruktbitar eller karamellfärgad mjölk så ofestligt som det kan bli, en klen ersättare till vad barnen kanske egentligen vill ha. Hur nyttigt är ens karamellfärg, bättre än socker?

Det är ju möjligt att vissa barn gillar vatten med frukt i, men om jag hade fått det som barn hade jag nog blivit väldigt besviken, mina kompisar också. Kanske för att vi var vana vid läsk, men vi överlevde ju och blev friska individer ändå, varken feta eller sjuka blev vi.

Det hela känns lite som att göra pannkakor med havregryn eller byta ut pommes frites till minimorötter. Man förstör någonting gott. Kan man inte bara äta på mc'donalds eller dricka läsk så pass sällan att när man väl gör det så är det okej att äta/dricka det man vill, utan att sockerdiskussionen ska dras upp? 

Socker i normala/små mängder är inte farligt, kan inte barn bara få äta godis och dricka läsk ibland för att de vill ha det och tycker om det? Sedan kan övriga dagar som inte inkluderar dessa "onyttigheter" få vara vanliga dagar med normal mat och dryck, utan att man försöker göra patetiska försök att ersätta läsk och saft?

Men ja, återigen, om barnen nu uppriktigt uppskattar dessa "nyttigare" alternativen, kör hårt.
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 04:49:47 följande:
    Håller med dig. Det är ju ingen måtta alls på hysterin idag.

"bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i" ha ha! Vilket vansinne!
    Fast varför ska det alltid vara socker och onyttigt när det ska vara "festligt"? Kan det inte vara fest utan socker? Är det som sedan när man är vuxen så måste man dricka vin eller champagne eller öl för annars är det inte "festligt"?

Och nej, jag är verkligen inte hysterisk gällande socker. 
  • Rocket Mania
    vampyria2 skrev 2016-03-30 09:40:05 följande:
    Om man äter nyttigt överlag så undrar jag varför inte barnen kn få lyxa till sig när de är på fest? Vi vuxna gör ju det så det borde de också få, så länge det håller sig till lite då och då gör det ingen skada i långa loppet.
    Mina barn lyxar till det, dom gör det dock utan godis och läsk. För dom finns det annat som är lyx. Det är det vissa verkar ha så svårt att förstå - att det är helt ok att tycka annat än socker är "festligt". 

Det finns faktiskt barn som inte tycker godis är lika med himmelriket.
  • Rocket Mania
    Furienna skrev 2016-03-30 13:00:55 följande:
    Men de flesta barn vill nog i alla fall ha godis ibland, åtminstone om det är kalas. Och om de bara får godis på t ex lördagar, så vad gör det? Så ja, jag tycker nog att vissa i den tråden har blivit hysteriska när det gäller sockerfobin. Och till och med sötningsmedel var visst dåligt enligt någon. Hjälp... 
    Fast det handlar inte om fobi, det handlar om smak. Jag gillar förrätter mer än efterrätter helt enkelt. Festar jag till det gör jag det med exempelvis skaldjur, inte med tårta. 
    yeex skrev 2016-03-30 10:55:25 följande:

Så du äter aldrig socker själv? Firar du dina och dina vänners födelsedagar med paprikaskvor istället för glass eller tårta? Äter du inget socker på jul, påsk? Hade det känts rimligt att ersätta risgrynsgröten med danskt rågbröd eller alladinasken med cocktailtomater, lussebullarna med blomkålsträd eller pepparkakorna med bark? 

Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.

Jag känner att man kan låta det finnas godsaker, vin och läsk på tillstälnigar, så de som vill får förse sig, men man kan ju begränsa sig till att äta/dricka liten mängd, och se till att barnen inte trycker i sig ohämmat. 

Socker i stora mängder är ju inte bra för kroppen, men för sin inre hälsa tror jag det behövs. Tror få människor skulle känna sig nöjda med att aldrig mer få äta eller dricka något med socker i. Vissa saker äter man ju just för att det är gott! Precis som pizza, pasta, lasagne, ost på smörgåsen, banan, bröd, osv. Om man aldrig ska få äta saker som man tycker om blir ju livet som sagt väldigt enformigt, och tillslut blir man nog rätt less på det.

Jag äter det som serveras när jag är bortbjuden, inte mer med det. Detsamma gäller barnen, de äter det dom vill ha. Stora och lilla kan nog ta fika medan mellanbarnet inte tycker om bullar och kakor osv alls. Det gjorde inte jag heller när jag var liten. 

Sedan undrar jag vaddå hur roligt? Jag föredrar annat framför sockriga saker. Jag skulle älska att bli bjuden på annat än sockerfika - det blir jätteroligt tycker jag!
  • Rocket Mania
    Furienna skrev 2016-03-30 13:21:43 följande:
    Men det är som sagt din smak, och du förstår nog egentligen att andra känner annorlunda. 
    yeex skrev 2016-03-30 13:29:06 följande:
    Fast om du och dina barn inte gillar godis och socker överlag, vad gör du då i denna tråden? Då kan ni väl leva ert sockerfria nyttiga liv, eftersom socker inte tilltalar er, och då är det ju heller inget problem? Om ni nu festar till det med bär och skaldjur, det är ju kul att det funkar. Jag gillar både godis och skaldjur, men ibland är man mer sugen på det ena eller det andra. Många barn och vuxna tycker ju dock om godis mer än kanske vegankakor eller fisk/skaldjur. Vissa gillar efterrätter mer än förätter. Varför ska du få äta det du gillar men andra inte vad dom gillar? Är det bara det som du tycker om som är okej? (antar att du inte tycker det, men du får det lite att låta så).

Självklart äter man vad som bjuds, eller så låter man bli om det är något man inte gillar. Men vänd på det, säg att du blir bjuden på kräftskiva(du som gillar skaldjur), kommer dit och där finns bara kladdkakor, för att någon fått för sig att det är så mycket miljögifter i kräftorna så nu bjuds ni på kladdkaka istället, "mycket mer naturligt", säger dom, t.ex. Hade du uppskattat det?
    Det är ju typ som att bli bjuden på barnkalas och förvänta sig en tårta, men bli bjuden på gurkstavar och kesella-dip. Man blir lite besviken, helt enkelt.
    Nu undrar jag varför det är helt ok att skriva "man" som att det gäller folk överlag när det handlar om att gilla socker medan det ska ses som hysteriskt och "det är din smak" när det handlar om att välja bort socker?

Det är otroligt hur provocerande det är att välja bort onödigt socker och alkohol. Då är man trist och tråkig och lite glädjedödare. Exakt vem skadar jag med att välja bort sockerfika?

Och sedan, det finns en hel värld med saker att äta bortsett från gurkstavar och keselladipp. Bara för att ni har så sjukt dålig fantasi innebär det ju inte att en vardag med mindre socker måste vara skittråkig. Det är som att tro att vegetarianer bara äter sallad.

Slutligen förstår jag inte riktigt jämförelsen kräftskiva - kladdkaka. Den haltar...

• Rocket Mania
    yeex skrev 2016-03-30 17:46:19 följande:
    Haha ja den jämförelsen blev inte jättebra, men jag syftade mer på att du sa att du inte gillade sånt - och försökte ge exempel på en situation där något du tyckte om blev ersatt av något du inte gillade.

För min del får du äta vad du vill, tror ärligt talat ingen bryr sig om vad du äter. Folk behöver inte dricka alkohol heller, jag själv gör det inte speciellt ofta, tycker inte det är särskilt gott. 

Det jag däremot stör mig på är folk som vägrar ge sina barn saker de eventuellt vill ha. Att man försöker göra någonting festligt tyder ju på att någonting är torftigt och tråkigt i stunden, det känns onödigt komplicerat att hålla på mixtra med bubbelvatten och dylikt, när man lika gärna kan köpa saft. Varför kan man inte göra lite både och? Men om man har barn som inte gillar läsk o saft fattar jag inte varför man ens orkar bry sig om diskussionen, då är det ju för er inget problem, eller hur?

Jag skulle aldrig neka mina barn socker för att jag själv har ett problem med det eller ogillar det, OM de vill ha det. Annars skit samma, om de ändå inte efterfrågar. Jag hatar köttbullar och anser att det är skitmat, men om mina barn vill äta det någon gång ibland så får dom det, men det betyder ju inte att jag tänker servera köttbullar varje dag, för det känns inte lämpligt. 

Ja klart det finns annat än gurkstavar, men vad ska man ha på ett barnkalas om inte glass eller kakor, vad hade du bjudit barnen på? Menar ju inte att man ska sockerchocka barnen, men herregud, om det handlar om några kalas eller några helger om året. Till och med varje helg, får dina barn inte äta saker de tycker om alls, bara för att du anser det vara onyttigt? Ni gör ju så barn får en skev syn på mat, tänk om de blir rädda för socker tillslut för ni har sagt att det är så dåligt och onyttigt att äta, och inte vågar äta det alls, då blir livet väldigt jobbigt.
    Fast jag förvägrar inte mina barn något. Vill dom äta tårta eller dricka läsk när dom är bortburna är det fritt fram. Däremot brukar vi inte köpa hem sådant eftersom det finns annat som är gott.

Vi har haft lite olika på barnkalas. Läsk har vi nog aldrig serverat. Däremot Mer eller Festis, bubbelvatten, "drinkar" osv Ibland har vi haft tårta, ibland köpt men oftast hemgjord (helt vanlig hemgjord tårta, inga raw-varianter utan allt), ibland hemgjord glass, ibland köpt glass. Jag tror vi är rätt vanliga gällande kalas. Möjligen har vi tonat ner det en hel del jämfört med andra och inte serverat både tårta OCH kakor OCH läsk OCH godis osv

Nu är barnen så stora att de hellre bjuder sina kompisar på middag och film än har tårtkalas.

