Inlägg från: Ledilnaan |Visa alla inlägg
  • Ledilnaan

BF December 2016

Grattis till er som fått era små! Man längtar ju inte mindre när man läser det...

Vi testade färdknäppen igår, men det verkar inte som om det hjälpte alls, har inte märkt nåt än... :-/

• Ledilnaan
    Emmask skrev 2016-12-10 14:59:19 följande:
    Det funkar bara när man är riktigt redo, då det ändå skulle ha satt igång inom någon dag. Den är liksom droppen, men kräver att bägaren är helt full :)
    Jag hade hoppats på att min kropp var redo, är öppen 1 cm och tappen är bara 2 cm och jättemjuk... Men jag får försöka stå ut några dagar till.
    Mina senaste två förlossningar har varit igångsättningar och denna gången vill jag inte sättas igång då det blir så intensivt... och jag vill få ringa hem min man från jobbet och säga att nu är det dags. En liten dröm jag har
  • Ledilnaan
    Emmask skrev 2016-12-11 19:56:31 följande:
    Vad är du på dag nu? Jag förstår precis din vilja att föda utan värkstimulerande, det är något även jag vill undvika in i det sista.
    Jag är "bara" i v.38+2, så jag har ju några veckor kvar.
    Jag har blivit igångsatt av andra anledningar än överburenhet de andra gångerna, ena i v39 andra gången i v40+1.
  • Ledilnaan

Var hos bm idag, v.38+4 (bara 9 dagar kvar) nu har lillen äntligen sjunkit ner och blivit ruckbar. När jag var hos bm förra veckan så ryckte hon i tappen, vilket gjorde att jag fick sammandragningar, vilket gjorde att han sjönk ner.
    Idag ryckte hon i tappen igen, den har blivit mjukare än förra veckan, men jag har inte fått några sammandragningar eller förvärkar av det än, tyvärr. Vill inte vara gravid längre, vill få träffa min lille plutt

Så roligt, och avundsjukt, att flera har fått sina små pluttar! Grattis till er!

• Ledilnaan

Ni som har fött flera barn (jag vet att detta är mitt fjärde barn, men jag har glömt) hur är det med slemproppen? Jag skulle ha fråga bm igår, men jag glömde bort det såklart. Jag är öppen en dryg centimeter och tappen är endast 2 cm lång, kan slemproppen ha gått utan att jag har märkt det, eller är den kvar?

• Ledilnaan

Men tror ni att slemproppen kan ha gått redan, eftersom jag är lite öppen?
    Jag såg bara slemproppen med min första, de andra två har jag aldrig sett någon slempropp.

• Ledilnaan
    ciz skrev 2016-12-14 16:37:48 följande:
    Lycka till!! Hoppas det drar igång ikväll för dig.

För mig var det bara vattnig flytning eller slempropp, kommer en massa slem när jag är på toa nu och har värkar men endast 1/h:( vad gör jag nu för att få detta att dra igång ordentligt? Tips tack..
    Färdknäppen ska hjälpa när förlossningen är väldigt nära, så kör på :-P
  • Ledilnaan
    Madeloo skrev 2016-12-15 08:35:16 följande:
    Vaknade kl 04 idag och gick på toa, då gick slemproppen, en timme senare började jag få värkar som vart oregelbundna sen dess. Vågar inte hoppas på nått men eftersom man e +6 dagar nu borde det ju betyda nått att slemproppen lossnat....
    Håller tummarna att det har börjat för dig nu!
    Liloolei skrev 2016-12-15 08:02:35 följande:
    Hej! Samma här att det inte händer ngt alls. Var inne på kontroll i tisdags och det visade sig att livmodertappen är fortfarande bakåtvänd. Dvs att om jag ska få eventuell hinsvepning så kommer den inte kunna utföras för hon inte kan nå den!!! Jag blir så trött psykiskt. Hur går det för dig?
    Hur var tappen annars? Har den blivit kortare och börjat öppna sig? Min tapp var ganska lätt att nå för bm förra veckan, men i tisdags när jag var tillbaka så hade huvudet kommit ner mer och då hade tappen krypit bakåt för huvudet knuffade bak den.

