hur mycket hjälper barnen till hemma?
Min dotter är nu bara 5 år, men självklart försöker jag få både henne och 2,5-åringen att lägga tvätten i tvättkorgen, det är ju basic. Med båda försöker jag lära dem sortera i ljust och mörkt. Vi har färgprickar på barnens två tvättkorgar i badrummet så de kan titta och lära sig. 5-åringen har egen tvättkorg på rummet som hon får komma och sortera på tvättdagen, men just nu har hon en tjurig period och kläderna hamnar där hon klär av sig, så visst plockar jag också.
5-åringen är nyfiken på att hjälpa till med tvättmaskinen. Båda kan sortera strumpor om jag bjuder in dem, yngsta vill lära sig vika tvätt just nu.
Vår bonus på 11 år (vh) har också egen tvättkorg, men den kör oftast hennes pappa, annars är det samma som med de yngre. Hon får ofta vika sin tvätt själv och lägga in.
Alla ska hänga upp sina ytterkläder och ställa skorna på plats, men slarvar så de får påminnas, på förskolan fungerar det bättre.
Barnen dukar ibland. Nu har vi bänkdiskmaskin, så ännu är det bara 11-åringen som sköljer av sin del och ställer in.
Tanken är att barnen ska plocka upp på rummet en del själva, men det slutar oftast med att 5-åringen tjurar ihop fullständigt.
Till hösten har vi ett skolbarn, så det blir spännande att se om hon växer till sig och kan ta ansvar för väska och gympakläder.