• Anonym (förtvivlad)

Riskerar att bli flykting i mitt eget kvarter

Jag och min sambo har tre barn och står inför en separation. Äntligen... för det har varit en jobbig tid. Vi vill båda bo kvar i huset. Det klarar vi båda ekonomiskt, men det är på gränsen för mig, även om jag vet att det går. Om ingen ger sig förstår jag att man måste ta hjälp av en bodelningsman. Dennes ord blir då lag. Detta skrämmer mig ohyggligt. Att en vilt främmande människa kan tvinga mig bort från mitt hem. Jag skulle känna mig som en flykting i mitt eget kvarter.

Huset är så billigt i drift att en 4-rumslägenhet knappast kostar mindre per månad, snarare tvärt om. Därför får jag en enorm standardsänkning om jag tvingas lämna huset. Standard för mig är stor tomt med odlingsmöjligheter och skogen intill. 

Hur skulle en bodelningsman resonera?

Det finns inget att gå på - eller?
    Till min sambos fördel: Han har tveklöst bäst ekonomi. Men han kan också välja vilket boende som helst (nästan), och skulle inte drabbas lika hårt av en flytt, tänker jag. Han har under våra 8 år tillsammans velat flytta än hit, än dit. Jag trivs bra här och har alltid sagt nej. Han har en lägenhet i storstan, som han hyr ut i perioder. Lägenheten ligger närmare hans jobb än vårt hus. Han pendlar, medan jag jobbar i samma stad som vi bor.

Det är jag som är intresserad av trädgården och sköter allt utom gräsklippning. Jag har varit föräldraledig och jobbar nu deltid och har spenderat så mycket mer tid i huset och fäst mig vid det. Det är bara jag som sköter vår katt (utekatt - ingen man flyttar på).

Min sambo vill ha barnen på 50% och det är väl inte mer än rätt. Ändå är det skrattretande med tanke hur lite han servat barnen med allt de behövt. "gå till mamma" eller "det får mamma fixa" har varit ett standardsvar. Han har aldrig tid att lämna barnen på morgnarna och aldrig ork att gå upp på nätterna. 

Min sambo tycker att vi ska sälja huset om vi inte han enas. Men så egoistisk är inte jag - för då fråntas ju även barnen sitt kära hus.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

• Svar på tråden Riskerar att bli flykting i mitt eget kvarter
  • Rappakalja

Jag antar att ni har köpt huset för gemensamt bruk och att du redan vet att du får lån så du kan köpa ut honom eller att ni har andra ägodelar som uppgår till halva husets värde som han kan få istället?

Iaf, om bodelningsförrättaren eller vad de kallas, tänker så som man gör ang hyresrätter så är det den som har störst behov som får bo kvar.

Störst behov grundar sig först på vem som ska ha barnen mest. Ni ska ha lika mycket (av vad han vill nu iaf) så då går man vidare och tittar på annat. Tex vem har svårast att skaffa nytt boende? I ert läge är det ju så att han redan har ett annat boende, alltså blir det du som får behålla huset, men du får så klart köpa ut honom.

Men som sagt, detta är för hyresrätter.

• Anonym (förtvivlad)
    Rappakalja skrev 2016-03-20 21:53:15 följande:

Du kan testa att skriva din fråga på lawline.se.

Tack för tipset!
  • Kjell2

Bodelningsförättarens ord är inte lag, går att överklaga.

Hur ser ägandet ut i dag? Äger någon av er huset ensam så är det en fördel.

• Tow2Mater

Erbjud honom att ni delar allt 40% till dig och 60% till honom om du får ta over huset.

• Vinterankan

Om han har mer pengar än dig så får han väl helt enkelt bjuda över dig för att köpa ut dig. Om det inte är så att ert hus är mycket billigare än alla andra hus i närheten så ska du ju kunna köpa ett nytt lika gärna som att köpa ut din man.

• Anonym (förtvivlad)
    Kjell2 skrev 2016-03-20 22:34:42 följande:

Bodelningsförättarens ord är inte lag, går att överklaga.

Hur ser ägandet ut i dag? Äger någon av er huset ensam så är det en fördel.

