• Anonym (Fia)

Gravid och ska separera - hjälp

Anonym (Orolig mamma) skrev 2016-03-10 16:37:04 följande:

Självklart handlar det om vad han vill också. Jag vill att vi ska komma överens.

Skulle det bli en tvist om han vill att barnet bor där på veckorna och endast hos mig på helgerna (då barnet är äldre) så hur tror ni att det går till då?

Rent juridiskt. Barnet föds i min stad, bor hos mig i början. Brukar barnet då få fortsätta bo där? Varannan vecka går inte då det är 40 mil ifrån varann.

Innan födseln kan du välja att flytta precis vart som helst. Även efter födseln kan du ta med dig barnet och flytta utan pappans underskrift eftersom du har ensam vårdnad. Sett ur ditt perspektiv så är det smartast att flytta så fort som möjligt, helst innan barnet föds.

Rent juridiskt så brukar Tingsrätten döma att barnet ska fortsätta bo kvar på den ort där det har sin sociala trygghet, dvs där det redan bor. Det ska väldigt mycket till för att Tingsrätten ska döma till en flytt för barnet. Det innebär att om du stannar på nuvarande ort i 2-3 år till så skulle du inte få ta med dig barnet vid en flytt om pappan stämde dig i TR. Men om du flyttar nu och pappan stämmer dig om 1-2 år så är det extremt stor chans att TR dömer dig till fortsatt boendeförälder. Du måste vara typ både knarkare och barnmisshandlare för att pappan ska få boendet.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (123) skrev 2016-03-11 22:03:30 följande:
    Jag antar att du är blond.
    Varför vill du veta vilken hårfärg Teres har?
Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp