yeex skrev 2016-03-30 17:46:19 följande:
Haha ja den jämförelsen blev inte jättebra, men jag syftade mer på att du sa att du inte gillade sånt - och försökte ge exempel på en situation där något du tyckte om blev ersatt av något du inte gillade.
För min del får du äta vad du vill, tror ärligt talat ingen bryr sig om vad du äter. Folk behöver inte dricka alkohol heller, jag själv gör det inte speciellt ofta, tycker inte det är särskilt gott.
Det jag däremot stör mig på är folk som vägrar ge sina barn saker de eventuellt vill ha. Att man försöker göra någonting festligt tyder ju på att någonting är torftigt och tråkigt i stunden, det känns onödigt komplicerat att hålla på mixtra med bubbelvatten och dylikt, när man lika gärna kan köpa saft. Varför kan man inte göra lite både och? Men om man har barn som inte gillar läsk o saft fattar jag inte varför man ens orkar bry sig om diskussionen, då är det ju för er inget problem, eller hur?
Jag skulle aldrig neka mina barn socker för att jag själv har ett problem med det eller ogillar det, OM de vill ha det. Annars skit samma, om de ändå inte efterfrågar. Jag hatar köttbullar och anser att det är skitmat, men om mina barn vill äta det någon gång ibland så får dom det, men det betyder ju inte att jag tänker servera köttbullar varje dag, för det känns inte lämpligt.
Ja klart det finns annat än gurkstavar, men vad ska man ha på ett barnkalas om inte glass eller kakor, vad hade du bjudit barnen på? Menar ju inte att man ska sockerchocka barnen, men herregud, om det handlar om några kalas eller några helger om året. Till och med varje helg, får dina barn inte äta saker de tycker om alls, bara för att du anser det vara onyttigt? Ni gör ju så barn får en skev syn på mat, tänk om de blir rädda för socker tillslut för ni har sagt att det är så dåligt och onyttigt att äta, och inte vågar äta det alls, då blir livet väldigt jobbigt.
Fast jag förvägrar inte mina barn något. Vill dom äta tårta eller dricka läsk när dom är bortburna är det fritt fram. Däremot brukar vi inte köpa hem sådant eftersom det finns annat som är gott.
Vi har haft lite olika på barnkalas. Läsk har vi nog aldrig serverat. Däremot Mer eller Festis, bubbelvatten, "drinkar" osv Ibland har vi haft tårta, ibland köpt men oftast hemgjord (helt vanlig hemgjord tårta, inga raw-varianter utan allt), ibland hemgjord glass, ibland köpt glass. Jag tror vi är rätt vanliga gällande kalas. Möjligen har vi tonat ner det en hel del jämfört med andra och inte serverat både tårta OCH kakor OCH läsk OCH godis osv
Nu är barnen så stora att de hellre bjuder sina kompisar på middag och film än har tårtkalas.
Jag tycker vi är rätt avslappnade gällande socker och ingen av barnen hetsäter när dom får tillfälle - tvärtom.
Diskussionen i sig rör ju "god dricka utan en massa socker". Då tycker jag att jag har rätt mycket mer i tråden att göra än alla som måste uttrycka sin fascination över hur hysteriskt det är att undvika socker.