• Brumma

Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/

Har bara läst TS och sedan skummat lite på resten av inläggen..

Jag lever med en man med barn och har gjort det i femton år ca.

Under denna period har samarbetet fungerat förhållandevis bra ibland och sämre ibland. Jag kan garantera att det är enklare och mer harmoniskt när det fungerar. ..

Så är samarbetet sådant att de stöttar varandra som föräldrar - för barnets skull - och samtidigt respekterar varandras liv och tid skulle jag säga att det bara är bra att de hörs och ställer upp för varandra. Men respekten måste finnas där och föräldrarnas förmåga att dels kunna säga nej, det funkar inte just nu är mycket viktig. Dels även att den andra föräldern respekterar ett nej.

Att leva i ett förhållande med en man där kommunikationen INTE fungerar leder med stor sannolikhet till konstanta konflikter, maktspel och att barnet hamnar emellan. Det är mycket slitande att leva så för även om det inte är du och din man som har en konflikt så KOMMER det att påverka ert förhållande. Om inte annat så för att han kommer må dåligt av konflikten med mamman.

Själv älskar jag min bonus och har haft mycket glädje av att henne i mitt liv. Men om jag och min man skulle separera skulle jag inte välja en man med barn igen. Möjligtvis med vuxna barn men är faktiskt inte säker där heller.. OM jag skulle frångå detta skulle det vara pga att det finns ett långt, gott samarbete med ömsesidig respekt föräldrarna emellan. Annars vore det en stor stopper för mig.

Samarbetet med min mans ex har som sagt under långa perioder varit förhållandevis bra - MEN det har aldrig funnits någon ömsesidig respekt. Det har fungerat när mamman fått bestämma. När vi sedan fick gemensamma barn kunde vi inte längre vara lika flexibla och hade även en del krav tillbaka vilket fick det skallade samarbetet att haverera.

Så den stora frågan är - respekterar de varandras liv och tid? Är det ok att säga nej om det behövs?

Sedan skulle jag även ta upp hur delaktig du skulle tillåtas vara. Jag skulle inte flytta ihop med ngn där jag inte fick lika stor delaktighet som mannen jag levde med att bestämma över vår tid och vårt hem. Jag har inget emot att bonus kommer oftare, tvärtom faktiskt, men jag vill vara med i diskussionen runt det och om det om ngn anledning inte passar har jag lika stor rätt att säga nej som pappan.

Detta gäller naturligtvis även regler i hemmet. Skall jag leva med barn måste jag kunna leva med de regler och den uppfostran som finns.

• Brumma
    Ess skrev 2016-03-22 08:51:38 följande:

Jag hade absolut inte stressat med att flytta ihop. Jag hade börjat att testa lite i det tysta med att vi bokade in saker på hans barnfria veckor och sen sett vad som hände. Har han k*k nog att säga nej till exet om det inte är något akut?

Kan han be barnen ringa innan de kommer över, för att se så att det passar?

Kan han avsluta ett samtal med exet snabbt om ni håller på med annat?

Sen vilket också är viktigt, hur reagerar exet när han gör ovanstående?

Som sagt, kolla av situationen jäkligt noga innan du sätter dig i skiten riktigt. Förhoppningsvis så är exet en vettig person som inser att deras tidigare förhållningssätt ändras när en av dem träffar en ny och får åtaganden åt det hållet också.

Det här är mycket bra.

Glömde själv påpeka det där att barnen kan ringa innan de kommer över .Der innebär på intet sätt att de inte är välkomna men att även barn kan lära sig att respektera sin familj och faktiskt kunna ta ett nej om det är "mammavecka" :)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 08:48:41 följande:

Du kommer störa dig på det. När hon ringer er lediga lördagkväll och ska diskutera något kring barnet, när han kommer välja att avbryta det ni gör för att ställa upp för henne. Du kommer slutligen störa dig på barnen och när de är hos er. Du kommer behöva hantera henne resten av livet. Lämna, är mitt enda råd, om ni inte än blivit för seriösa i er relation. Du kommer hata varje sekund och ja, du kommer av bli svartsjuk och bitter.

Väldigt mkt generaliseringar och "du kommer bli"..

Jag skulle vilja påstå att det inte alls är säkert att "man" blir bitter och svartsjuk (har aldrig varit svartsjuk på min mans ex och förstår inte varför jag skulle bli det heller..). Inte heller behöver man bli störd av att det ringer ibland och behöver diskuteras barnsaker. De är föräldrar liksom :)

Så länge det inte rings om "onödigheter".

Vad har du haft för män i ditt liv som satt sitt ex framför dig? Och om du inte har det - varför generaliserar du och tror att det är så män gör?

Om samarbetet funkar bra och det finns ömsesidig respekt kommer ju de sakerna du tar som givna aldrig att inträffa.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:03:58 följande:

Mannen verkar (med rätt) prioritera en god relation med sina barn (och sitt ex). Detta innebär att hans nya partner kommer att sättas åt sidan, hon blir inte nummer ett. Såvida hon inte är väldigt storsint och förstående (som du?) så kommer ts tycka det är oerhört störigt att mamman inte förstår att hon inte kan ringa en barnfri lördagkväll när ts och mannen delar en flaska rödtjut vid öppna brasan. Mamman lär inte bry sig om att hon ringer vid en obekväm tidpunkt utan kommer hävda sin rätt som mamma att ringa sina barns pappa när än hon behagar. Tror jag :)

Jag tror ju iochförsig att mammor nödvändigtvis inte behöver bete sig som bufflar utan respekt och hänsyn bara för att de råkar vara mammor.. Skulle inte falla mig själv in och tror inte det är ngt som är speciellt vanligt. Däremot finns de ju de som beter sig illa men då fattas ju den där ömsesidiga respekten jag påtalade..

Den finns inte från mammans sida här heller och just därför var mitt råd tidigare att TS behöver fundera över hur föräldrarnas relation är.

Är mamman - eller pappan för den delen - oförmögen att visa hänsyn och respektera den andras tid och liv så avråder jag från förhållandet. Men om det finns respekt, hänsyn och om det är ok att säga "nu funkar det inte" så finns ingen anledning till att det skulle bli så som du målar upp.

Skillnaden är väl att du UTGÅR från att mamman är krävande och egoistisk och att pappan inte kan kombinera sina relationer..

Nej, jag hade inte accepterat att hamna på andra plats. Jag anser att alla människor i ens familj bör hamna på första plats. Men att man ser utifrån tillfälle istället för person.

Jag hade inte heller accepterat att mamman ringde i tid och otid om saker som inte var viktigt.

Det var inte vad jag skrev ;)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:24:57 följande:

Jag förstår vad du menar men jag tror det ibland kan vara svårt att märka sånt från början. Jag förstod min sambos och hans ex relation som problemfri och välfungerande fram tills det hade gått ett tag och jag märkte att det var han som (frivilligt eller ej) stod för allt praktiskt engagemang, medan hon inte lyfte ett finger. Något som jag började störa mig på när det togs från vår tid och att det till och med ställdes högre krav på mig än på min sambos ex kring saker med deras barn. Jag menar bara att det är svårt att veta sådant i förväg, och att något som till synes verkar välfungerande visar sig inte funka så bra när man skrapar lite på ytan.

Absolut. Ngt man ALDRIG kan säga är att man "visste vad man gav sig in på".. inte när det är en tredje part inblandad..

Men det finns många föräldrar som faktiskt klarar av att respektera varandra efter att de gått isär (fast man hör sällan om dem härinne) så jag skulle inte utgå från det.

Men jag skulle ha vissa krav som skulle fungera innan jag blev sambo med ngn med barn igen..
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:26:18 följande:

Varför har du ett behov av att ha en bra relation med din mans ex? Jag har svårt att förstå vitsen.

Det underlättade enormt när jag och min mans ex hade en bra relation. Jag har inget "behov" av att ha en bra relation men det underlättat helt klart.

Ser inte att personen du svarade verkar ha ett "behov" av det heller utan helt enkelt ser fördelarna med det och har lyckan att verka ha en mamma till sina bonusar som är på samma våglängd som hon själv :)

Vad har man för behov av att INTE ha en bra relation till partnens ex om förutsättningarna gör att det funkar?

Jag håller ofta (men inte alltid) med om vad du skriver men får säga att du låter lite väl dömande och nedlåtande (kanske inte är din mening men..) mot de som har en fungerande relation och inte har behov av att utesluta barnets andra förälder från sitt liv...

Varför har du ett behov av att ifrågasätta de som får det att fungera och är nöjda med det?
  • Brumma
    Anonym (--) skrev 2016-03-24 11:10:21 följande:

Hur ofta har ni ditt bonusbarn, Jag har fått uppfattningen om att ni bara har henne varannan helg?

Tyvärr så är det bara vh samt lov jadetta pga av att mamman flyttat med dottern. När jag träffade min man var de grannar.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-03-24 13:29:37 följande:

Jag förstår såklart fördelarna med att ha en bra relation till olika nyckelpersoner, så knäpp är jag inte :) Ibland läser jag nog säkert in för mycket av hur jag själv tänker i hur andra har valt att lägga upp sina liv. Jag vet inte om jag skulle säga att jag har ett behov av att ifrågasätta de som får det att fungera, men utifrån egna erfarenheter har jag svårt att se hur det överhuvudtaget kan fungera i såna situationer. Men det är väl för att jag själv inte lever praktexemplet på ett sådant välfungerande arrangemang. Inte min mening att egentligen låta nedlåtande, men jag har nog svårt att förstå att det är  möjligt. Vill inte trampa någon på tårna, ledsen för det.

Det var lite därför jag frågade. För jag har inte upplevt dig som en person som ser ner på andra för att de gör andra val. Däremot kanske en person som själv fastnat i ngt och därför har starka åsikter :)

Det funkade ett tag för oss. Men då respekten inte fanns från mammans håll så höll det inte i längden.

Men jag har vänner runt mig där det fungerar bra så jag vet att det går. Blandandra så ser jag mina föräldrar och min mammas man. På kalas så sitter de tillsammans och min pappa blir ofta sittande med mammas "nya" och pratar. Vi har varit på begravningar ihop och då sitter de på varsin sida mamma. Vi barn är vuxna nu och det är inte ofta de behöver höras men när det behövs så lyfter de helt enkelt luren och ringer varandra. De är inte vänner i bemärkelsen att de umgås utan oss, men då vi har en stor familj med mkt kalas osv så är det otroligt skönt att det inte bara funkar utan att min pappa och min mammas man faktiskt gillar varandra :)

Gällande min egen bobus så var det väldigt skönt att det fungerade när hon var mindre. Var det uppvisningar i skolan - eller familjedagar - var det skönt att slippa ångest inför att vi skulle vistas i samma lokal (som jag vet vissa andra har). Inga konflikter för att jag följde med osv. Vi möttes upp och gick dit gemensamt och för barnen var det nog väldigt skönt. För oss också faktiskt ..

Nu när det gått käpprättt åt pipan så är dessa situationer då mkt mer ångestfyllda..
  • Brumma
    Annasofia01 skrev 2016-03-29 08:38:03 följande:

Hon är 9 år äldre än mig och vi har försökt begrava stridsyxan en gång som hon kallade det. Men då när jag skulle lämna av barnet och vinkade till henne på avstånd bara för barnets skull så kunde hon inte vinna tillbaka vilket barnet såg . Blev arg så skickade ett sms som löd: kunde du inte ens vink till mig för din son skull varpå jag fick ett svar att jag inte får vara på deras kvarter och att de är pappan som ska lämna . Var barnet som bad mig lämna och jag tänkte att de skulle vara okej när vi "begravt stridsyxan "

Oj. Jag hade nog blivit förbannad om jag fått ett sådant sms också...
  • Brumma
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 12:37:34 följande:

Det här kommer antagligen att göra ont, och jag ber om ursäkt i förväg.

Om jag vore du, skulle jag springa åt andra hållet. Fort.

Jag är själv i en relation med bonusbarn där jag, liksom du, hade en otroligt positiv inställning till min nya man och hans barn. Det funkade helt okej de första halvåret, sedan tog det hus i helvete. Om du är redo att alltid, och då menar jag verkligen ALLTID, komma i andra hand (för det kommer du att göra, oavsett vad din partner lovar i dagsläget.), anpassa semestrar och leverne efter exfru, hamna i ständiga konflikter angående hushållsregler och uppförande gentemot varandra, bara få acceptera svartsjuka och uteslutande för dina icke biologiska barn, samtidigt som du förväntas att ställa upp på precis allting - kör hårt. Själv går jag sönder, och hade jag fått valet idag, hade jag vänligt men bestämt tackat nej.

Om man som partner hela tiden kommer i andra hand beror det nog snarare på mannen/kvinnan ifråga och inte på att de råkar ha barn sedan tidigare.

Inte heller ett ständigt gräl om regler osv i hemmet är ett måste. Eller s artsjuka från barnen.

