• Anonym (Frågande)

Någon från soc som kan svara på en fråga om drogtest hos ungdomar?!

Hej!

Är det någon som vet på vilka grunder socialtjänsten drogtestar ungdomar?

En ungdom i min närhet hade, av misstag, glömt att plocka ur sin fiskekniv ur jackan när han skulle till skolan, vilket en fritidsledare på skolan upptäckte efter ett "tips" från någon av hans "vänner".

Idag fick jag reda på att denna ungdom ska ställas inför ett oförberett drogtest hos socialtjänsten pga detta? Tycker det verkar märkligt att drogtestas för en fiskekniv, och funderar därför på om någon annan kan ha hört av sig till socialen och tipsat om att han tar droger? Vad säger ni som har bättre koll beträffande socialtjänsten?

• Svar på tråden Någon från soc som kan svara på en fråga om drogtest hos ungdomar?!
  • Anonym (soc sekr)

Anledningen till att man drogtestar en ungdom är för att det finns misstanke om missbruk. Att man "råkar" ha en fiskkniv i jackfickan är inte en sådan koppling vad jag kan se, borde finnas annat som ger misstanke tycker jag. De ungdomar jag har handlar om t ex skolan anmäler för de misstänker missbruk, polisen anmäler då de påträffat ungdomen ute påverkad eller att förälder ansökt om hjälp och tror att ungdomen missbrukar.

• Anonym (Frågande)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-03-22 13:44:08 följande:

Anledningen till att man drogtestar en ungdom är för att det finns misstanke om missbruk. Att man "råkar" ha en fiskkniv i jackfickan är inte en sådan koppling vad jag kan se, borde finnas annat som ger misstanke tycker jag. De ungdomar jag har handlar om t ex skolan anmäler för de misstänker missbruk, polisen anmäler då de påträffat ungdomen ute påverkad eller att förälder ansökt om hjälp och tror att ungdomen missbrukar.

Tack för att du delar med dig av din kunskap, jag är inte så bevandrad inom detta område nämligen. Tyckte bara att anledningen verkade underlig. Jag tror dock inte att skolan har anmält i det här läget, och det verkar märkligt om polisen anmält utan att meddela föräldrarna?
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Frågande) skrev 2016-03-22 13:58:19 följande:
    Tack för att du delar med dig av din kunskap, jag är inte så bevandrad inom detta område nämligen. Tyckte bara att anledningen verkade underlig. Jag tror dock inte att skolan har anmält i det här läget, och det verkar märkligt om polisen anmält utan att meddela föräldrarna?
    Ja, det var bara exempel, finns säkert flera olika anledningar men jag tror inte att det bara är den glömda kniven, det låter för långsökt. Det kostar ju dessutom att drogtesta så det gör man ju inte om det inte finns anledning
  • Anonym (Soc.)

Känns som att någon inte delat med sig av hela bilden....

• Anonym (Fotografi)

Jag blev drogtestad i gymnasiet. Fick poliseskort till socialtjänsten där en kvinna stod med inne på toaletten och övervakade. Mycket kränkande. Särskilt då jag var oskyldigt anklagad för att ha tagit droger. En tjej som hade blivit påkommen med att röka hasch hade slumpvis pekat ut mig på en bild i skolkatalogen som den som sålde drogerna till henne samt rökte med henne.

Blev inte särskilt förvarnad heller. Två uniformklädda poliser kommer in i klassrummet och sliter tag i mig. Jag reagerar kraftigt på detta då jag känner mig trängd och gör naturligtvis motstånd. Extra mycket när de vägrar informera mig om varför de tar mig.

Lyckades sparka sönder en ruta på polisbilen på väg till socialtjänsten. Hade i väldigt unga år blivit utsatt för sexuella övergrepp av en morbror som var polis så detta satte igång varenda försvarsmekanism inom mig.

Inte först vi har kommit dit kontaktas mina föräldrar och informeras om vad som påstås ha hänt.

Nu visade ju provet att jag var ren. Man hittade inte några droger i hemmet eller i skolan och den där tjejen erkände till sist att hon pekat ut någon på måfå.

Så ibland är det bara slumpen som avgör.

Det märkliga var att ingen trodde mig när jag nekade, trots att lärare mf visste att jag och den där tjejen aldrig haft med varandra att göra.

I mitt fall slutade det ju väl. Om man bortser från skadestånd och böter och fortsatt kontakt med socialtjänsten pga att de ansåg mig vara våldsbenägen.

Svar på tråden Någon från soc som kan svara på en fråga om drogtest hos ungdomar?!