• BioBonus

Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/

Jag tror inte det behöver bli ett problem, om du och mannen pratar om hur ni vill att det ska fungera framöver. Det är ju jättebra att de kan hjälpas åt, men precis som du säger så blir ju spelreglerna lite annorlunda när man går in i ett nytt förhållande och då kan gamla rutiner behöva ses över. Hur ser kommunikationen runt det här ut? Är det bra framförhållning, eller är det sista-minuten-grejjer? Kommer din man känna att det är ok att inte hjälpa till om det krockar med planer ni har gjort?
    Självklart kan mamman sura ut och hävda att det är pga att du är svartsjuk som han inte hjälper henne längre, men det där är ju nåt som din man då får ta med henne. 

Om din man värdesätter sin tid med dig (den ensamtid man får naturligt innan man skaffar barn, men man får jobba lite mer på när man bildar en nyfamilj) så får han ju också stå upp för att den är viktig. 

Det viktigaste för att få en nyfamlij att fungera och de relationer som finns runtomkring är att prata om hur man vill ha det. Även om det kanske känns löljigt och litet. Men det är bättre att ventliera sina farhågor än att bli bitter i efterhand. Så prata med din man redan nu om det här. Fråga honom hur han tänker sig att det ska fungera sen när ni har ett liv tillsammans som ska fungera parallellt med deras samarbete kring barnen.

• BioBonus
    Annasofia01 skrev 2016-03-29 08:38:03 följande:
    Hon är 9 år äldre än mig och vi har försökt begrava stridsyxan en gång som hon kallade det. Men då när jag skulle lämna av barnet och vinkade till henne på avstånd bara för barnets skull så kunde hon inte vinna tillbaka vilket barnet såg . Blev arg så skickade ett sms som löd: kunde du inte ens vink till mig för din son skull varpå jag fick ett svar att jag inte får vara på deras kvarter och att de är pappan som ska lämna . Var barnet som bad mig lämna och jag tänkte att de skulle vara okej när vi "begravt stridsyxan "
    Det låter onekligen som om du har en ganska stor del i att det är en konflikt er emellan...
  • BioBonus
    Annasofia01 skrev 2016-03-29 12:00:12 följande:

Okej på vilket sett ?

Det är illa nog när föräldrar använder barnen som vapen i sina konflikter. Att som bonusförälder gå in och använda barnen mot mamman för att hon inte vinkade tillbaka känns inte direkt främjande för en konfliktfri relation.
  • BioBonus
    Anonym (...) skrev 2016-03-29 13:07:45 följande:

TS! Återkom gärna om ett år eller två. Jag kan sätta mitt huvud på att du önskat att du aldrig gått in i detta hur positivt allt än verkade från början..

Men så negativa behöver vi väl inte vara.

Det var snart tio år sen jag gick in "i detta", och trots att det varit mycket bråk mellan min man och hans fd, så står vi kvar här. Vi har skapat en fungerande nyfamilj med glada och harmoniska barn som ser oss som extra föräldrar. Vi har lärt oss hur viktigt det är kommunicera oss emellan för att på det sättet ha en "enad front" mot trilskande tonårsungar eller dito biomammor. Ingen sätts på andra plats, alla är lika viktiga och prioriteras utifrån situation. Känner man som kvinna att man alltid kommer i andra hand, så valde man fel man oavsett om han har barn sen innan eller inte.

Ja, vi måste anpassa våra semesterplaner efter när vi har barnen, men med fungerande avtal så är det inga som helst problem.

Det går absolut att få ett lyckligt liv i en nyfamilj. 

• BioBonus
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 13:20:30 följande:

Självklart beror det på partnern. Men hade inte barnen funnits med i bilden så hade det ju inte funnits något att prioritera. 

Gräl angående regler och uppfostran uppstår då en utomstående antingen "lägger sig i", eller också "inte bryr sig alls". Jag antar att du inte har varit med om detta scenario, men om det funkar klockrent med bonusar och man för dig, så är jag jätteglad för din skull! Jag önskar med hela mitt hjärta att det var lika för mig. 

Tja... Lika ologiskt som att du i sådana fall ropar att det inte skulle bli så, bara för att du inte har råkat ut för detta.

