• Madeloo

BF December 2016

Hur går det för er andra, någon som fått en julbebis idag?

• Madeloo
    Y o L o skrev 2016-12-25 12:08:54 följande:

Någon fler som fått andra barnet o tycker att storasyskonet blivit förändrad? Hon är så missnöjd med mycket helt plötsligt, skriker o beter sig illa. Känns som det är mitt fel att jag inte räcker till. Tycker det är jättejobbigt, måste komma på bra rutiner så jag kan ge stora mer tid.

Hej våran grabb på 3år har också prövat vårt tålamod, vi har gjort massa kul för bara han, tex pappan och han åkte till lekland osv och nu börjar det bli bättre, va mycket sitta knä och locka på uppmärksamheten i början. Hade räknat med att det skulle bli lite avundsjuka i början.

Vi får stå på oss och gör bara så gott vi kan, även om vi är mammor så är vi bara människor vi också. Det e ok att dom får känna , dom har ju fått full uppmärksamhet hela livet och nu ska dom dela....

Härrom kvällen höll jag på att skjuta mig själv när man ska äta och har två barn som skriker i kör och även om vi är två föräldrar så satt vi och sa ungefär " vad har vi ställt till med" vi klarar ju inte av två barn samtidigt . Sen när det väl blir tyst så påminde vi varann om de som fått tvillingar och kände att vi nog inte ska gnälla så mycket....
  • Madeloo
    Makintoch skrev 2016-12-29 11:01:21 följande:

Tack snälla alla som tagit sig tid och svarat på mitt meddelande om oro över hur relationen till partnern kommer att förändras! Det är alltid skönt att höra att man inte är ensam om sina tankar och det har haft en lugnande effekt på mig. Nu känns det faktiskt bättre! :)

Jag och min sambo har från start haft en väldigt stark och kärleksfull relation som jag tycker bara har blivit starkare efter varje barn. Nu när lilltjejen kom för två veckor sedan så känns det som det blivit ännu bättre, pussas mer och njuter av att allt gick så bra...
  • Madeloo

Är det någon av er som är med i nån kul grupp på Facebook ni kan rekommendera, typ " december mammor" eller liknande?

• Madeloo
    Marialia skrev 2016-12-30 07:58:50 följande:

Nu är vår Vera här. Förlossningen startade med vattenavgång. Det var bebisbajs i vattnet så vi fick stanna på förlossningen trots att värkarna inte satte igång.

Sammandragningarna drog igång på morgonen och till slut fick jag värkdtimulerande drop.

Värkarna kom tätt men bebisen sjönk inte ner.

Mitt i lustgas ruset började det hända grejer och det var plötsligt väldigt mycket folk på rummet. Bebisen började må dåligt och helt plötsligt så läkaren att den måste ut nu.

Det blev urakutsnitt. De fick ut bebisen fort men när de öppnade mig hade jag flera liter blod i buken så de fick lägga tid på att även rädda mig. Tydligen var det ett åderbråck som brustit på baksidan av livmodern. Läkarna hade aldrig sett något liknande.

Jag vaknade på iva med två stora operationsnitt. Har Eda för smärtan och vår lilla skatt ligger på neo. Hon har hämtat sig väldigt bra och vi har henne hos oss så mycket vi kan. Jag förlorade 3,3 liter blod så vi får se hur länge vi får stanna här. Jag ska bli så smärtfri att det räcker med tabletter först.

Lång historia men nu är hon i alla fall här!

Stort grattis till tjejen, och att allt trots din dramatiska förlossning gick bra! Krya på dig nu!
  • Madeloo
    Elinl90 skrev 2016-12-31 07:25:44 följande:

Nu är jag inne i BF + 4 och börjar sakta men säkert bli galen...

Har mensvärk som kommer och går sedan några dagar, sammandragningar i princip hela tiden med 10 min mellanrum (Dock i princip smärtfria). Mensvärken håller i sig i några timmar, sen försvinner den osv... Barnet ligger och trycker sig mot utgången och känns som att hen vill ut.

Jag känner efter alldeles för mycket. längtar och hoppas och därför blir jag galen. Ibland gör det lite ondare och så tänker jag att nu kanske det är igång, men sen försvinner det och då sköljer den välbekanta vågen av besvikelse över mig. Senast i tisdags kollade barnmorskan min livmodertapp som då var helt stängd... Han menade dock att det kan gå fort när det väl sätter igång. Någon här med erfarenhet av stängd livmodertapp tills det satte igång på riktigt?

