Inlägg från: deepwebexplorer |Visa alla inlägg
  • deepwebexplorer

Fick mobil i gåva, tvingas betala!

Då var det så att jag fått en mobil i gåva av min mor för ett par månader sedan. Kostnaden ligger på 24 månaders avbetalning. 400 varje månad.

Efter ett allvarligt gräl så var jag tvungen att flytta hemifrån och bor nu os min mormor fast min mamma får fortfarande bidraget till sig på 1614 kr. 300 i avdrag för hyra och el som går till min mormor och nu försöker hon att dra av ytterligare 400/mån för mobilen! Alltså 900 kvar till mat, hygien produkter, nöje, och sl kort. Mobilen var en gåva som hon tjatade på mig fast jag sa att jag kunde ta en gammal mobil eller en billigare men hon ville att jag skulle ta den. Så nu får jag betala! Är 16 år så bidraget kommer snart ta slut iallafall och jag har sökt sommarjobb.

Har hon rätt att göra så? Vad kan jag göra åt saken? Jag vet att 400 inte är mycket pengar, men för en med 1300 så är det det!

• Svar på tråden Fick mobil i gåva, tvingas betala!
  • deepwebexplorer
    guinevere skrev 2016-03-16 12:01:18 följande:

Din mamma är skyldig att försörja dig och det känns inte rimligt att 1614kr i månaden räcker till att försörja en 16-åring. Du måste se till att få hjälp att reda ut detta!

Sen så är det minus 400 för mobilen och 300 betalar jag för hyra, el, diverse hygienprodykter (tvättmedel, tandkräm/borste) och annat. Hon har också dragit bort de pengar hon har sparat åt mig så jag får 0 kronor när jag flyttar hemifrån. Får hon göra så? Innan www.familjeliv.se/forum/thread/76293221-vem-har-ratt hände fick jag 500 kronor i månadspeng t.o.m. någon gång i mitten av förra året. Hon bad mig att lära mig en vers i koranen då hon är troende. Det är inte jag och därmed tycker jag att det är fel. Bara för att jag är född som muslim tycker inte jag att jag måste tro på det som sägs. Så de enda pengarna jag har är 4-5 k jag fått av min pappa som inte bor i Sverige, och de får jag inte ta ut!
  • deepwebexplorer
    vargen74 skrev 2016-03-19 13:40:44 följande:

detta låter märkligt allt i hopp tycker jag

Vad menar du med märkligt?
  • deepwebexplorer
    vargen74 skrev 2016-03-19 14:45:55 följande:

märkligt avtal märkligt som din mor beter sig

Vet du om det finns nåt jag kan göra?
Svar på tråden Fick mobil i gåva, tvingas betala!