Om det inte funnits barn med i bilden så hade han kanske prioriterat en hobby eller polarna. Det är ju inte helt ovanligt att man läser trådar om sånt under relationsproblem.
    Gräl angående regler och uppfostran tror jag uppstår när man inte kan kommunicera med sin partner. Jag tror alla vi som flyttar ihop med män/kvinnor som har barn sen tidigare måste handskas med det faktum att regler kan vara olika, att man har olika syn på barnuppfostran etc etc. Det är ju ganska självklart att det kräver ett jävla arbete att jämka ihop två familjer till en. Och då får man ju prata om det. Hitta ett gemensamt förhållningssätt som båda kan vara nöjda med. 
  • BioBonus
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 13:24:22 följande:

Att vara bonusförälder är den mest otacksamma sits man kan sitta i. Så enkelt är det bara. 

Jag är otroligt tacksam för den roll min man har i mina barns liv. Att han respekterar dem och ser dem som en självklar del i sitt liv. Trots att de emellanåt bortskänkes mer än gratis.
  • BioBonus

Att påpeka att hon borde ha vinkat för barnets skull är att använda barnet som vapen. Att anklaga henne för att inte göra vad du anser är bäst för hennes barn är att använda barnet som vapen. Det måste du väl ändå se själv också? Sen kan jag inte förstå varför du behövde skicka ett argt sms över huvud taget? Vad blev bättre av att du attackerade mamman? Det gäller att välja sina krig istället för att kasta in flammande facklor. Skulle barnet märka att mamman inte vinkar tillbaka så är det väl bara att säga - äh, hon såg säkert inte att vi vinkade. Och sen är det inte mer med det. 

Låter bra att du är trevlig är du är i närheten av henne, men jag tycker nog du ska strunta i att skicka sms till henne öht. Låt din man sköta kontakten med henne Och stötta din man i det istället.

Ja, jag lever både med egna barn, bonusbarn och bonusföräldrar.

• BioBonus
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 15:34:35 följande:

Det här argumenten har jag sett tidigare och blir inte riktigt klok på jämförelsen. Hur skulle det på något sätt skulle ett barn vara lika med ett tv-spel?

I grund och botten så handlar det om dåligt samvete. Klart som fan att man inte vill att ens barn ska känna sig "utbytta" eller åtsidosatta i sin nya relation och familjesituation? Det förstår jag till 100%! Jag förstår att barnen prioriteras! Och det är ju bara vad det är. Det jag säger är att hade jag fått chansen att välja idag, så hade jag inte valt det livet. Och skulle någon fråga mig om råd, skulle jag fortfarande be denna tänka både en och två gånger innan hen ger sig in i ett förhållande med barn sedan tidigare. Denna inverkan har inte TV-spel. 

Det är fint, men också otroligt naivt, att tro att det faktiskt går att prata sig igenom allting. De flesta som någonsin varit runt om en förälder vet att det är som att stoppa handen på en varm platta om man skulle försöka få för sig att ifrågasätta eller kritisera en uppfostran. Jag säger inte att man inte BÖR prata om det, men jag tycker inte att man ska förvänta sig guld och gröna skogar utifrån det.

Då är vi otroligt naiva som löst det mesta runt vår nya familj just genom kommunikation. Jag är förälder och klarar av att bli ifrågasatt av min man. Vi diskuterar vad som ska gälla för barnen för vi vill ha gemensamma regler som funkar för alla barn. Det är lika viktigt för oss båda.
  • BioBonus
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 15:57:40 följande:

Vad bra att det funkar för er!

Ja. Och tråkigt att det inte funkar för er. Jag har fler välfungerande nyfamiljer omkring mig, så det är nog väldigt olika hur det funkar.
  • BioBonus
    Sanaria skrev 2016-03-31 08:13:51 följande:
    Och varför skulle den nya inte kunna acceptera att mannen och exet har en vänskapsrelation och hjälper varandra ibland? (Om det inte tar orimliga mängder med tid förstås)
    Det är klart att den nya kan acceptera det. Men gör han/hon inte det så är man ju i sin fulla rätt att säga att det här är inte ok för mig, vad tänker du göra åt saken? Och det är en viss skillnad på att hjälpa varandra ibland mot att äta middagar, resa på semestrar tillsammans eller fira jul tillsammans. Visst finns det folk som gör det tillsammans med sina vänner, men väldigt få som prioriterar att göra det framför att göra det tillsammans med sin partner och familj.
Svar på tråden Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/