Inlägg från: Anonym (Psyche) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psyche)

Min syster dog. Jag känner "ingenting"

Anonym (Känner igen) skrev 2016-03-22 23:09:37 följande:

Jag förlorade ett syskon mkt oväntat. Reagerade först med förtvivlan därefter med "effektivitet". Blir alltid sådan vid kriser - supereffektiv. Den som ordnar, fixar, ser till andra. Kan nog upplevas kall och oberörd - men det är jag inte. Har lärt mig att det är mitt sätt att "överleva" och orka.
    Varför det är så? Vet ej. En kombination av personlighet och uppväxt?

Inte riktigt. En del av oss är troligen medfött bättre på att stänga av känslor, för det gagnar släktets överlevnad. Om ambulanspersonal och räddningstjänst hade lagt sig i fosterställning och hyperventilerat för att de måste skrapa upp skadade och döda från vägen ibland så hade inte mycket funkat i vårt samhälle.

Jag krisar också med extra fokus och effektivet, sen kraschar jag något dygn efter att det jobbiga är över, och hanterar mina känslor.

Men det blir klart problem för de flesta om man måste genomleva ett helt krig eller andra långvariga krisförhållanden, de flesta har trots allt en gräns för hur mycket känslor de kan stuva undan. Om man inte helt saknar empati, vilket kan förekomma men inte är så vanligt.
Svar på tråden Min syster dog. Jag känner "ingenting"