Vi som nyligen blivit opererade för utomkveds och vill bolla lite tankar och följas åt till en ny grav.
Operarades September 2014 för utomkvedshavandeskap men det känns som i går.... vi hade försökt att bli gravida i 2.5 år och alla runt mig blev med barn. Jag jobbar mitt i en city kärna så jag såg barnvagnar och gravidmagar vart jag än vände mig, psykiskt jobbigt. Jag gav upp allt hopp att bli med barn i Januari 2014, i maj fick jag ett missfall. Sedan hela sommaren försökte jag må så bra och ha så roligt jag kunde för att tänka på annat innan vi skulle på undersökning i augusti för att kolla att allt stod rätt till.
Jag hade som haft mensen som vanligt men i mitten på juli så blödde jag lite mer från och till. Jag berättade detta när vi var på undersökningen och jag fick kissa på en sticka som visade svagt gravid dom sa "du har nog fått ett missfall" inge mer. Men att allt såg jättefint ut både min livmoder och båda äggledarna. Två vektor efter detta svimmade jag på jobbet vaknade på akuten med deoder på hela kroppen, hjärtmaskin, flera läkare och sköterskor. Då hade jag ett X som satt fast 10 mm från livmodern i vänster äggledare som sprack 2.5 liter blod i magen och 15 minuter att få in mig på operationsbordet innan jag skulle dö. Lyckligtvis lever jag men man fick ta bort äggledaren då mitt X var ca 10-11 veckor stort.
Kan inte för ALLT i världen förstå hur dom två veckor innan inte ens funderade på om det kund vara ett X utan sa även att äggledarna såg fina ut när det satt faktiskt ett foster 10 mm från livmodern. Vi blev rekomenderade att vänta tills jag fått en mens innan vi provade igen. Nu hade jag gett upp till 100% på att få ett barn, på ett sätt var det skönt men träffade psykolog under de närmsta 6 månaderna efter så det hjälpte mig nog mk. Jag fick tillbaka mensen i december och i januari när vi skulle på återbesök till fertilitetsmottagningen var jag med barn. Jag var så rädd, jag trodde att jag skulle dö igen. Dom första tre månaderna var jag livrädd varje dag att något skulle gå fel igen, men allt gick bra och nu har jag en dotter på 7 månader.
Men dom sa till mig att blir du gravid ska du genast ringa och säga att du fått ett X så man ska bli undersökt med VUL så dom på en gå ska kolla så det sitter rätt, en rekommendation till alla som plussar efter X ring och få en tid för VUL!!
Nu blev detta långt ber om utsett för detta ville bara dela min story!