• Fairplay

Har mitt ex rätt att komma in i mitt hem?

Har mitt ex rätten att använder barnens nykel för att komma in i mitt hem utan mitt vetskap av anledning att hämta barnens saker?

• Svar på tråden Har mitt ex rätt att komma in i mitt hem?
  • BioBonus

Jag har förstås skjutsat till pappan om barnen glömt nåt, men inte skulle jag gå in trots att det är mitt "gamla" hem. Jag väntar i bilen.
    Jag skulle ta barnets nyckel och säga att de får hämta saker när du är hemma.

• LillaLoppi
    Anonym (Hmm) skrev 2016-03-16 22:57:53 följande:

Har ni gjort bodelning och har du löst ut hen? Varför har exet nyckel kvar?

Sett på "Skilsmässohotellet"?

För övrigt är det inte exet som har nyckeln, det är deras barns nyckel.

Exet kunde ha skickat in barnet. Exet hade inget att göra i huset.
  • Anonym (Icke)

Han har ingen som helst rätt att gå in i ditt hem. Oavsett hur han kommit över en nyckel. Sätt ner foten och tala om för honom att om det upprepas så gör du en polisanmälan. Han får ta med sonen som får gå in och hämta sina saker och han stannar utanför.

• LillaLoppi
    Fairplay skrev 2016-03-17 12:14:25 följande:

Kan det polisanmälas? Som vad?

Hemfridsbrott.
  • BioBonus

Det räcker antagligen med att du meddelar honom att går han in i ditt hem en gång till så kommer du att anmäla honom till polisen för hemfridsbrott. Och fortsätta göra det varje gång han inte respekterar din önskan om att han ska vänta utanför. De flesta normalt funtade människor drar sig för att bli polisanmälda :)

• Nicke

Om det handlar om andra byggnader än bostäder så är det olaga intrång.

I någons hem så handlar det om hemfridsbrott.

• Anonym (Cilla)
    BioBonus skrev 2016-03-17 12:53:33 följande:

Det räcker antagligen med att du meddelar honom att går han in i ditt hem en gång till så kommer du att anmäla honom till polisen för hemfridsbrott. Och fortsätta göra det varje gång han inte respekterar din önskan om att han ska vänta utanför. De flesta normalt funtade människor drar sig för att bli polisanmälda :)

Å andra sidan så brukar inte normalt funtade människor kliva in hos folk som inte är hemma. TS ex kanske behöver gå på polisförhör för att polletten ska trilla ner
  • Drottningen70

Hemfridsbrott, polisanmälan, olaga intrång.... Herregud ingen som tänker på vad en upptrappad konflikt orsakar barnet för skada här??

Sonen bor väl också där, och han kanske vill visa sin andra förälder sitt rum och bjuder in....

• cupcakemom
    Drottningen70 skrev 2016-03-17 21:11:58 följande:

Hemfridsbrott, polisanmälan, olaga intrång.... Herregud ingen som tänker på vad en upptrappad konflikt orsakar barnet för skada här??

Sonen bor väl också där, och han kanske vill visa sin andra förälder sitt rum och bjuder in....

Ja fast då kan ju exet vänta tills mamman är hemma och fråga... Det gjorde jag när barnen ville visa sina rum hos pappan. Jag väntade tills pappan var hemma en dag. Likadant här när dottern fick ett nytt rum här.. Pappan kollade på rummet när jag var hemma.
  • cupcakemom

Men man behöver du kanske inte skrika polisanmälan direkt utan börja med att säga att det faktiskt inte är ok.. Han kanske helt enkelt inte tänkt sig för utan bara varit lite stressad och tänker jag hämtar grejerna när jag ändå åker förbi.. KU vet jag inre hur gammalt barnet är men att han inte har nyckel med frintilgång för att hämta glömda saker kan ju göra att han faktiskt skärper sig och tänker fler lite mer när han packar...

Mina var hopplös när jag och exet bodde bara 1 km ifrån varandra.... Dom glömde hela tiden... Ny har vi flyttat 12 km och i början skrev dom lista på vad som skulle komma ihåg att packa ner.. Det händer fortfarande att dom glömmer men det är sällan

• Foreverlove

Kanske missat nåt i texten men har du tagit upp detta med exet?
    Angående att han åker hem till dig?
    Om han inte hör av sig innan och du skulle vara hemma så skulle jag åtminstone bli rädd om jag hörde någon vid dörren som kommer in. Dessutom kan du vara upptagen naken med en en ev pojkvän ...
    Ja han för självklart fel!
    Går snabbt att ringa o fråga om det är ok

• Nicke

Självklart så kan man ju börja med att göra klart att hen inte är välkommen om personen inte fattar det själv.

• BioBonus
    cupcakemom skrev 2016-03-17 21:37:07 följande:

Men man behöver du kanske inte skrika polisanmälan direkt utan börja med att säga att det faktiskt inte är ok.. Han kanske helt enkelt inte tänkt sig för utan bara varit lite stressad och tänker jag hämtar grejerna när jag ändå åker förbi.. KU vet jag inre hur gammalt barnet är men att han inte har nyckel med frintilgång för att hämta glömda saker kan ju göra att han faktiskt skärper sig och tänker fler lite mer när han packar...

Mina var hopplös när jag och exet bodde bara 1 km ifrån varandra.... Dom glömde hela tiden... Ny har vi flyttat 12 km och i början skrev dom lista på vad som skulle komma ihåg att packa ner.. Det händer fortfarande att dom glömmer men det är sällan

Självklart förutsätter jag att problemet har påtalats, men inte respekterats.
  • Ess
    Drottningen70 skrev 2016-03-17 21:11:58 följande:

Jag tycker också att en anmälan är sista steget om inget annat hjälper.

Föräldern är vuxen och vet att relationen mellan exet och sig själv inte är bra. Då ska han säga till barnet att vi ringer först och kollar så att mamma är hemma och att det går bra för henne. Står han och väntar utanför dörren när barnet bjuder in honom så är det bättre att säga att han vill vänta tills mamma är hemma, att man bryter mot lagen om man går in i en annan människas hem oinbjuden.
Svar på tråden Har mitt ex rätt att komma in i mitt hem?