Brumma skrev 2016-03-24 09:19:51 följande:
Jag tror ju iochförsig att mammor nödvändigtvis inte behöver bete sig som bufflar utan respekt och hänsyn bara för att de råkar vara mammor.. Skulle inte falla mig själv in och tror inte det är ngt som är speciellt vanligt. Däremot finns de ju de som beter sig illa men då fattas ju den där ömsesidiga respekten jag påtalade..
Den finns inte från mammans sida här heller och just därför var mitt råd tidigare att TS behöver fundera över hur föräldrarnas relation är.
Är mamman - eller pappan för den delen - oförmögen att visa hänsyn och respektera den andras tid och liv så avråder jag från förhållandet. Men om det finns respekt, hänsyn och om det är ok att säga "nu funkar det inte" så finns ingen anledning till att det skulle bli så som du målar upp.
Skillnaden är väl att du UTGÅR från att mamman är krävande och egoistisk och att pappan inte kan kombinera sina relationer..
Nej, jag hade inte accepterat att hamna på andra plats. Jag anser att alla människor i ens familj bör hamna på första plats. Men att man ser utifrån tillfälle istället för person.
Jag hade inte heller accepterat att mamman ringde i tid och otid om saker som inte var viktigt.
Det var inte vad jag skrev ;)
Jag förstår vad du menar men jag tror det ibland kan vara svårt att märka sånt från början. Jag förstod min sambos och hans ex relation som problemfri och välfungerande fram tills det hade gått ett tag och jag märkte att det var han som (frivilligt eller ej) stod för allt praktiskt engagemang, medan hon inte lyfte ett finger. Något som jag började störa mig på när det togs från
vår tid och att det till och med ställdes högre krav på mig än på min sambos ex kring saker med
deras barn. Jag menar bara att det är svårt att veta sådant i förväg, och att något som till synes verkar välfungerande visar sig inte funka så bra när man skrapar lite på ytan.