Är mitt första barn så vet ju inte hur värkar ska kännas, men har fått förklarat för mig många gånger nu att jag kommer märka när det är igång. Ska försöka sluta känna efter och bara vara, men väldigt svårt.

Puh, det kändes skönt att skriva av sig lite..

Håller tummarna för dig att hen stannar inne över tolv-slaget.

Du kommer märka när det drar igång! Och ang tappen så har min vart stängd tills det va igång ordentligt och legat högt upp....

Lycka till och att din väntan blir kort
  • Madeloo

Min lilla tjej har blivit vrålförkyld, så hemskt att se henne ha så jobbigt. Nu kör vi med näsfrida och koksaltlösning för fulls muggar. Hopplöst när brorsan vart sjuk alla mellandagar , trodde hon skulle klara sig men antar att det va oundvikligt , svårt att skydda dom små i hemmet...

• Madeloo

Våran lilla tjej som kom 15/12 har fått RS då vi ligger inne på sjukhus efter två mardröms dagar. Ge er inte ut med era nyfödda, bjud inte hem massa folk och se till att alla som kommer hem till er spritar och tvättar sig ordentligt.

Vår stora son har varit rejält förkyld med feber och hosta så hon har ju garanterat fått det via honom och då är det svårt att skydda sin bebis men ni utan syskon till barn, ge er inte ut bland folk. Detta önskar jag ingen bebis eller förälder skall behöva gå igenom,

Vi vet inte hur länge vi kommer behöva stanna men minst tre dagar till, kanske en vecka...

• Madeloo

Köp hem handsprit och se till att alla besökare inleder med gå att tvätta händerna och sen sprita dem, se till att syskon byter kläder efter dagis och också tvättar sig när de kommer hem , va noga med att be dom hosta i armveck och inte rakt ut. Om syskon e sjuka är det svårt att skydda. Och ge er inte ut och handla, undvik köpcentrum och stora folksamlingar.

Och det e ok att säga till släkt och vänner att man e livrädd att sin nyfödda ska bli sjuk och be folk vänta med besök.

• Madeloo
    mocha8676 skrev 2017-01-07 05:04:15 följande:

Men fy vad hemskt. Lite orolig över min son, men han verkar påväg att bli bättre. Som jag skrev i ett annat inlägg. Kanske skulle kolla upp ändå..

Om han har andningssvårigheter så hade jag kollat direkt eller/och feber mer än 38grader.

Jag trodde min lilla docka va ok men sen tog jah temp och då hade hon 38,5i temp, ringde vårdcentralen och fick en tid och dom skickade en remiss till barnakuten där vi va i 4 timmar och hon fick alvedon, inhalera adrenalin och sen fick vi låna hem en inhalator och hon kändes ok när vi åkte därifrån. Sen åkte vi hem och på bara 1,5 timme märkte jag att hon blev sämre och jag åkte in akut och personal tog henne direkt och läkare kom springande och hon blev en prio etta. Jätte dramatiskt , själv höll jag på att bryta ihop och sen blev vi i lagda.... nu ligger vi här med syrgas och har det jobbigt....
  • Madeloo
    mamma8701 skrev 2017-01-07 20:45:17 följande:

Ni med barn som fått rs/ är riktigt förkylda. Vart bor ni Någonstans? Är livrädd för rs. Vi har varor isolerade sen bf, 23/12. Enbart bebisens farmor och farfar samt mannens mormor har fått besöka. Igår hade vi besök av min bästa kompis med familj. Syskonen har haft aptråkugr jullov men så är de. Hon har bara varit ute på promenader i naturen. Åker jag och handled är hon hemma med pappan och kan tvättat händerna noga när jag kommer hem. Nästa v börjar stora skolan och mellan dagmamma. Känns sådär men vad ska man Göra

Vi bor i halmstad och här i Halland verkar RS har slått hårdast än sålänge.
  • Madeloo

Efter 6dygn på sjukhus med RS fick vi komma hem idag , så skönt att detta e över. Lova att ta hand om era små och va noga med handhygien när ni får besök .

• Madeloo

Jag som fick ligga inne med min lilla tös på då 3veckors med RS 6dygn nu i början av jan tycker också dagis bekymret e jobbigt.

RS lär hon inte få igen men orkar inte med att bli inlagda med magsjuka eller annat igen..

Samtidigt som grabben hade behövt leka av sig på dagarna även om jag gör mitt bästa för att aktivera han här hemma.

Jobbigt att ha små bebisar denna tiden.

• Madeloo
    Y o L o skrev 2017-01-22 19:34:41 följande:

Håller du honom hemma? Hur länge isf?