Vi äger huset 50% var.
  • Anonym (förtvivlad)
    Vinterankan skrev 2016-03-21 13:20:03 följande:

Om han har mer pengar än dig så får han väl helt enkelt bjuda över dig för att köpa ut dig. Om det inte är så att ert hus är mycket billigare än alla andra hus i närheten så ska du ju kunna köpa ett nytt lika gärna som att köpa ut din man.

Problemet är ju att jag inte vill flytta! Jag vill bo kvar! Vårt hus är mycket billigare än andra i samma storlek, för vi har velat bygga ett enkelt hus. 
    Jag klarar inte att bjuda över honom.
  • Anonym (Omg....)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2016-03-21 20:57:20 följande:

Problemet är ju att jag inte vill flytta! Jag vill bo kvar! Vårt hus är mycket billigare än andra i samma storlek, för vi har velat bygga ett enkelt hus. 

Jag klarar inte att bjuda över honom.

Om du inte har ekonomi för att äga hus och stora oförutsedda saker som kan behöva lagas/bytas ut med kort varsel så ska du inte ens tänka på det. Har du ens råd att lösa ut honom för marknadsvärdet? Att han ska ha barnen halva tiden är ganska självklart med tanke på att han själv vill det.
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Omg....) skrev 2016-03-21 21:20:37 följande:
    Om du inte har ekonomi för att äga hus och stora oförutsedda saker som kan behöva lagas/bytas ut med kort varsel så ska du inte ens tänka på det. Har du ens råd att lösa ut honom för marknadsvärdet? Att han ska ha barnen halva tiden är ganska självklart med tanke på att han själv vill det.
    Jag har råd att äga vårt hus, men inte vilket hus som helst. Jag har råd att lösa ut honom för det som huset är värderat till. Men jag har inte råd att lägga en halv miljon utöver det - eller vad som nu krävs - för att få honom att flytta.
  • Anonym (Jobbigt)

Jag undrar lite över om ni kan föra ett sansat samtal? Då tror jag att det bästa för er vore att sätta er ned och diskutera hur er separation ska bli med barnens bästa för ögonen. Barnen är de som drabbas hårdast av en separation mellan föräldrarna och ni behöver båda ha fokus på dem. Om han har velat flytta flera gånger men du sagt nej så får man ju intrycket att han hävdar att han vill ha huset bara för att jäklas med dig? Och därmed så jäklas han även med sina barn. Om han har ekonomi att skaffa något likvärdigt men inte du så kommer även era barn att drabbas av din standard sänkning då de bor halva tiden hos dig. Försök att ta ett lugnt resonemang runt hur det blir för barnen med honom.

Om han kan stanna upp i sitt prestigetänkande och sätta barnen före sig själv så kommer han till sist inse att det bästa för era barn är att få bo kvar i huset i alla fall på halvtid. Det räcker så bra för dem med själva skilsmässan mellan er.

Försök att prata lugnt och balanserat och utan anklagelser eller påhopp. Det triggar bara igång hans försvar och kommer inte att fungera om du vill att han ska ändra fokus till barnens bästa.

Nu känns det mer som om ni står som två boxare i en ring och väntar på att få in knockouten på den andre.

• Anonym (Omg....)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2016-03-21 22:30:33 följande:

Jag har råd att äga vårt hus, men inte vilket hus som helst. Jag har råd att lösa ut honom för det som huset är värderat till. Men jag har inte råd att lägga en halv miljon utöver det - eller vad som nu krävs - för att få honom att flytta.

Vet du redan vad huset är värderat till och hur mycket du får låna? Har du råd att köpa en ny panna o m det behövs, eller att måla huset osv?
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym (Omg....) skrev 2016-03-22 00:30:01 följande:
    Vet du redan vad huset är värderat till och hur mycket du får låna? Har du råd att köpa en ny panna o m det behövs, eller att måla huset osv?
    Vårt hus vet jag att jag klarar av ekonomiskt. Just för att det är låga driftskostnader och kräver ett relativt litet lån för min del. Då klarar man av när värmepumpen pajar.
Svar på tråden Riskerar att bli flykting i mitt eget kvarter