• Iarwain

Alternativ till läsk för barn

Det finns i stort två sockerarter i vår föda, fruktos och glukos (tar inte upp galaktos). Det mesta socker du får i dig är en blandning av dessa två.

Dessa två har i stort sett samma påverkan på kroppen.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24370846

Man alltså säga "socker som socker".

Det spelar ingen roll var du får i dig sockret, läsk eller fruktjuice. Däremot så har fruktjuicen en stor del andra nyttiga saker i sig som gör att man hellre bör dricka det än läsk.

Att vid festligare tillfällen dricka läsk, juice eller saft kommer inte göra barnen sjuka. Det är att regelbundet konsumera dessa, ganska onödiga, produkterna.

Mitt förslag är det fest ha det festligt och tänk inte för mycket på konsekvenserna, det förtar stämningen.

• Iarwain
    PGA skrev 2016-03-28 16:15:59 följande:
    Nja, barn ärver ju matvanor. Varför ska man ha dessa onödiga produkter till fest när det inte behövs. Om de äter det till fest blir steget mindre att de lägger in det i kosten till vardags i framtiden.

Jag har tagit bort många onödiga produkter helt i kosten för mina barn då de inte fyller någon funktion såsom exempelvis processade frukostflingor, korv, läsk mm mm. Kunskapsläget är ett helt annat än när vi växte upp. Så gott som samtliga västerlänningar överäter socker samt animaliska fetter från charkprodukter. Vi måste anpassa våra barn efte dagens kunskapsläge och det är ju bra om vi dessutom själva följer med på resan.
    Det finns inga större belägg för "gateway-teorin" varken för socker eller andra ämnen.
    Människan är fullt kapabel att skilja mellan situationer.

Vad är dagens kunskapsläge?
    Om vi ska anpassa oss efter den så borde "vi" veta vad "läget" är.
  • Iarwain
    Pimpinellan skrev 2016-03-28 17:39:47 följande:
    Tack! Då slapp jag påtala detta.
    Vitt socker (sackaros) bryts ned till fruktos och glukos innan det tas upp i kroppen.
    Ingen skillnad mot fruktos i med andra ord, enligt studien jag länkade till ovan.

Kemi, någon?
  • Iarwain
    LillaLoppi skrev 2016-03-28 18:08:58 följande:
    Inte alls, då 100 gram rent strösocker, innehåller 100 gram kolhydrater (socker är ren energi, rakt igenom). Tror det är 400 kcal/100 gram socker. I hasselnötter är det 630 kcal/100 gram.
    Så det har nog inte med kalorierna att göra.
    Så vad innehåller då fruktsocker, socker i grönsaker, brunt socker?
    Vill bara inte att vi blandar "äpplen och päron", så att säga.
  • Iarwain
    PGA skrev 2016-03-29 07:24:58 följande:
    Vad skulle för mening med det?

Man dör av dåliga matvanor och den typen av produkter du talar om är inkörsporten.
    Som jag skrivit ovan; "Gateway"-teorin har inget vidare stöd.
  • Iarwain
    PGA skrev 2016-03-29 20:02:16 följande:
    Droger har inget med denna tråd att göra.
    Gateway-teorin är inte specifik för droger...
  • Iarwain
    EnAnonumius skrev 2016-03-30 05:45:00 följande:
    Lever DEN myten kvar ännu hos vissa?

Precis, lika lite stöd som det finns för att hasch leder till heroin är det för att en läsk på helgen leder till ett överbruk av socker.
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn