Inlägg från: Anonym (försiktighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (försiktighet)

Tips för att pappan ska våga ta barnet

Tycker man ska vara väldigt försiktig i hur man gör i den här situationen. 

Att säga "men skärp dig och ta hand om ditt barn" fungerar väldigt sällan. 

Min man såg jättemycket fram emot att få barn och ta hand om denne men när barnet kommit så backade han undan mycket och tillslut så sa han att han vågade inte vara ensam med henne. För "tänk om... hon blir ledsen och jag inte kan trösta.. jag inte förstår vad hon vill.. hon gör illa sig" osv. Det fanns en massa anledningar. 

Hans svärmor pressade, hans mamma pressade, de såg att jag drog ett stort lass. Slutade med att han fick en förlossningsdepression när barnet var 4 månader. Det är inget jag önskar någon annan att behöva gå igenom! 

Ta ett samtal med din man, lyssna ordentligt på hur han säger och respektera att han känner sig rädd (det gör vi alla någon gång! och det är modigt att han erkänner det). Ni kan hjälpas åt på olika sätt. 

Vi kommer sakta tillbaka.. det började med att mannen höll i barnet medan jag duschade. Då satt dom inne i badrummet samtidigt. Sedan efter någon vecka kunde dom sitta utanför. Nu kan jag lämna henne med honom för att gå och duscha och de sitter i ett annat rum. Det går framåt, sakta men säkert. 

Man ska aldrig pressa någon, det går oftast åt fel håll .

• Anonym (försiktighet)
    isolande skrev 2016-03-14 09:10:00 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv och jag har som tur är valt en man som helt självklart tar hand om sina barn. För att han vill. Inte för att jag säger det eller tränar lite försiktigt att överlämna dem någon minut innan jag räddat dem från honom.....

Hade han däremot fjantat sig och sagt att han inte vågade hantera sitt eget barn hade jag förmodligen inte mesat runt med vad jag tyckte om det. Och några fler barn än ett skulle ju inte vara aktuella om man säger så.

Alltså ju fler kommentarer jag läser från dig undrar jag verkligen hur du är funtad. Ingen medkänsla alls! Fjantat sig? Jo fjanta sig kan man göra genom att sitta på familjeliv också och spy galla över folk som inte mår bra (och faktiskt vågar erkänna det!). Är det bara kvinnor som ska få må dåligt eller? 

Gå och lägg dig! 

Svar på tråden Tips för att pappan ska våga ta barnet