• Ledilnaan
    mocha8676 skrev 2016-12-17 23:16:21 följande:

Åkte in vid lunchtid och fick åka hem igen. Men nu vid kl 20.13 var lilla Erik ute. Hann vara på förlossningen i 20 min..

Stort Grattis! Jag längtar efter min lille plutt nu! När kom din? Vilken vecka var du i?

Jag har 4 dagar kvar, vad har ni andra?
    Jag är riktigt trött på att vara gravid nu, det går så otroligt ont, lillen är nere i buken och grejar runt hela tiden, det bara ilar och skär, så nu får han komma ut!
  • Ledilnaan
    Mäggie05 skrev 2016-12-18 15:56:40 följande:

Jag är på BF +3 och varje dag man går över känns fan som en vecka ju.Fy va jobbigt de är att bara gå o vänta!Har precis samma som du..ligger långt ner o bökar o de skär ju som bara den!Är så rädd att de ska bli julafton!!

Detta är barn nr 2 för mig så hoppas ju inte att man ska gå över så mkt!

Detta är min fjärde... så jag är riktigt trött på detta och vill inte gå över alls. Ska till bm på tisdag och ska be henne försöka göra en hinnsvepning då. Hon har försökt två gånger, men inte nått :-/ Jag hoppas jag har lyckats öppna mig lite mer tills dess.
  • Ledilnaan
    Mäggie05 skrev 2016-12-18 16:26:39 följande:

Sedär ja 4:e,då e du rutinerad :) Kommer de ut fortare för varje gång eller va är dina erfarenheter?Min första tog 48 tim innan hon va ute :/ Så hoppas ju att denna går något snabbare,men inte för snabbt för vi har över 1 tim till sjukhuset :(

Nä ja förstår att att du e trött på de!Är inge kul alls på slutet!

Min första tog 12 tim, andra 4 tim och trean tog 1½ timme, har nästan en timme in till förlossningen, så jag är lite orolig för att vi inte ska hinna in. :-/ Men ut kommer de, och snabbare och snabbare för varje gång. Men nu är det 7 år sedan sist, finns risk att denna gången går lite långsamare.
  • Ledilnaan
    BIX skrev 2016-12-18 21:37:56 följande:
    Wow, menar du 11/2 timme från första värken då? Det är ju galet fort, förstår att du är aningens nervös då.. :o Tycker du det gör ondare ju snabbare det går? Min första tog 16 timmar och andra tog 7 timmar, från första värken, och jag tyckte nog det var mer intensiv smärta andra gången.

Kan också varit för att det var en annan bebis eller för att jag tog mindre gas tänker jag :)
    Ja, det var från första värken. Själva värkarna tror jag gjorde lika ont, men de kom betydligt tätare, de kom med endast en minuts mellanrum direkt. Så på sättovis så gjorde det ondare, eftersom jag inte fick så mycket vila emellan värkarna.
    Sen var det ju över mycket fortare å andra sidan. Men jag föredrar att det går lite långsammare så att man hinner med på ett annat sätt.
  • Ledilnaan
    Liloolei skrev 2016-12-18 22:41:48 följande:
    Hej!!! Hon kom åt och hjälpte till att dra fram den. Dagen innan hade jag 5 h tuff mensvärk som måste ha flyttat fram livmodertappen en aning i rätt riktning.

Molande värk från och till hela kvällen. Ringde in igen vid 22.30 och bad om råd. Då sa dom att jag skulle ta två panodil och lägga mig. Hade inga smärtstillande hemma och lade mig för att sova ändå. Mellan kl 23 och 02 kom mensvärkar. En halvtimme emellan eftersom jag vaknade och tittade på klockan i mörkret.

Vid 02.30 sa jag till min man att vi ska ringa och åka in... vi gjorde det och var framme kl 03.20.

Värkarna blev tätare och hade ctg kontroll till kl 04.00 sedan en vaginal undersökning. Jaha? 6 cm öppen? Då fick jag ett rum! :) sedan var det 8 cm öppen ca kl 05.00 och 05.42 kom hon! På BF!!! Älskade friska fina barn. Jag är så lycklig.
    Stort Grattis till tösen!

