Tips för att pappan ska våga ta barnet
Gud vad glad jag är att min sambo hade barn sedan innan för nu var det jag som var osäker i början ihop med alla hormoner etc! Fick väcka sambon mitt i natten på BB när det vällde ut svart bajs samtidigt som jag fick en yrselattack, vågade inte bada sonen själv i början heller för han var stor o stark o sprattlig redan då.
Men sambon var tuff mot mig och fick mig att göra alla saker och nu är jag inte rädd alls. Jo att jag ska glömma honom i garaget eller råka göra honom illa ibland men allt det praktiska klarar jag ju. Den rädslan är ju inte rationell utan sitter i min hjärna :)
Men ställ dig frågan- låter jag honom göra som han tycker är bäst eller handlar det om att han ska göra på " ditt" sätt när han tar hand om sonen?
Låt honom isf handskas med honom på det sätt han vill, förutsatt att han är en normal person, men annars hade du väl inte övervägt lämna honom med er pyttelilla bebis antar jag :) jag o sambon gör helt olika, han satte på en discolampa för att roa sonen medan jag är mer vyssja- sjunga- gissa vilket sonen tyckte var ballast liksom...
Låt honom hitta sitt sätt att ta hand om sonen för hans sätt är inte nödvändigtvis samma som ditt och inget är fel så länge sonen får mat, trygghet, närhet och kärlek. Men låt honom inte slippa för att han är rädd!
Och du är inte dålig som vill göra annat också, jag lämnade min första gången när han var fem veckor några timmar. Men han tar flaska också. Har du tur så sover bebis medan du är på gymmet typ ( ta det lugnt med träningen innan allt är läkt, tar längre tid än man tror ibland)
Om bebisen gillar åka vagn så kanske han kan gå ut och gå med den första gångerna han är ensam? Min sover som en stock då.