Lemt77 skrev 2016-03-14 16:40:34 följande:
Tack för alla svar. Jag har 4 barn och de gör inte något mer än att plocka undan sin tallrik efter maten i princip. Jag har alltid plockat o plockar..efter barn och man. Nu är jag skild och har bara 3 av dom varannan vecka så då tänker jag ibland att jag inte vill tjata om onödiga saker när de är här. På samma gång som jag tänkt det senaste att jag kanske inte alltid skulle behöva stressa ihjäl mig om vi hjälptes åt lite. Men vet inte hur mkt de ska hjälpa till... Jag själv städade och gick till tvättstugan som tonåring, fick nog göra för mkt och vill kanske inte att mina barn ska känna så.. :O
Är vilse i pannkakan i denna fråga känner jag. Men ska nog börja ställa lite mer krav på saker de faktiskt kan fixa. Ex se till att gympapåsar packad osv,,
Jag har nog tänkt att jag sparat tid om jag gör det själv men så har jag alltid varit sönderstressad oxå. :/
Får jag fråga vad ni skulle gjort i detta ex..
13 åring bäddar rent i sin säng, det gör hon faktiskt ofta själv.. Men lägger de smutsiga sängkläderna i trappan upp.. Går alltså inte trappstegen upp och lägger det i tvättkorgen.. Ofta gör hon samma sak med sina kläder..Det brukar sluta med att jag tar med tvätten när jag ändå går upp. Igår fick jag dock för mig att hon kunde ta upp tvätthögen själv, alternativet jag gav henne var att lägga det i tvättmaskinen nere.
Jag tog inte tvätten och den ligger fortfarande kvar i trappan... Är jag onödigt tjurig som inte tar med den upp? Är jag taskig som väntar ut henne? Och då åter igen tjata på henne om att ta upp den?
Jag själv lärde mig tvätta kläder när jag var typ 12-13 .
Mina egna tonåringar har egna tvättkorgar i sina rum + att det står en i badrummet och en i trappen på väg ner i tvättstugan. Kläder som inte hamnar i tvättkorgen blir inte tvättat.
Sen kan jag tycka det handlar om att lära sig ta eget ansvar. Det handlar ju inte om att hjälpa till eller om det behövs eller inte, det handlar om att ta ansvar för sina egna saker. Nyttigt för självkänslan.