• CarroAN

Tips för att pappan ska våga ta barnet

Jag och min man har en liten son på drygt 4 veckor. Det mesta går bra och vi är tacksamma så länge det varar.
    Min man vill/ vågar dock inte ta sonen på egen hand. Jag skulle vilja komma iväg någon/några timmar. Inte för att jag behöver göra detta ofta men dels har jag en jobbmiddag jag skulle vilja kunna gå med på i slutet av månaden och sedan vill jag väl kunna gå till gymmet en timma här och där senare. 

Jag har tagit upp det med honom och sagt att jag kan pumpa så kan han mata på flaska (något vi i så fall självklart skulle träna på innan jag ska iväg). Men han menar att det inte går för han behöver mamma första tiden etc.

Jag skulle behöva tips på hur jag får honom att förstå att han duger bra för att ta hand om bebisen själv en stund. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Tips för att pappan ska våga ta barnet
  • CarroAN
    SandraVoltaire skrev 2016-03-10 19:25:56 följande:

Jag håller förvisso med din man; bebisen behöver mamman den första tiden. Framförallt om mamman ammar (amning är mer än bara mjölken).

Vill han inte, så vill han inte.
    Det blir ju inte bra om han känner sig tvingad och kanske då blir stressad och obekväm i situationen. Det är varken bra för barnet, pappan, eller deras anknytning.

Varför har du så bråttom ut? Vad är det med moderna morsor?

Jag vet inte om jag tycker att jag har bråttom? Men en av våra kunder ska ha en middag för att fira deras 1-årsjubileum och det skulle jag gärna vilja vara med på. Mitt barn kommer då nästan vara två månader och jag skulle bli borta ca 3 timmar. Han skulle rent av kunna sova hela den tiden, men även om han inte gör det så är det ju viktigt att han knyter an med sin pappa också och inte bara med mig?
  • CarroAN
    Maddi skrev 2016-03-10 19:43:20 följande:

Självklart att barnet behöver sin mamma, men dom behöver sin pappa precis lika mycket. Brukar han byta blöjor etc?

Det blir oftast jag som byter även när vi båda är hemma, bara av ren vana men han byter också så det är inga problem.
  • CarroAN

Jag tycker vissa är lite hårda mot honom. Det är ju inte det att han inte vill ta hand om honom utan att han tycker/tror att han behöver mamma hela tiden när han är så liten. Han behöver bara förstå att han duger lika bra så länge jag har pumpat ut (och lillen tar flaska vilket vi inte har testat ännu men det går säkert bra).

Att tvinga honom kommer inte att fungera, men däremot att gå ifrån en stund utan att vara alltför långt bort tror jag är en bra idé.

Jag är också rädd för vissa saker, vi badar honom till exempel alltid tillsammans så att vi kan hjälpas åt. Det är inte alltid helt lätt allting :)

• CarroAN

Kul ni som har inställningen att min man är dålig eller lat, och att han borde tänkt till innan vi valde att skaffa barn. ^^

Om det bara hade varit att "säga till" hade det ju såklart inte behövts någon tråd från början. Var bara ute efter praktiska tips för att ge honom hjälp på traven (tack ni som gett det!). Jag tycker att han är mer bekväm nu än sedan tråden startades, så framåt går det.

Hade situationen varit omvänd, som några av er pratade om, hade det absolut inte fungerat om han sa till mig att skärpa mig och ta mitt ansvar, och att jag minsann inte ska få komma undan.

Svar på tråden Tips för att pappan ska våga ta barnet