• Annasofia01

Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/

Nonym skrev 2016-03-22 08:46:22 följande:

Jag har kanon relation med mina bonusars mamma, hon är en fantastisk kvinna och jag hyser stor respekt för henne.

Anledningen till att vår relation är så bra är nog för att även jag verkligen bryr mig om barnen och har en bra relation med dem.

Så länge man som vuxen inte låter sig bli överkörd men försöker se till barnens bästa hela tiden så tror jag man kan få en problemfri tillvaro.

Jag lever också i en relation med ett bonusbarn och nu har vi även fått ett gemensamt men älskar hans barn också och båda får lika mycket tid . Nu till saken är att barnets mamma aldrig accepterat mig och det från dag 1 . Vi kämpar med henne nästan dagligen och vi har levt ihop snart 4 år . Tror de är viktigt att biomamman accepterar dig och att även ni hjälpa åt tillsammans med barnen/barnet för att få en dräglig miljö .

Hon har alltid sett mig som ett hot för jag kom in och förstörde deras relation enligt henne .
  • Annasofia01
    Nonym skrev 2016-03-24 19:21:31 följande:

Fy så tråkigt vi hade det lite kämpigt precis i början med det här med gränser (om vad och hur ofta man behöver höra av sig) men det var som tur var bara en övergångsperiod..

Vi hjälps åt "alla tre" jag har tagit ledigt från jobbet för att kunna ha barnen ibland, och hon gör detsamma om vi skulle behöva det.. även min mamma ställer upp som bonusmormor till dem (hämtar/lämnar/passar) och det tycker biomamman är jättebra det med

Vi får gemensamt barn "vilken dag somhelst" nu och biomamman har tagit det jättebra, vi har pratat graviditeter och sånt och hon har svarat på frågor från barnen och så.. är verkligen tacksam att vår relation är som den är..

Oj så skönt när vi fick gemensamt barn försökte hon få barnet emot den lillan när bebisen var i magen . För vi såg/ser hur mycket han älskar hans lillasyster. Hon har aldrig gett upp till och med försökt hindra mig att hämta barnet på dags när han gick där . Hon vill inte att jag ska vara hemma med deras gemensamma när de är sjukt uran det tycker hon pappan ska vara.
  • Annasofia01
    Brumma skrev 2016-03-24 14:10:19 följande:

Det var lite därför jag frågade. För jag har inte upplevt dig som en person som ser ner på andra för att de gör andra val. Däremot kanske en person som själv fastnat i ngt och därför har starka åsikter :)

Det funkade ett tag för oss. Men då respekten inte fanns från mammans håll så höll det inte i längden.

Men jag har vänner runt mig där det fungerar bra så jag vet att det går. Blandandra så ser jag mina föräldrar och min mammas man. På kalas så sitter de tillsammans och min pappa blir ofta sittande med mammas "nya" och pratar. Vi har varit på begravningar ihop och då sitter de på varsin sida mamma. Vi barn är vuxna nu och det är inte ofta de behöver höras men när det behövs så lyfter de helt enkelt luren och ringer varandra. De är inte vänner i bemärkelsen att de umgås utan oss, men då vi har en stor familj med mkt kalas osv så är det otroligt skönt att det inte bara funkar utan att min pappa och min mammas man faktiskt gillar varandra :)

Gällande min egen bobus så var det väldigt skönt att det fungerade när hon var mindre. Var det uppvisningar i skolan - eller familjedagar - var det skönt att slippa ångest inför att vi skulle vistas i samma lokal (som jag vet vissa andra har). Inga konflikter för att jag följde med osv. Vi möttes upp och gick dit gemensamt och för barnen var det nog väldigt skönt. För oss också faktiskt ..

Nu när det gått käpprättt åt pipan så är dessa situationer då mkt mer ångestfyllda..

Vet precis hur såna situationer känns . Mitt bonus barns mamma kan inte sitta på samma rad som oss eller ens i närheten pga avsky. Hon tycker helt enkelt att jag kom in och förstörde relationen hon och exet hade . Grejen är den att jag bara satte ner foten och lät inte henne fortsätta köra över min sambo . Fick hon inte som hon ville var de alltid hot och anklagelser som kom .
  • Annasofia01
    Nonym skrev 2016-03-29 08:27:53 följande:

Här är det som tur är raka motsatsen, hon vill precis som jag och pappan till barnen BARNENS BÄSTA och det är att ha vuxna i sitt liv som kommer överens och kan prata och vara sams.

Visst, jag tror nog det kan kännas lite jobbigt för henne när lilla tösen kramar/pussar/pratar med bebisen (magen) men eftersom hon bestämt sig för att barnen kommer i första hand så låtsas hon inte om det, vi är alla väldigt noga med att inte skuldbelägga barnen för något de gör när de inte gör något fel.

Vi vet det dock både jag och mamman att vi har tur att det blivit just vi i den här situationen, det är ett lotteri det här med bonus och bio, vissa vill inte komma överens och tyvärr är det barnen som blir lidande i sådana relationer. Jag tror dock att hur man förhåller sig till och hanterar en sådan här situation har mycket med mognad att göra, har man valt att sätta barn till världen så får man ju se till att uppföra sig lite vuxet och inte som en barnrumpa..

