Inlägg från: Furienna |Visa alla inlägg
  • Furienna

Alternativ till läsk för barn

PGA skrev 2016-03-28 16:15:59 följande:
    Nja, barn ärver ju matvanor. Varför ska man ha dessa onödiga produkter till fest när det inte behövs. Om de äter det till fest blir steget mindre att de lägger in det i kosten till vardags i framtiden.

Jag har tagit bort många onödiga produkter helt i kosten för mina barn då de inte fyller någon funktion såsom exempelvis processade frukostflingor, korv, läsk mm mm. Kunskapsläget är ett helt annat än när vi växte upp. Så gott som samtliga västerlänningar överäter socker samt animaliska fetter från charkprodukter. Vi måste anpassa våra barn efter dagens kunskapsläge och det är ju bra om vi dessutom själva följer med på resan.
    Men herregud, vad man får vara dryg! Låt för helsicke dina barn få äta frukostflingor och korv, och till och med dricka en läsk ibland! De dör inte av det, om du tror det!
  • Furienna
    Rocket Mania skrev 2016-03-28 23:29:03 följande:
    Varför är man "dryg" om man vill ge sina barn en bra grund i kost och hälsa? Är det samma resonemang som sedan när man vill fokusera på skolan ska resultera i att man ska stå ut med att bli kallad för "tönt" och "plugghäst"?

Det är helt ok att du ger dina barn korv och frukostflingor, dina barn kommer absolut inte dö av det. Sedan kan jag väl tycka att man ska ha lite högre krav än att barnen ska överleva men det är ju en helt annan diskussion
    Hälsofanatiker får lätt den inställningen att de är mycket bättre än alla andra, bara för att de lever så nyttigt. Kanske du inte är sådan, men det var inte svårt att få det intrycket. 

Och menar du verkligen att dina barn aldrig får korv till lunch i skolan? Eller att de aldrig får dricka en läsk ens på ett kalas? Blir de inte heller bjudna på "förbjuden mat" hemma hos en kompis? 
  • Furienna

Oj, nu blev det fel. Jag trodde att det var PGA själv, som nyss svarade på mitt inlägg, men det var Rocket Mania. Så går det när man inte ser sig för i tid... Obestämd

• Furienna
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 12:50:58 följande:
    Mina barn lyxar till det, dom gör det dock utan godis och läsk. För dom finns det annat som är lyx. Det är det vissa verkar ha så svårt att förstå - att det är helt ok att tycka annat än socker är "festligt". 

Det finns faktiskt barn som inte tycker godis är lika med himmelriket.
    Men de flesta barn vill nog i alla fall ha godis ibland, åtminstone om det är kalas. Och om de bara får godis på t ex lördagar, så vad gör det? Så ja, jag tycker nog att vissa i den tråden har blivit hysteriska när det gäller sockerfobin. Och till och med sötningsmedel var visst dåligt enligt någon. Hjälp... 
  • Furienna
    PGA skrev 2016-03-30 13:08:04 följande:
    Socker är bättre än sötningsmedel imo.
    Varför då? 
  • Furienna
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 13:10:03 följande:
    Fast det handlar inte om fobi, det handlar om smak. Jag gillar förrätter mer än efterrätter helt enkelt. Festar jag till det gör jag det med exempelvis skaldjur, inte med tårta. 
    yeex skrev 2016-03-30 10:55:25 följande:

Så du äter aldrig socker själv? Firar du dina och dina vänners födelsedagar med paprikaskvor istället för glass eller tårta? Äter du inget socker på jul, påsk? Hade det känts rimligt att ersätta risgrynsgröten med danskt rågbröd eller alladinasken med cocktailtomater, lussebullarna med blomkålsträd eller pepparkakorna med bark? 

