Inlägg från: Marit86 |Visa alla inlägg
  • Marit86

Hur tar jag hand om vildkaninen??

Jag skulle låta den vara fri. Om den klarat sig i 1 1/2 år skulle jag unna den ett liv i frihet. Det är naturens gång att en del djur blir tagna av rovdjur. Vet om flera kaniner som klarat sig i många år i frihet.

Våra kaniner går ute i en stor rasthage utomhus varje dag i anslutning till buren (en förrådsdel) där de har bon, flera uppbyggda våningar att vara på, fri tillgång till vatten och hö. Lite kraftfoder på vintern när det är kallt och lite som godis resten av året. Dessa kaniner verkar iaf ha rätt starka instinkter med varningsstamp, gräver gärna jordhålor och håller koll efter rovdjur. (Bondkaniner med lite vädur i några) är övertygad om att flertalet skulle klara sig, även om några skulle bli mat, precis som det är i naturen för alla vilda djur.

Tyvärr får de flesta tamkaniner ett extremt ostimulerande liv där de många gånger inte får hoppa knappt alls i frihet efter att de gnagt sönder sina första sladdar. ;) Även engagerade vuxna kaninägare brukar ju ha kaninen i buren på natten och när de är på jobbet vilket gör att övervägande tid spenderas i bur. Tror inte denna äventyrliga kanin skulle uppskatta omställningen med tanke på hur den levt i flera år.

Tror du kan ge den lite sånt kraftfoder på vintern när det är kallt som extra energi, men framförallt är det bra precis som de andra skrivit om ni lägger ut lite hö åt den. På sommarhalvåret klarar den sig nog utmärkt på egen hand.

Svar på tråden Hur tar jag hand om vildkaninen??