Rocket Mania skrev 2016-03-30 16:35:55 följande:
yeex skrev 2016-03-30 13:29:06 följande:
Fast om du och dina barn inte gillar godis och socker överlag, vad gör du då i denna tråden? Då kan ni väl leva ert sockerfria nyttiga liv, eftersom socker inte tilltalar er, och då är det ju heller inget problem? Om ni nu festar till det med bär och skaldjur, det är ju kul att det funkar. Jag gillar både godis och skaldjur, men ibland är man mer sugen på det ena eller det andra. Många barn och vuxna tycker ju dock om godis mer än kanske vegankakor eller fisk/skaldjur. Vissa gillar efterrätter mer än förätter. Varför ska du få äta det du gillar men andra inte vad dom gillar? Är det bara det som du tycker om som är okej? (antar att du inte tycker det, men du får det lite att låta så).
Självklart äter man vad som bjuds, eller så låter man bli om det är något man inte gillar. Men vänd på det, säg att du blir bjuden på kräftskiva(du som gillar skaldjur), kommer dit och där finns bara kladdkakor, för att någon fått för sig att det är så mycket miljögifter i kräftorna så nu bjuds ni på kladdkaka istället, "mycket mer naturligt", säger dom, t.ex. Hade du uppskattat det?
Det är ju typ som att bli bjuden på barnkalas och förvänta sig en tårta, men bli bjuden på gurkstavar och kesella-dip. Man blir lite besviken, helt enkelt.
Nu undrar jag varför det är helt ok att skriva "man" som att det gäller folk överlag när det handlar om att gilla socker medan det ska ses som hysteriskt och "det är din smak" när det handlar om att välja bort socker?
Det är otroligt hur provocerande det är att välja bort onödigt socker och alkohol. Då är man trist och tråkig och lite glädjedödare. Exakt vem skadar jag med att välja bort sockerfika?
Och sedan, det finns en hel värld med saker att äta bortsett från gurkstavar och keselladipp. Bara för att ni har så sjukt dålig fantasi innebär det ju inte att en vardag med mindre socker måste vara skittråkig. Det är som att tro att vegetarianer bara äter sallad.
Slutligen förstår jag inte riktigt jämförelsen kräftskiva - kladdkaka. Den haltar...
Haha ja den jämförelsen blev inte jättebra, men jag syftade mer på att du sa att du inte gillade sånt - och försökte ge exempel på en situation där något du tyckte om blev ersatt av något du inte gillade.
För min del får du äta vad du vill, tror ärligt talat ingen bryr sig om vad du äter. Folk behöver inte dricka alkohol heller, jag själv gör det inte speciellt ofta, tycker inte det är särskilt gott.
Det jag däremot stör mig på är folk som vägrar ge sina barn saker de eventuellt vill ha. Att man försöker göra någonting festligt tyder ju på att någonting är torftigt och tråkigt i stunden, det känns onödigt komplicerat att hålla på mixtra med bubbelvatten och dylikt, när man lika gärna kan köpa saft. Varför kan man inte göra lite både och? Men om man har barn som inte gillar läsk o saft fattar jag inte varför man ens orkar bry sig om diskussionen, då är det ju för er inget problem, eller hur?
Jag skulle aldrig neka mina barn socker för att jag själv har ett problem med det eller ogillar det, OM de vill ha det. Annars skit samma, om de ändå inte efterfrågar. Jag hatar köttbullar och anser att det är skitmat, men om mina barn vill äta det någon gång ibland så får dom det, men det betyder ju inte att jag tänker servera köttbullar varje dag, för det känns inte lämpligt.
Ja klart det finns annat än gurkstavar, men vad ska man ha på ett barnkalas om inte glass eller kakor, vad hade du bjudit barnen på? Menar ju inte att man ska sockerchocka barnen, men herregud, om det handlar om några kalas eller några helger om året. Till och med varje helg, får dina barn inte äta saker de tycker om alls, bara för att du anser det vara onyttigt? Ni gör ju så barn får en skev syn på mat, tänk om de blir rädda för socker tillslut för ni har sagt att det är så dåligt och onyttigt att äta, och inte vågar äta det alls, då blir livet väldigt jobbigt.