Hur roligt hade livet varit om man aldrig fick äta godis eller socker? Nej, man måste inte alltid äta socker på fest, men det blir ju för de flesta lite roligare och mysigare, jag själv hade inte blivit så imponerad om jag kom till en fest där det serverades grönsaksstavar med yoghurtdip - om jag inte bantade hysteriskt, då. Det hade känts konstigt att komma till en midsommarfest utan läsk, champagne, vin eller cider, och istället dricka bubbelvatten. Bara för att det finns vin behöver du ju inte dricka upp hela flaskan, eller ens smaka för den delen, men någon annan vill ju antagligen ha.

Jag känner att man kan låta det finnas godsaker, vin och läsk på tillstälnigar, så de som vill får förse sig, men man kan ju begränsa sig till att äta/dricka liten mängd, och se till att barnen inte trycker i sig ohämmat. 

Socker i stora mängder är ju inte bra för kroppen, men för sin inre hälsa tror jag det behövs. Tror få människor skulle känna sig nöjda med att aldrig mer få äta eller dricka något med socker i. Vissa saker äter man ju just för att det är gott! Precis som pizza, pasta, lasagne, ost på smörgåsen, banan, bröd, osv. Om man aldrig ska få äta saker som man tycker om blir ju livet som sagt väldigt enformigt, och tillslut blir man nog rätt less på det.

Jag äter det som serveras när jag är bortbjuden, inte mer med det. Detsamma gäller barnen, de äter det dom vill ha. Stora och lilla kan nog ta fika medan mellanbarnet inte tycker om bullar och kakor osv alls. Det gjorde inte jag heller när jag var liten. 

Sedan undrar jag vaddå hur roligt? Jag föredrar annat framför sockriga saker. Jag skulle älska att bli bjuden på annat än sockerfika - det blir jätteroligt tycker jag!
    Men det är som sagt din smak, och du förstår nog egentligen att andra känner annorlunda. 
  • Furienna
    PGA skrev 2016-03-30 13:34:41 följande:
    Beror iofs hur du använder det. Sötningsmedlen (liksom socker) ökar sötsuget men det är lättare bortse från intaget av sötningsmedlet då det inte är några kalorier.

Vänjer du dig att dricka lightläsk blir inte vatten gott.
    Jag är tacksam bara för att slippa kalorierna (jag har diabetes), så jag tycker att sötningsmedel är bra för mig. Och ja, jag dricker ju sockerfri saft (ofta light-läsk) till maten. Jag har dock bra blodsocker nu och är därmed nöjd. 
  • Furienna
    EnAnonumius skrev 2016-03-30 19:54:03 följande:
    Så du kan inte ha roligt i livet om du inte kan äta godis eller socker?

Tänk för mig hänger inte roligheten på "mat, dryck godis eller socker", det handlar om sällskapet och att man har roligt med dem man umgås med.

Så jag säger så här. Hellre en bruk vita bönor i tomatsås tillsammans med goda vänner än en skål godis i min ensamhet. Mysighetsfaktorn hänger enbart på sällskapet och har man rätt vänner och har underbar sammankomst tillsammans med dem, så kan vita bönor i tomatsås med ett glas vatten funka precis lika bra som en skål godis och ett glas champagne.
    Men de flesta skulle väl ändå att vita bönor och vatten inte är festmat, utan mer något som man äter till vardags, 
  • Furienna
    EnAnonumius skrev 2016-03-31 05:57:27 följande:
    Ja och det är något jag aldrig har hävdat heller att vita bönor är festmat. Vad får du det ifrån?
    Det är signifikant skillnad mellan "ÄR festmat " och "KAN funka"

Fast jag får ju beklaga din sorg över att du har så kassa tråkiga vänner  så att du måste kompensera det med s.k "rätt typ av MAT och DRYCK" för att kunna få ihop trevliga sammankomster som är mysiga och trevliga kvällar med dem.
    Jag har inga vänner alls, så misslyckad är jag. Men jag tror ändå att olika saker passar vid olika tillfällen. 
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn