• potatissoppa_

sälja central bostadsrättslägenhet privat eller via mäklare?

Hej! Jag vill gärna höra lite åsikter om vad som anses vara bäst. Att sälja privat eller med mäklare. Jag sparar gärna de 30-60 tusen en mäklare kan ta genom att sälja själv, men skulle ni som köpare vilja köpa En privat eller via mäklare? Skulle ni buda lika högt?

• Svar på tråden sälja central bostadsrättslägenhet privat eller via mäklare?
  • Kjell2
    potatissoppa_ skrev 2016-03-16 11:32:28 följande:

Hej! Jag vill gärna höra lite åsikter om vad som anses vara bäst. Att sälja privat eller med mäklare. Jag sparar gärna de 30-60 tusen en mäklare kan ta genom att sälja själv, men skulle ni som köpare vilja köpa En privat eller via mäklare? Skulle ni buda lika högt?

Jag skulle välja mäklare. Sköter mycket av det praktiska, ger större marknadsexponering vilket ofta leder till högre slutpris, tar mycket av eventuellt trassel som kan uppstå.

• Vickan I

Som köpare skulle jag välja att köpa via mäklare. OM det uppstår problem av olika slag känns det tryggare. Som säljare samma sak. Tror man många ggr får igen kostnaden i högre slutpris osv.

• PippiL8

Mäklare alla gånger. Duktiga mäklare vet precis hur de ska fota en lägenhet för att få riktigt bra bilder som lockar folk. Många tycker att det känns tryggare att köpa via en mäklare. Du har någon att fråga som har koll på juridiken kring en lägenhetsförsäljning och det kan vara lite trassligt. Det brukar i de flesta fall bli ett högre slutpris via en mäklare så du tjänar oftast in arvodet. Mäklararvodet är dessutom avdragsgillt när du ska deklarera en eventuell vinst på försäljningen så du kan ju isf räkna av 20% av kostnaden. 

• LillaLoppi

Jag säljer alltid utan mäklare, men köper alltid med mäklare.

Svar på tråden sälja central bostadsrättslägenhet privat eller via mäklare?