Igår hade jag en del förvärkar hela kvällen, väldigt oregelbundet och inte jättestarka, men ändå fler än vad jag har haft innan. Precis när jag skulle somna så kom det en stark, tänkte att nu kanske... men de tog ut totalt. Nu molar det lite till och från bara, men det går ju åt rätt håll iallafall. Hoppas verkligen att han kommer snart, helst idag.
  • Ledilnaan
    MP88 skrev 2016-12-19 13:15:34 följande:

Nu är äntligen vår lilla prinsessa här! Tidigt i fredags morse kom en helt perfekt liten tjej till världen :) 

Stort Grattis!
    sillencillasill skrev 2016-12-19 10:49:03 följande:

Nu har jag varit hos BM, hon kom åt att göra en ordentlig hinnsvepning och kände till och med barnets fontanell. Det hade hänt grejer sedan sist sa hon och trodde att nu kommer bebisen. Jag hoppas och ber! Har som mensvärk nu, får se hur dagen artar sig.
    BF imorgon men både jag och bebis är stora så BM var väldigt optimistisk om att det inte skulle dröja länge nu....

Jag håller tummarna att det tar fart ordentligt nu och lillen kommer ut!
    Jag ska till bm imorgon och hoppas på att hon kan göra en ordentlig hinnsvepning då.

Nu är jag lite orolig, i lördags kunde jag känna bebisens huvud genom slidan (har gjort det med alla mina barn, är så häftigt) men idag kunde jag inte känna huvudet längre, blir orolig att han ska ha vänt på sig :-/

• Ledilnaan
    Rumpkulla skrev 2016-12-19 14:52:51 följande:

Ni som fått hinnsvepning av BM, var det svårt att få ett ja till det?

Min BM hävdar att hon inte får göra någon om inte en läkare skrivit i journalen att det ska utföras. Är öppen 1-2 cm, barnets huvud går att peta på, slemproppen har lossnat och jag har haft regelbundna sammandragningar som gör ont i över en vecka. Har BF 20/12 och nästa besök hos BM är 23/12 så jag ringde och frågade om en hinnsvepning kunde göras på fredag när jag är där. Men då säger hon att hon inte får. Är så less på all denna smärta och att spy och må djävul att jag känner mig desperat.

Min bm sa ja direkt när jag frågade, hon gör det mesta jag ber om.
  • Ledilnaan
    Rumpkulla skrev 2016-12-19 15:18:12 följande:
    Vad konstigt. Kan det skilja sig mellan olika landsting kanske? Tillhör VGR, men hittar inte någon information om att en barnmorska inte skulle få utföra en hinnsvepning om den gravida är tillräckligt långt gången och det inte finns några komplikationer som gör det direkt olämpligt.
    Jag tillhör också VGR, men det verkar som om jag har haft tur med min bm, hon gör det mesta jag frågar om, fick höra hjärtljuden redan i v:11, hon mäter magen redan då mm.
    Däremot sa hon att läkare inte vill att de lyssnar på hjärtan mm förtidigt, ifall de inte skulle hitta rätt och man som gravid blir lätt rädd/orolig. Men hon gör det mesta för hon kan och har jobbat inom detta i många år.
  • Ledilnaan
    Y o L o skrev 2017-01-24 08:23:23 följande:

Hur mår ni mammor nu? Hur gamla är era små och hur långa är de och vad väger det? Skulle va kul att jämföra :)

Min dotter blev 5 veckor igår, vi var på Bvc och mätte o vägde o träffade läkare.

Hon är 57 cm lång och väger 4,6. Enligt läkaren är hon stark, hon är duktig på att hålla upp huvudet och hade starka armar tyckte läkaren :)

Kom precis hem från bvc och läkarbesöket. Lilleman är en månad imorgon, när han föddes så vägde han 3804g och var 50 cm lång. Han gick ner till 3625 g. Idag väger han 5010 g och är 53 cm lång. Han växer som han ska, vikten går spikrakt uppåt och jag ammar endast.
    Jag själv mår bra, sprack inget vid förlossningen så i den regionen har jag inga problem. Väntar bara på att avslaget ska sluta, har för mig att det höll i sig i nästan 8 veckor de andra gångerna.

Mina stora barn går i skolan, de är 7 år, 8 år och 11 år. Jag är inte orolig för att de ska dra hem något, om de gör det, så är det som det är, man kan inte låsa in sig heller och vara rädd för allt.
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2017-02-07 14:09:14 följande:

Hej alla! Nu har det ju gått ett tag sen våra förlossningar, hur ser ni ut i underlivet? Jag vågade kolla idag, nästan två månader efter och blev... lite rädd. Det är liksom "grejer" nedanför urinröret eller vad jag ska säga. Typ extra köttgrejer (låter asäckligt) som inte varit där tidigare. Inte riktigt känt något skumt förutom att det är lite obekvämt att sitta nerhasad med tryck mot underlivet liksom. Hur känns framfall? Och kommer man någonsin se likadan ut för nere efter en förlossning?

Jag har inte kollat mitt underliv nångång alls, så jag har ingen aning om något är förändrat eller inte. Ser ingen anledning för mig att kolla hur det ser ut, kan ändå inte göra något åt det.
    Men jag känner mig som vanligt, har inte ont nånstans.

Lillgossen växer massor, har gått upp 2 kg på 6 veckor Nu väger han 5660 g och är 54 cm lång.
  • Ledilnaan
    Let94 skrev 2017-03-12 10:53:32 följande:

Ja känner att jag vill fortsätta amma då som ni säger de är mer än bara mat, vi samsover med och att få suga på tutten är tröst och avslappnande så hon kan sova, har annat väldigt svårt att få henne o somna, näst intill omöjligt hänt 2 ggr på 9 veckor... sen tar hon inte napp heller...

Hon går upp ca 200 g/vecka nu o huvud o längs är i överkant på skalorna så de tackar ja såklart ersättningen för, innan den låg hon stilla på vikten.

Som sagt ammar innan ersättningen och ja ammar ofta, hud mot hud osv men inte fått bättre produktion ändå, sen märker ja ofta om ja testar o handmjölka lite så kommer de ändå mjölk efter hon börja " skrika" vid bröstet o inte vill ha mer men ändå gråter.. kanske går för långsamt ut, testar C greppet men gör ingen skillnad, neee dehär är så svårt tycker jag. Pumpa eller handmjölka ut fungerar inte alls på mig vet inte om de är för ja inte släpper till mjölk eller har för lite..

Äter " kostschema " för att underlätta koliken.

bara pasta, potstis rotfrukt ris kyckling fisk elelr kött . O helt mjölkproteinfritt, soya fritt. Ingen choklad, lakrtis o syra produkter såsom syrliga frukter, ketschup senap inlagda grönsaker mm. Äter inget socker o ingen tex saft . Ingen alkohol och ja inga kryddor förutom salt, testat lägga in frukt o grönt en ny varje dag men hon reagerar direkt på de o blir jätte gasig o kramper i magen o gråter hela dag i kvällar ,en till andledning att ja inte vet om ja orkar amma mer, kan inte äta något gott ellrrngig unna mig något alls, svårt o äta hos andra o typ omöjligt på uteställen...

Jag helammar och har märkt att när min son ammar, och helt plötsligt börjar tokskrika, så är det för att han vill snutta, men han vill inte ha någon mjölk, så då brukar jag ge honom nappen. Det kan ju vara därför din dotter börjar skrika ibland när du ammar, hon vill snutta, men det kommer mjölk som hon inte vill ha.

• Ledilnaan
    Let94 skrev 2017-03-14 20:48:27 följande:
    Hm inte tänkt de så :) sen tar hon inte napp *snyft* försökt med typ 5 olika haha
    Då blir det lite svårare, men det kan iallafall vara förklaringen till varför hon blir sur och släpper.
    Min andra son tog inte heller napp, förrän han var nästan 6 mån och fick fyra tänder på samma vecka. :-/
    Jag har tyvärr inget bra råd ang napp, jag har bara försökt, försökt och försökt tills de har tagit den. Använder Esska till min son, den tog han direkt.
Svar på tråden BF December 2016