• ettplusettlikamednoll

Gallstensanfall! - Bra mat?!

Hej!

Jag har STORA problem med gallsten. Får oftast minst ett anfall/månad där anfallen är så svåra att det inte alltid räcker med mina smärtstillande utan jag måste åka till akuten för att få något mer. 

I väntan på operation så funderar jag på vilken mat som egentligen är helt lugn att äta. Listor på vad man inte ska äta ser man ju överallt. Och jag vill försöka skriva ihop en lista på maträtter anpassade efter gallan och vill därför ha hjälp av er som också lider av gallstensanfall. 

Sånt jag antar är helt lugnt är:
    Potatis
    Morötter
    Pasta, bröd, gröt och andra spannmålsprodukter

Sånt jag tror utlöser mina anfall:
    Kaffe
    Stress

I övrigt har jag inte kunnat se något direkt mönster. :(

Vad har ni för personliga erfarenheter? Vad kan ni lugnt tugga i er och vad undviker ni?
    Bör man undvika i stort sett alla färska frukter och grönsaker?

Hjälp....

• Svar på tråden Gallstensanfall! - Bra mat?!
  • Lilla Gs mamma

Kokt mat fungerade för mig. Lättsmält mat. Sådant som inte fungerade var tex stekt/grillat, jordgubbar, äpple, sallat, yoghurt (!)..., sill.

• AnkiC

Jag får känningar av ägg och fet mat. Har hört att kål, äpple, gurka med skal och paprika kan vara sånt man ska undvika också.

• ettplusettlikamednoll
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-13 22:44:12 följande:

Kokt mat fungerade för mig. Lättsmält mat. Sådant som inte fungerade var tex stekt/grillat, jordgubbar, äpple, sallat, yoghurt (!)..., sill.

Tack för att du svarade :) Stekt man läser man ju överallt är dåligt. Jag äter ju stekt mat, men använder då kanske ett kryddmått olja när jag steker. Jag antar ju att det är fettmängden man brukar använda vid stekning som är det "farliga"?

Äpplen äter jag inte, sallad äter jag ibland men kanske får stryka det så länge.

Yoghurt, är det för att det är surt?
  • ettplusettlikamednoll
    AnkiC skrev 2016-03-13 22:59:10 följande:

Jag får känningar av ägg och fet mat. Har hört att kål, äpple, gurka med skal och paprika kan vara sånt man ska undvika också.

Får du "bara" känningar, aldrig några riktiga anfall? :)
  • AnkiC
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-03-14 08:57:04 följande:
    Får du "bara" känningar, aldrig några riktiga anfall? :)
    Jag har fått ordentliga anfall också. Vid den värsta fick jag ringa ambulans. Jag gjorde ultraljud och fick konstaterat att jag har många stenar. Fick erbjudande om operation men valde att avstå. Har haft ett par till större anfall efter det. Det är dock inte så ofta. Kanske 4 gånger per år. Men jag har ofta obehagskänslor.
  • AnkiC

Hade de flesta anfallen strax efter min graviditet och sen verkar de komma mer sällan. Känns som att det är kopplat till graviditeten.

• ettplusettlikamednoll
    AnkiC skrev 2016-03-14 09:07:02 följande:
    Jag har fått ordentliga anfall också. Vid den värsta fick jag ringa ambulans. Jag gjorde ultraljud och fick konstaterat att jag har många stenar. Fick erbjudande om operation men valde att avstå. Har haft ett par till större anfall efter det. Det är dock inte så ofta. Kanske 4 gånger per år. Men jag har ofta obehagskänslor.
    Okej :) Hoppas att du slipper så många anfall nu och klarar dig utan operation. Annars är det ju bara att ta bort eländet... Det gör ju så sjukt ont att man tror man kommer dö.. :(
  • AnkiC
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-03-14 09:42:14 följande:
    Okej :) Hoppas att du slipper så många anfall nu och klarar dig utan operation. Annars är det ju bara att ta bort eländet... Det gör ju så sjukt ont att man tror man kommer dö.. :(
    Ja det är fruktansvärt! Klart den värsta smärta jag känt. Det är lite läskigt att inte veta när nästa anfall kommer. Det kan ju komma imorrn eller om 10 år. Man vet ju aldrig. Ja börjar jag få anfall igen får jag väl operera men jag är lite rädd för operationer och bli nedsövd. Sen finns det ju efterkomplikationer och vissa får ändå ont och så. Drar mig för det. Men för de flesta blir det ju bättre. Hoppas det går bra för dig och att du blir av med problemen.
  • ettplusettlikamednoll
    AnkiC skrev 2016-03-14 09:57:08 följande:
    Ja det är fruktansvärt! Klart den värsta smärta jag känt. Det är lite läskigt att inte veta när nästa anfall kommer. Det kan ju komma imorrn eller om 10 år. Man vet ju aldrig. Ja börjar jag få anfall igen får jag väl operera men jag är lite rädd för operationer och bli nedsövd. Sen finns det ju efterkomplikationer och vissa får ändå ont och så. Drar mig för det. Men för de flesta blir det ju bättre. Hoppas det går bra för dig och att du blir av med problemen.
    Jag misstänker också att det här är bland den värsta smärtan, men då har du ändå fött barn? Jag är gravid nu med första barnet och funderar lite på vilken smärta som kommer att upplevas värst.. Det verkar ju som om vissa känner att deras gallstensanfall varit betydligt värre än en förlossning.. Tyst
  • AnkiC
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-03-14 10:13:55 följande:
    Jag misstänker också att det här är bland den värsta smärtan, men då har du ändå fött barn? Jag är gravid nu med första barnet och funderar lite på vilken smärta som kommer att upplevas värst.. Det verkar ju som om vissa känner att deras gallstensanfall varit betydligt värre än en förlossning.. Tyst
    Jag tror att rädsla spelar in också. Man är inte rädd på samma sätt vid en förlossning. Det är ju en positiv sak som händer. Dessutom finns ju lustgas. Det gör ont att föda barn men det är inte samma smärta. Vid förlossning har man mer kontroll. Vid ett gallstensanfall känns det ju som att inget hjälper. Man kan varken sitta, ligga eller stå. Dessutom håller ju smärtan i sig så länge. När man föder barn kommer det stötvis nån minut i taget så man kan andas ut och slappna av mellan. Det är skillnaden. Grattis till graviditeten! Har du anfall nu när du är gravid då? Ska du opereras efter du fött?
  • ettplusettlikamednoll
    AnkiC skrev 2016-03-14 10:24:12 följande:
    Jag tror att rädsla spelar in också. Man är inte rädd på samma sätt vid en förlossning. Det är ju en positiv sak som händer. Dessutom finns ju lustgas. Det gör ont att föda barn men det är inte samma smärta. Vid förlossning har man mer kontroll. Vid ett gallstensanfall känns det ju som att inget hjälper. Man kan varken sitta, ligga eller stå. Dessutom håller ju smärtan i sig så länge. När man föder barn kommer det stötvis nån minut i taget så man kan andas ut och slappna av mellan. Det är skillnaden. Grattis till graviditeten! Har du anfall nu när du är gravid då? Ska du opereras efter du fött?
    Bra förklarat,  det är så jag tänker mig att det är :)

Ja, jag har tyvärr anfall nu också. Men inga smärtstillande jag får ta. Så det är akuten och ambulans om gäller om min man inte är hemma och kan köra mig dig. 
    :(

Ja, planen är att jag ska operera bort det så fort som möjligt efteråt. Men känns ju inte bra att behöva bli sövd och så om något händer..
  • AnkiC
    ettplusettlikamednoll skrev 2016-03-14 10:41:00 följande:
    Bra förklarat,  det är så jag tänker mig att det är :)

Ja, jag har tyvärr anfall nu också. Men inga smärtstillande jag får ta. Så det är akuten och ambulans om gäller om min man inte är hemma och kan köra mig dig. 
    :(

Ja, planen är att jag ska operera bort det så fort som möjligt efteråt. Men känns ju inte bra att behöva bli sövd och så om något händer..
    Usch fy stackars dig som måste utstå detta under graviditet. Och utan smärtstillande dessutom! Ja man får nog ställa besvären i relation till riskerna. Har man så mycket besvär bör man ju operera så du gör nog rätt beslut. Finns ju risker med att inte operera också. En vän till mig väntade för länge och det blev en mer omfattande operation.
Svar på tråden Gallstensanfall! - Bra mat?!