Hon är 9 år äldre än mig och vi har försökt begrava stridsyxan en gång som hon kallade det. Men då när jag skulle lämna av barnet och vinkade till henne på avstånd bara för barnets skull så kunde hon inte vinna tillbaka vilket barnet såg . Blev arg så skickade ett sms som löd: kunde du inte ens vink till mig för din son skull varpå jag fick ett svar att jag inte får vara på deras kvarter och att de är pappan som ska lämna . Var barnet som bad mig lämna och jag tänkte att de skulle vara okej när vi "begravt stridsyxan "
  • Annasofia01
    BioBonus skrev 2016-03-29 10:13:00 följande:

Det låter onekligen som om du har en ganska stor del i att det är en konflikt er emellan...

Okej på vilket sett ?
  • Annasofia01
    BioBonus skrev 2016-03-29 12:23:13 följande:

Det är illa nog när föräldrar använder barnen som vapen i sina konflikter. Att som bonusförälder gå in och använda barnen mot mamman för att hon inte vinkade tillbaka känns inte direkt främjande för en konfliktfri relation.

Hur menade du att jag använde barnet ? Jag vet att de hade känts skönt för barnet om mamman visade att hon inte hade något agg mot mig framför barnet . För det har hon visat tydligt inför barnet fast jag alltid varit trevlig när vi vart i närheten av varandra . Får jag fråga ifall du själv lever med bonusbarn eller ifall ditt barn har en bonusförälder?
  • Annasofia01
    Sanaria skrev 2016-03-29 21:24:34 följande:

Om sambon kände sig överkörd hade han nog kunnat hantera det själv. Att som bonusmamma "sätta ner foten" och försöka styra hur föräldrarnas relation ska se ut, det är nog nästan alltid ett bra sätt att bli avskydd som "ny" kvinna.

Ja kanske fast nu ser deras relation ut som den gör . Lätt att döma via datorn när man inte har hela facit fast ja har man bara en del i det hela så kan man se de så antagligen . Fast för privat att skriva ut mer ur vårt liv ute på nätet så det tänjer jag inte göra . Hoppas bara andra kvinnor /män har bättre relationer .
  • Annasofia01
    Brumma skrev 2016-03-30 06:46:08 följande:

Man kan som partner absolut stötta sin partner att sätta ned foten mot ett ex som försöker köra över.

Själva nedsättande av foten bör så att säga vara den utsatta personens men personen kan mycket väl behöva hjälp för att för att hålla den nere. Alla är inte tillräckligt starka att klara av det själva..

Om jag som ny partner (och då i förlängningen även bonusmamma) märker att min partner mår dåligt över hur relationen med exet ser ut eller om relationen påverkar mig på ett negativt sätt så gör jag naturligtvis något åt det. Genom att stötta och prata med min man.

Och även om jag anser att det mestadels bör vara föräödrarna som sköter kommunikationen i normala fall - och att det därför är föräldern som bör sätta ner den där foten om det behövs - skiljer det sig från fall till fall.

Tex om exet självmant drar in bonusföräldern, självklart får man då bemöta detta. Eller om exet drar in bonusförälderns barn tex.

Ibland ÄR det bonusförälderns sak också.

I detta fall hade min sambo levt med kvinnan i 5 år och lämnade henne pga svartsjuka kontrollbehov och psykiskt misshandel . Så jag blev tvungen att hjälpa han . Nu kan han säga ifrån och sätta egna gränser och inte bli lika överkörd som han faktiskt blev . För de är inte speciellt kul att hon ständigt skickade sms hur dålig pappa han var och hur barnet skulle välja sin mamma sen när barnet blev stort .
  • Annasofia01

Har försökt ha en god ton till mamman fast de har aldrig varit densamma från henne . Kan påpeka att det första hon gjorde när vi flyttade var att ringa till min sambo och skrika hur äcklig han är etc. Då hade hon endast kollat in mig på gymmet och skickar ett sms till hennes ex om hur söt tjej han verkat träffa .

• Annasofia01

Sen kommer man faktiskt också till en gräns när man inte tar skit heller när någon gått över gränsen . Visst hon känner dig hotad av mig men det är aldrig okej för biomamman att bete sig hur som helst . Man ska kunna hålla en trevlig ton mot varandra där barnets skull. Och för en gång skull släppa sitt eget ego och fokusera på de viktigaste och de är ju barnet .

Jag skulle inte ha några som helst problem att ha henne här när de gäller deras barn men det finns vissa krav om hur man faktiskt behandlar andra människor . Man ringer inte och skriker att styvmamman inte får gå deras kvarter när man bor kvarteret bort och att hon inte vill se mitt fula tyne där . Så när jag tyckte de lät som en bra idé att gräva ner stridsyxan förväntade jag mig faktiskt att bo skulle vara trevliga mot varandra . Klart jag blir irriterad då hon inte ens kan hälsa då jag tycker de hör till vanligt vett . Och vilket jag självklart gjort om hon hälsar . Nu kanske de bara är jag som tycker så och det får stå för mig .

Svar på tråden Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/