Ja jag tänkte för mig själv "varför hade jag så bråttom, borde väntat till februari mars åtminstone".

Lätt att säga nu haha!

Ja just nu e han hemma, har tänkt att han får va hemma tills det värsta blåst över.

Igår när vi ringde och frågade status på dagis då gick det kräksjuka och förkyldning så blir nog hemma ett tag till....
  • Madeloo

Min väger 5350g,

Igår fick vi åka till akuten igen då lillan blev vrålförkyld igen och jättehög feber., fick stor skillnad från när hon hade RS men man blir ju så nojig. Ganska direkt fick vi åka hem vilket va skönt och nu har vi haft en natt med mycket snor och feber.... orkar snart inte mer, ingen kul start för oss på 2017

• Madeloo
    Y o L o skrev 2017-01-25 11:39:14 följande:

Men usch va jobbigt, du måste va helt slut efter den här starten.

Hur hög feber var det? Ger man alvedon på inrådan av läkare då?

Hon hade 39,1 när vi åkte in men gav alvedon precis innan vi for då jag va rädd att febern skulle stiga , men väl inne hade hon 39.2 och de gav lite mer alvedon. Dock va det stor skillnad denna gången , hon va vid god vigör och syresätter sig gint och dom va inte ett dugg oroliga denna gången. Vilket va skönt, efter sist så blir man ju så orolig...

I natt hade hon 39,7 men vi gav alvedon igen och febern gick sakteliga ner. På akuten sa dom att feber inte e farligt och man behöver inte va rädd för det, det e ett tecken på ett fungerande immunförsvar....

Vilket låter rimligt men det e ju jobbigt för oss oroliga mammor ändå...

Vi hoppas att detta e en snabb förkyldning.,, ironin att bli sjuk igen när man mer eller mindre isolerat sig
  • Madeloo

Min lilla höna får bara ersättning och käkar Nan PRO 1 och äter 1-2ggr på natten, förra natten sov hon från 8 på kvällen till 05.45 utan att käka, men vanligen brukar hon vakna och äta vid två också. Äter ungefär var 3:e timme på dan, ibland går det 4timmar och på eftermiddagen kan det gå bara en timme eller två emellan.

Känns som hon laddar inför natten med att äta tätare på dan och sen mindre på natten , super skönt! Blandar 120ml varje gång men ibland e det 30ml kvar i flaskan och ibland drar hon hela.

Har lyckats gå ner 6,5kg med LCHF och är nu av med alla mina 17gravidkilon , känns skönt! Och nu ska kämpa ner fler då jag hade lite för många redan innan.

• Madeloo
    Y o L o skrev 2017-02-25 13:06:30 följande:

Har samma upplevelse som du, första barnet var nöjd överallt medan andra nu vill ha närhet helst hela tiden.

Dessa härliga leenden man får, och de gurglande ljuden. En gång lät det verkligen som att hon sa mamma, fast fattar ju att hon inte kan fått fram det men otroligt likt, både jag o maken reagerade och började skratta.

Min lille är tvärtom, mer nöjd än första. Sover hela natten vilket e skönt, men har nu på senare veckorna blivit lite mer gnällig.

Dock väldigt snäll bebis överlag....

Imon e första mammagruppsträffen, blir spännande att se vad det e för folk. Också bara 3ggr men tänker att e det e bra gäng kan man ju träffas mer själva efteråt
  • Madeloo
    Y o L o skrev 2017-02-25 13:06:30 följande:

Har samma upplevelse som du, första barnet var nöjd överallt medan andra nu vill ha närhet helst hela tiden.

Dessa härliga leenden man får, och de gurglande ljuden. En gång lät det verkligen som att hon sa mamma, fast fattar ju att hon inte kan fått fram det men otroligt likt, både jag o maken reagerade och började skratta.

Min lille är tvärtom, mer nöjd än första. Sover hela natten vilket e skönt, men har nu på senare veckorna blivit lite mer gnällig.

Dock väldigt snäll bebis överlag....

Imon e första mammagruppsträffen, blir spännande att se vad det e för folk. Också bara 3ggr men tänker att e det e bra gäng kan man ju träffas mer själva efteråt
  • Madeloo

Jag ger bara ersättning och min 12veckors bebis äter 120ml per gång , ibland lämnar hon 30ml och har ätit samma mängd sen hon va 3veckor.

Har aldrig gått på vad som står på paketen utan vi kommer öka mängden när vi märker att hon vill ha mer.

Hon följer sin kurva fint och vi ger med dr Brown flaskorna. Dom e toppen! Hon har aldrig haft bekymmer med magen

Svar på tråden BF December 2016