• Lilla_lou

Hur många omgångar Letrozol

Hej, 

Jag hoppar in här också. Jag och min sambo har försökt få barn i över 2 år. Det började med att vi slutade med preventivmedel januari 2014. Inget hände, ingen mens, vilket resulterade i besök hos en privat gynekolog. Jag träffade gyn. 3 ggr, och varje gång sa hon att ägglossning och mens är på g. Jag är idag väldigt besviken på denna gynekolog som inte gjorde något annat, erbjöd någon annan undersökning eller någon behandling.  

Sommaren/hösten 2015 gjordes en utredning på Sahlgrenska som visade att jag har PCO (hur kunde den privata gynekologen missa att jag har PCO?)... Jag är nu inne på min tredje omgång med Letrozol. 

Omgång ett med enkeldos gav 2 äggblåsor, omkring 6 mm. Omgång två med dubbeldos gav 2 äggblåsor, omkring 11-12 mm. Nu är jag alltså inne på min tredje omgång, äter trippeldos och ska på ultraljud onsdag nästa vecka. 

Jag trodde aldrig att jag skulle sitta i denna situation. Jag har alltid, sedan jag var ca 16 år tagit för givet att när det är dags för barn, så skulle det komma naturligt och enkelt. Så tråkigt att det inte blev så. Jag tror inte "andra" kan förstå hur denna kamp tär på en, och hur påfrestande, stressande, deprimerande och sorgligt detta är. För om jag ska vara ärlig, innan jag själv hamnade i denna situation så anade jag inte hur jobbigt det är för personer i denna situation.

Jag håller iaf tummarna för er alla, vi kommer klara detta!!! Jag hoppas att jag kan återkomma på onsdag med positiva besked, att trippeldosen har gjort susen =)!. Lycka till och kämpa på!

• Lilla_lou

Jag skrev för ett tag sedan, tänkte komma med en uppdatering. 

Förra veckan, onsdag, cykeldag 12 gjorde jag ultraljud. Jag hade gått på en trippelkur letrozol. Ultraljudet visade två äggblåsor, en på ca 14-15mm och en på ca 12 mm. Läkaren tyckte att det såg bra ut. Nästa steg var att ta ägglossningstest resten av veckan och återkomma om jag inte fått något positivt på måndag.

I måndags hade jag fortfarande inte fått något positivt, så jag ringde och bokade en ny tid till ultraljud. Ca 2 timmar efter bokningen fick jag ganska ont i höger äggstock, tog ett nytt ägglossningstest bara för att, det va positivt! Äntligen! Jag tog tre på raken, för tänk om det första visade fel ;), men inte, alla tre blev positiva. Känns otroligt skönt, ett steg i rätt riktning =)! 

Nu till min fråga, kanske en ganska dum fråga. När man får ett positivt ägglossningstest, då detekteras LH. Har man ägglossning då, eller kommer man få det närmsta dygnet? Är det den positiva dagen och dagen efter som är viktigast för att lyckas? Någon som vet? =). 

Lycka till alla andra!

Velicious01, tråkigt att du fick missfall, beklagar.

• Lilla_lou

Tack för svaren =), då vet jag när man ska vara som mest aktiv :P. Tänk att en ägglossning kan göra en så glad Flört.

• Lilla_lou
    frestelsen skrev 2016-05-05 20:53:12 följande:
    Ja:) till typ äl+1 sen är jobbiga väntan på bim:)

Är själv på äl+11 o fick några svaga från testlagret men tog ett clearblue idag som inte va lika kul:(

Hoppas bara jag är för tidigt ute:)
    Ja nu förstår jag vad du menar, denna väntan va inte rolig ;)! Är nu på äl+5. 

Håller tummarna att du får ett positivt besked =)!
  • Lilla_lou

Tänkte att jag kunde komma med en liten uppdatering. Blev ingen graviditet med denna runda letrozol. Är på blödningsdag 2, så imorgon kör jag igång med ytterligare en trippeldos letrozol, nästa vecka på fredag blir det ultraljud. Förhoppningsvis får jag en eller två fina äggblåsor även denna gången samt ägglossning. 

• Lilla_lou

Spännande, lycka till nu ni som snart har ägglossning =)! Håller tummarna!!!

Jag avslutade min trippelkur letrozol nu i måndags. Har ultraljud på fredag.

Jag började fundera på det här med sexförbud vid fler än två bra äggblåsor. Hur hade ni gjort? Hade ni följt sexförbudet eller försökt ändå? För mig beror det på hur många äggblåsor, jag tror att jag hade struntat i sexförbudet om det gäller 3 äggblåsor av bra storlek. Mer än 3 hade jag nog inte vågat trotsa :P. Man vill ju gärna ha barn, så hade nog känts väldigt svårt att få ett sådant besked. Någon som har varit i den situationen?

• Lilla_lou

En liten uppdatering.

Jag hade första blödningsdag 17/5. Började med min andra omgång trippeldos letrozol. Jag hade 1 fin äggblåsa på 16mm cd 11. Ringde till mottagningen cd 15 då jag fortfarande inte fått något positivt utslag på ägglossningstesten. Cd 16 (1 juni) ringde barnmorskan upp med en ny planering från läkaren. Jag skulle samma dag ta ovitrelle, ägglossningsspruta. Jag sprang iväg till Apoteket, fick som tur va tag i en spruta. Tog sprutan enligt instruktioner klockan 17:00. Fick ett sex schema, samma kväll, morgonen dagen efter, kvällen dagen efter och morgonen dagen efter det. Vi körde även en extra gång den sista dagens kväll.

I torsdags kunde jag inte hålla mig, tog gravtestet som visade positivt. Tog ytterligare ett som va positivt. Köpte cb som visade gravid 1-2 veckor. Jag är gravid ????????.

Det tog mig totalt 4 omgångar, enkel och dubbeldos fungerade inte. Första trippeldosen gav positivt ägglossningstest men antagligen inte ägglossning. Andra trippeldosen kombinerat med ovitrelle resulterade i en graviditet. Känns overkligt och är även otroligt rädd för missfall.

Hoppas detta hjälper er andra att få mer hopp. Det kommer gå för oss alla!!

• Lilla_lou

Tack =). Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för er också =)! Det kommer det göra!

Svar på tråden Hur många omgångar Letrozol