Jag tycker vi är rätt avslappnade gällande socker och ingen av barnen hetsäter när dom får tillfälle - tvärtom.

Diskussionen i sig rör ju "god dricka utan en massa socker". Då tycker jag att jag har rätt mycket mer i tråden att göra än alla som måste uttrycka sin fascination över hur hysteriskt det är att undvika socker. 
  • Rocket Mania
    yeex skrev 2016-03-30 19:34:07 följande:
    Men, tycker du att festis är nyttigare än läsk?

Nej okej, men då känns det ju rätt normalt, om de får äta vad de vill, inom rimliga mängder. Man behöver ju verkligen inte köpa hem en massa läsk, men de dagar man är läskfria tycker jag man kan låta det vara. Drick vanligt, vatten mjölk typ. Det är ju jättebra om barnen tycker om bubbelvatten, kanske gör många det. Jag själv avskydde det och gör fortfarande, tycker det smakar treo och för mig ersätter det inte saft eller, läsk eller festis. Har försökt dricka det många gånger (just för att inte dricka socker eller sötningsmedel) men gett upp efter 1/4 av flaskan för att jag tycker det är så äckligt. Tråkigt, önskar jag hade tyckt om det. Vet dock inte om smaksak bubbelvatten är jättenyttigt heller, energimässigt är det väl inget, men vad är det för tillsatta aromer, t.ex? Det är ju lixom mer grejer än just socker som inte är bra att få i sig varje dag. Men det är svårt att undvika allt, det finns mycket gifter som vi utsätts för, socker i rimlig mängd är inte den värsta, tycker jag.

Men ja, vi alla gör som vi vill med våra barn, bara att konstatera att vi kanske tycker lite olika, men nu när du skrev kändes det ändå som att jag resonerar med dig i det mesta, kanske just förutom att försöka ersätta något, då äter jag nog hellre inget alls. Om det inte är någon väldigt bra ersättare, men hittills har jag inte hittat något som jag tycker kan jämföra sig riktigt med glass eller chips. Frukt är ju gott, men det måste ju inte vara antingen eller, tänker jag. :)
    Det är väl nästan hugget som stucket men det är mindre tillsatser i en ekologisk Mer/Festis/Smakis än i Coca Cola. Men min uppfattning är att mindre barn föredrar icke kolsyrat framför läsk. 

Vi dricker vatten till vardags. Mellan och lilla dricker mjölk ibland. Bubbelvatten är favoriten här och det är det vi dricker till 90% Vi bubblar själva så vi kan välja hur "hårt" kolsyrat vi vill ha det, skulle aldrig köpa vatten på flaska när vi har så fint (och gratis!) vatten i kranen! Men visst finns det kolsyrat vatten som skakar direkt illa. Jag tycker tex Loka citron smakar rävgift och går hellre törstig än tvingar i mig en sådan. Loka överlag har läbbiga bubblor tycker vi.

Jag har inga problem att hitta ersättare till exempelvis chips eftersom jag inte gillar det alls Där tycker jag faktiskt morots/gurkstavar är godare
  • Rocket Mania
    Tow2Mater skrev 2016-03-30 22:28:06 följande:
    Skaldjur, grönsaksstavar m dipp, frukt och bubbelvatten ingår hos oss  i vår 'dagliga diet', så vi anser det inte vara direkt "festligt" hos oss att servera det istället för annat sk onyttigare gott. Om det nu inte tillagats på ett mycket annorlunda och "festligare" sätt (vilket vi sällan har varken ork eller lust att göra).
    Fniss, ser framför mig hur ni tar ett par ostron till frukost en tisdag

Men ja, allt beror väl på vad för typ av liv man har och vilken budjet man har. Vi äter vanlig ekologisk husman i veckorna och kanske lite godare på helgerna eftersom vardagskvällar är så fulltecknade.
  • Rocket Mania
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 16:52:57 följande:
    Ha ha! Ostron får mig att tänka på TVserien "Naked and afraid"; där de slemmar i sig allt de kan hitta för att överleva. Ostron är inget som nån hos oss alls skulle äta frivilligt :)
    Däremot räkor och musslor ingår i 'vardagsmaten' och sk "husman" hos oss. Inte så ofta hummer och krabba, den senare är ingen heller fortjust i. Hummer är for dyrt att kopa och eventuellt misslyckas med i tillagningen tycker jag, så det äter vi på restaurang om nån känner for det. Inget jag skulle ställa mig hemma och tillaga for att nån vill ha "nåt gott".
    Jag älskar krabba, det är nog det godaste som finns. Och ostron. Krabba tycker jag är helfestlig eftersom den bara är god några månader om året.

Hummer gillar jag dock inte speciellt. Svenska kräftor är gott också men det är ju samma som med krabban, ja ännu värre - finns bara några månader på hösten om man inte har eget vatten att fiska i. Musslor tål jag tyvärr inte, det hade annars gått under husman här. 
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn