• Tyret1501

Resa Danmark- Sverige utan pass?

Hej! kan man resa med barn som inte har pass över sundet? Barnet är 1,5 år och jag har pass. Jag har inte hittat någon bra info på nätet, det jag har hittat är att det inte ska behövas men att det tar lite längre tid; men det stod också att vanligt id fungerade, det går knappt att åka mellan hyllie och centralstationen med ett vanligt id så litar inte på det. Jag vill så klart inte riskera att fastna i Danmark. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Resa Danmark- Sverige utan pass?
  • Angeliiiq

För att vara på säkra sidan ska du skaffa pass till din 1,5 åring. De är nitiska och som du säger, fruktansvärt tråkigt om ni skulle fastna i Danmark!

• NiHa

Va i Helsingör häromdagen, dom kollade bara leg på vägen hem. Men dom kollade inte på barnen 4 och 8år.
    Sen vet jag inte hur reglerna är, men dom kollade inte på några barn som stod framför oss heller:)

• syntharen

Det senaste jag läst är att man måste ha pass till barn också, iaf om man åker över bron.

• Tyret1501

Tack för snabba svar! Hade tänkt och ta en tur imorgon då storfamiljen ska till lousiana. Men visade sig att några av stockholmarna lämnat passen hemma, som man generellt gör med sina värdehandlingar, så det blir inte ändå. Så j*via trist med passkontrollerna, på så många sätt! Men ja, skaffa pass till sin 1.5 åring får man nog göra som malmöit!

• Tyret1501

Ja, tack tirem. Vart inne där och kände att jag inte fick den infon jag letade efter, därför skrev jag detta inlägg!

• EmPe

Har åkt flera ggr över bron och de kollar alltid oss vuxna men inte vår 2 åring.

• EmPe
    Tyret1501 skrev 2016-03-24 22:42:06 följande:

Ja, tack tirem. Vart inne där och kände att jag inte fick den infon jag letade efter, därför skrev jag detta inlägg!

Där står att barn under 18 år inte behöver legitimera sig i förälders sällskap.
  • LillaLoppi

Jag behövde bara visa leg, till mitt barn behövde jag inga papper alls. Vi är übersvenska.

En familj framför oss fick gå åt sidan pga att de inte hade id-handlingar till alla i familjen.

Så jag tror det beror mycket på hur man ser ut, hur man pratar, osv.

• EmPe
    LillaLoppi skrev 2016-03-25 11:35:56 följande:

Jag behövde bara visa leg, till mitt barn behövde jag inga papper alls. Vi är übersvenska.

En familj framför oss fick gå åt sidan pga att de inte hade id-handlingar till alla i familjen.

Så jag tror det beror mycket på hur man ser ut, hur man pratar, osv.

Som jag skrev ovan så behöver man inte ha pass till sitt barn när de reser tillsammans med förälder. Förra helgen var vi över och då hade min syster glömt sitt pass. Vi fick köra till sidan, lite småsura så tog de hennes uppgifter och våra körkort och gick och slog i sitt system. Efter en stund kom de tillbaka och sa att det var ok att köra!
  • LillaLoppi
    EmPe skrev 2016-03-25 11:45:47 följande:

Som jag skrev ovan så behöver man inte ha pass till sitt barn när de reser tillsammans med förälder. Förra helgen var vi över och då hade min syster glömt sitt pass. Vi fick köra till sidan, lite småsura så tog de hennes uppgifter och våra körkort och gick och slog i sitt system. Efter en stund kom de tillbaka och sa att det var ok att köra!

Familjen framför oss blev stoppade pga att de inte kunde identifiera sina större barn. Fast vi alla vet att det beror på detas ursprung. Vilket är bra på ett sätt. Det finns ju en anledning till dessa gränskontroller.
Svar på tråden Resa Danmark- Sverige utan pass?