Helt ärligt låter det som om du hittat en partner som inte klarat av att hantera vare sig er relation eller få er nya sammansättning att fungera på ett bra sätt.

Att ropa "så här kommer det att bli" för att du träffat en man som inte kan hantera detta känns inte helt logiskt faktiskt..
  • Brumma
    Anonym (Ett varningens finger.) skrev 2016-03-29 13:20:30 följande:

Självklart beror det på partnern. Men hade inte barnen funnits med i bilden så hade det ju inte funnits något att prioritera. 

Gräl angående regler och uppfostran uppstår då en utomstående antingen "lägger sig i", eller också "inte bryr sig alls". Jag antar att du inte har varit med om detta scenario, men om det funkar klockrent med bonusar och man för dig, så är jag jätteglad för din skull! Jag önskar med hela mitt hjärta att det var lika för mig. 

Tja... Lika ologiskt som att du i sådana fall ropar att det inte skulle bli så, bara för att du inte har råkat ut för detta.

Om en person inte klarar av att prioritera alla i sitt liv hade det med stor sannolikhet lika gärna kunnat vara något annat som gjorde att man kom i andra hand (tvspel, kompisar, hobby osv).

Gräl KAN uppstå. Eller så har man inte de problemen och då uppstår de inte. Inte svårare än så .

Nej. Det funkar inte klockrent, vilket jag redan skrivit om tidigare. Men att min man skulle sätta NÅGON i familjen i andra hand finns inte. Jag hade inte haft ett förhållande med någon som väljer ut vilka familjemedlemmar som är "vikt7gast". Inte heller att vi bråkar om uppfostran mer än vad vi gör med biologiska barnen. Vi har exakt lika mycket att säga till om. Vi lever ihop och tar beslut ihop. Annars hade det inte fungerat..

Jag ropar inte ut att det inte skulle bli så. Jag säger att det inte MÅSTE bli så. Det KAN funka och det KAN gå åt pipan. Och det är skillnaden mellan vad du säger och vad jag säger. Jag skriver hur det KAN bli. Du påstår ATT det blir. Rätt stor skillnad..
  • Brumma
    Annasofia01 skrev 2016-03-29 14:04:11 följande:

Hur menade du att jag använde barnet ? Jag vet att de hade känts skönt för barnet om mamman visade att hon inte hade något agg mot mig framför barnet . För det har hon visat tydligt inför barnet fast jag alltid varit trevlig när vi vart i närheten av varandra . Får jag fråga ifall du själv lever med bonusbarn eller ifall ditt barn har en bonusförälder?

Onekligen synd att du då valde att kasta stridsyxan framför fötterna på henne när hon försökte gräva ned den..
  • Brumma
    Anonym (Millan) skrev 2016-03-30 02:47:56 följande:

Fast fortfarande är det inte bonusmammans sak.

Man kan som partner absolut stötta sin partner att sätta ned foten mot ett ex som försöker köra över.

Själva nedsättande av foten bör så att säga vara den utsatta personens men personen kan mycket väl behöva hjälp för att för att hålla den nere. Alla är inte tillräckligt starka att klara av det själva..

Om jag som ny partner (och då i förlängningen även bonusmamma) märker att min partner mår dåligt över hur relationen med exet ser ut eller om relationen påverkar mig på ett negativt sätt så gör jag naturligtvis något åt det. Genom att stötta och prata med min man.

Och även om jag anser att det mestadels bör vara föräödrarna som sköter kommunikationen i normala fall - och att det därför är föräldern som bör sätta ner den där foten om det behövs - skiljer det sig från fall till fall.

Tex om exet självmant drar in bonusföräldern, självklart får man då bemöta detta. Eller om exet drar in bonusförälderns barn tex.

Ibland ÄR det bonusförälderns sak också.
  • Brumma
    Anonym (Millan) skrev 2016-03-30 16:37:39 följande:

Fast nu var det väl inte riktigt det denna användare skrev om du läser? Utan att hon hoppar in och sätter ner foten, att hon skickar arga sms till biomamman när hon inte gör som bonusmamman önskar.

Jag vet det och jag har redan påpekat att jag anser att hon bidrar till konflikten.

Men ibland behöver även en bonusmamma lägga sig i, sätta ner foten och säga ifrån. Du skrev att det "inte är bonusmammans sak". Vilket det är eftersom det påverkar ens liv HUR man engagerar sig i konflikten är däremot en annan sak. Att bidra till den genom att skicka anklagande sms är ert av de sätt man definitivt bör undvika. Men det innebär inte att det "inte är bonusmammans sak".
  • Brumma
    Anonym (Millan) skrev 2016-03-30 17:18:03 följande:

Fast fortfarande är det inte bonusmammans sak att säga till biomamman. (Såvida det inte är något som handlar om bara dem).

Och det skrev jag väl inte eller hur?
  • Brumma
    Sanaria skrev 2016-03-30 20:44:54 följande:

Om du blir ständigt åsidosatt så är nog inte exet problemet, utan då är problemet att mannen inte bryr sig om dig tillräckligt mycket. Han borde själv ta beslutet att säga ifrån till exet om det blir för mycket.

Precis som man inte har rätt att ställa krav på sin partner om denna inte klippt navelsträngen? Festar för mycket med kompisarna? Sitter för mycket vid datorn?

I din värld så möts man inte som partner utan rättar sig in i ledet? Gäller det alla eller enbart bonusmammor?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-03-30 21:22:32 följande:

Så om han festar för mycket med kompisar så ska man gå på kompisarna och bråka med dem?

Klippt navelsträngen? Menar du svärmor? Ska nya kvinnan gå på blivande svärmor och skrika på henne?

Hur gör man om han sitter för mkt framför datorn? Slår sönder den?

Allt är okej - bara man behåller husfriden och aldrig någonsin säger ett pip till MANNEN.....,,eller?

Jodå. Det är PRECIS vad jag sa....
  • Brumma
    Anonym (Millan) skrev 2016-03-31 02:17:32 följande:

Fast nu går du väldigt ot vilket inte alls handlar om det som saken egentligen gällde. Ingen har vad jag vet skrivit att en bonusförälder inte får stötta sin partner.

Och jag har aldrig skrivit att det är ok att som ny partner kasta sig in och ta konflikten direkt om man inte blir direkt indragen i den. Så hur kommer det sig att dessa inlägg, som handlar om att stötta son partner, ställa krav på sin partner osv, får mothugg?
  • Brumma
    Sanaria skrev 2016-03-30 21:37:46 följande:

Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Om båda föräldrarna är nöjda med ex-relationen och nivån på hur mycket man ställer upp för varandra, då tycker jag inte att den nya ska komma och försöka ändra på det. Det kan ställa till mycket skada i den känsliga konstellationen och i slutändan bli negativt för både mamman, pappan, barnen och den nya. Om hon försöker ändra på hans dataspelande eller festande, det kan inte skada någon förutom möjligtvis mannen själv (men troligtvis inte).

Om mannen själv är missnöjd men inte vågar sätta ner foten mot exet, då kan väl den nya visst peppa honom att göra det, men inte själv sätta ner några fötter. Tycker jag!

Jag tycker absolut att den nya kan komma med krav. Är båda föräldrarna nöjda och inte vill ändra sin relation så är det upp till den förälder som valt att skaffa ny partner att välja. Behålla relationen med exet (och då kanske vara tvungen att avsluta den nya relationen) eller möta sin nya partners önskemål.

Om föräldrarna tex är nöjda med att äta middag ihop två gånger i veckan, åka på gemensam semester varje år och fira jul tillsammans och den nya inte anser att det är förenligt med att ha ett förhållande med detta inslag i sin partners liv är hon/han naturligtvis i sin fulla rätt att säga att om ni inte drar ner på "familjegrejjen" så har vi inget förhållande. Förälderns rätt i sin tur är naturligtvis att säga att nej, jag vill ha denna relationen med mitt ex. Och därmed ta beslutet att avsluta den nya relationen om de inte kommer fram till en gemensam lösning.

Jag har aldrig påstått att den nya bör vara den som sätter ner foten mot exet om den nya inte själv blir indragen I konflikten så där är vi helt överens.
  • Brumma
    Anonym (Millan) skrev 2016-03-31 08:53:09 följande:

Fast det var inte alls vad jag skrev i första inlägget som du började hugga på.

Jag är inte riktigt med på vad du anser att jag tycker att du skrivit?

Jag menade inte att hugga utan på din kommentar att det inte är bonusmammans sak att lägga sig i svarade jag att man kan STÖTTA sin partner till att sätta ner foten men att själv INTE vara den som sätter ner foten.
Svar på tråden Ni som gått in i relation och fått bonusbarn. Fixar man det utan massa problem? Är inte orolig över barnen men relation med xet :/