• Madeloo

BF December 2016

För mig avtog det i natt men har smått börjat igen, .... Får se vad det blir av det,

• Madeloo
    Miaairam skrev 2016-12-11 03:30:37 följande:

Jag fick ny tid för igångsättning i torsdags och denna gång behövde jag inte åka gem igen. Fick ballong men inga hormoner pga risk att det skulle bli för stor belastning på mitt gamla snitt. Värkarna kom och blev gradvis starkare. Efter några timmar var jag öppen fyra cm och ballongen ploppade ut. Vid det laget var jag dock redan lite omtöcknad då jag reagerade med illamående på värkarna och spydde en hel del. När ballongen var ute var det daga att "ta hål på vattnet". Det krävdes några försök, men när vattnet väl gick drog värkarna igång på allvar. Tyckte lustgasen hjälpte bra. Fortfarande var illamåendet värre än själva smärtan. Efter ett tag (helt omöjligt minnas tider!) blev det nödvändigt att koppla värkstimulerande dropp då det gick för långsamt framåt. Jag kände mig väldigt begränsad av alla sladdar och slangar. Kunde inte röra mig som jag kände att jag behövde. Illamåendet tilltog igen och det var jättejobbigt att spy eftersom magen var tom sedan länge vid det laget. Jag var ganska omtöcknad och somnade då och då, både sittande och stående mellan värkarna. BM tyckte jag skulle ta epidural, som jag på förhand sagt att jag inte ville, men hon stod på sig att jag behövde det, så tillslut sa jag ja eftersom det kunde ta lång tid från beställning till att läkaren kunde komma och jag tänkte att det kanske skulle bli mycket värre. Narkosläkaren kom dock direkt och satte Eda. Äntligen försvann illamåendet och jag kunde fokusera på värkarna ett tag. Dock tog epiduralen dåligt så efter en timme ungefär var det som om jag inte tagit den, med skillnaden att jag inte kände när värkarna startade utan först när de vuxit i styrka, vilket gjorde att jag kom försent med lustgasen heja tiden. Illamående och kräkningar igen. BM bekymrad då bebisens hjärtljud tydligen påverkades mycket av värkarna. Värkstimulerande droppet sänktes gradvis, men bebisen mådde fortfarande inte så bra som han borde. Utan droppet hade jag fortfarande regelbundna och onda vörkar, men de var korta och ineffektiva. Konstaterades att jag i princip inte öppnat mig mer trots intensivt värkarbete i många timmar. Det, i kombination med att bebisen inte mådde bra, gjorde att man beslutade att avsluta förlossningen med ett akut kejsarsnitt. Edan som jag fått tidigare bedömdes vara effektlös, så jag fick en ny ryggbedövning, spinalbedövning denna gång. Kl 8:37 föddes tillslut vår lille gosse, ungefär ett dygn efter att vi kom in för igångsättning. Att vara vaken under snittet, som ju var akut eftersom det inte var planerat men som i själva verket gick lugnt till, var en häftig upplevelse och något helt annat än det omedelbara urakuta snitt/katastrofsnitt som jag upplevde när mitt första barn föddes. Bebisen mådde fint så fort han kom ut, 54 cm och 3964 g. Nu vilar vi upp oss på BB ett par dagar!

Grattis!!
  • Madeloo
    Anonym föräldraledig skrev 2016-12-11 11:48:42 följande:

Imorse vid halv 8 kom vår lilla tjej. Eftersom vattnet gick i fredags hade vi fått tid för igångsättning idag vid 8, men det behövdes aldrig.

Värkarna kom igång igår vid 22.30, ganska oregelbundna, och inte så kraftiga. Kring 01 var jag upp och duschade, då kom värkarna med ungefär 1,5-2 minuters mellanrum, så lite efter 2 åkte vi in till förlossningen.

Värkarna hade inte så mycket värkan och var ganska korta. Bad om Eda vid 3 kanske, så de förberedde det och tänkte sätta värkstimulerande dropp samtidigt som vi fick besked om att sen enda narkosläkaren i tjänst var upptagen med ett trauma.

Strax innan 7 undersökte de mig och jag var öppen 5-6 cm. Sen gick det undan. Inte långt efter det kände jag att det började bli dags att krysta. Fick order om att det inte var dags riktigt än, men att lyssna på kroppen. Krystade i kanske 20 minuter eller så innan det var klart.

Oh stort grattis! Mina värkar avtog, idag har jag bara vart extremt trött och fått svullna fötter och händer och inte kunnat sova. Legat på soffan nonstop .......
  • Madeloo

För mig händer det inget, har precis vart på MVC och bröt ihop totalt, har sedan tidigare blivit lovad en läkartid efter idag då mitt BF datum blev flyttad två veckor från bim och 1vecks från kub, är idag BF +5 enl Rul men BF+12 efter KUB nu fick jag en tid först 21/12... känns piss. Hade dessutom högt blodtryck nu så behöver dit igen imon för att lämna urin prov....hoppas man inte fått havandeskaps förgiftning

• Madeloo
    Liloolei skrev 2016-12-15 08:02:35 följande:

Hej! Samma här att det inte händer ngt alls. Var inne på kontroll i tisdags och det visade sig att livmodertappen är fortfarande bakåtvänd. Dvs att om jag ska få eventuell hinsvepning så kommer den inte kunna utföras för hon inte kan nå den!!! Jag blir så trött psykiskt. Hur går det för dig?

Vaknade kl 04 idag och gick på toa, då gick slemproppen, en timme senare började jag få värkar som vart oregelbundna sen dess. Vågar inte hoppas på nått men eftersom man e +6 dagar nu borde det ju betyda nått att slemproppen lossnat....
  • Madeloo

Nu är det igång för mig, värkar från helvetet men va bara öppen 2cm så fick åka hem så nu kämpar vi på hemma igen....

• Madeloo

För mig blev det följande, fick ju åka hem igår kl 13, verkarna fortsatte hemma, kl 18 stod jag inte ut längre och åkte in. Kom in 18.15 och va då öppen 7cm och ut kom en underbar liten flicka kl 20.00 som vi gett namnet Lovis ????

• Madeloo
    sillencillasill skrev 2016-12-20 08:46:27 följande:

Jag vet att detta är omöjligt att svara på men nu gick min slempropp. Hur långt efter att den har gått satte förlossningen igång för er som fött?!

Min slempropp gick kl04.00 och någon timme senare började värkarna om än svagt och tog fart vid kl 10.00. Kl 20.00 samma kväll kom min tös
  • Madeloo
    Madeloo skrev 2016-12-20 16:29:16 följande:

Min slempropp gick kl04.00 och någon timme senare började värkarna om än svagt och tog fart vid kl 10.00. Kl 20.00 samma kväll kom min tös

Va då 40+6 skall tilläggas, med första såg jag inte röken av nån slempropp
  • Madeloo
    Y o L o skrev 2016-12-21 13:19:45 följande:

I måndags kom vår lilla dotter via planerat snitt. Ingen rolig upplevelse, men skönt att hon är här nu. Är kvar på sjukhuset då amningen inte kommit igång och hon gått ner mer än 10% i vikt. Ska dock få åka hem idag och så tillbaka på läkarbesök i morgon för att kolla så hon gått upp. Ger ersättning samt ammar och pumpar.

Hur har amning funkar för er andra?

Åh grattis!!

Jag hade ingen bra erfarenhet från amning från första barnet så hade bestämt att pröva igen denna gången. Denna bebisen tog tutten direkt och vi fick igång mjölken, dock mycket ömma tuttar och såriga och hon ville gärna ligga vid brösten väldigt mycket ( jo jag vet det vill bebisar) åkte hem dagen efter förlossningen och i måndags när BVC va på besök började hon vända i vikt och gå upp. Vi hade dock

En jobbig söndagkväll då hon mest skrek hela tiden, gav då en flaska ersättning och fick världens nöjdaste bebis, tappade då lite av motivationen till amningen och kom då genast ihåg hur skönt det va att flaskmata och hur icke låst man blev.

Nu när jag har ett barn till hemma kände jag att för att kunna göra något med stora killen fungerar nig flaskmatning bäst för mig.

Nu är hon ju bara 6 dagar men hon sover nu sedan 2dagar tillbaka mellan 23-03 - får flaska , somnade om och sov till 06.30 .

Har bestämt mig att jag inte ska amma och det känns skönt nu att inte behöva lipa sig igenom amningen då det va sårigt och gjorde ont även om det faktiskt runnit till.

Det va om min amning, lycka till med amningen
Svar på tråden BF December 2016