• Anonym (Orolig mamma)

Gravid och ska separera - hjälp

Jag är gravid och ska separera med pappan till barnet och ska även flytta till en annan stad. Där har jag pappan till mina andra två barn och min familj.

Då barnet är fött får jag ensam vårdnad men vill ändå att pappan ska få vara delaktig och om jag inte låter han få gemensam vårdnad kan han gå till rätten med det sen. Hur kommer boendesituationen se ut, tror ni? Jag vill att barnet ska bo hos mig i början på heltid för att sedan låta pappan ta mer ansvar och även låta barnet sova över där kanske varannan helg.

Då det handlar om en flytt på 40 mil går inte varannan vecka då barnet blir äldre. Hur tror ni det skulle se ut vid ev. tvist? Skulle de kunna säga att barnet ska bo där mest hos pappan och mindre hos mig? Hur BRUKAR det se ut?

Redan orolig.

• Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp
  • Anonym (Orolig mamma)

Självklart handlar det om vad han vill också. Jag vill att vi ska komma överens.

Skulle det bli en tvist om han vill att barnet bor där på veckorna och endast hos mig på helgerna (då barnet är äldre) så hur tror ni att det går till då?

Rent juridiskt. Barnet föds i min stad, bor hos mig i början. Brukar barnet då få fortsätta bo där? Varannan vecka går inte då det är 40 mil ifrån varann.

• Anonym (Orolig mamma)

Ensam vårdnad blir det automatiskt, men då han ska skriva på vill jag ju ha gemensam vårdnad, allt för barnet.

Att jag flyttar 40 mil bort är för att jag har min familj där, här känner jag ingen, och det motiverar inte mig att stanna kvar. Dessutom skulle det underlätta då mina andra barns pappa bor där.

En vän sa att bor barnet hos mig i början kommer den med all säkerhet göra det sedan också, och varannan helg (eller vad vi nu beslutar oss för) hos pappan.

Visst mår barnet bäst att få vara med pappan lika mycket som mig, men det går inte för mig

• Anonym (Orolig mamma)

Angående tvist så underlättar det väl om jag flyttar innan barnet är fött.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Fia) skrev 2016-03-10 17:44:28 följande:

Innan födseln kan du välja att flytta precis vart som helst. Även efter födseln kan du ta med dig barnet och flytta utan pappans underskrift eftersom du har ensam vårdnad. Sett ur ditt perspektiv så är det smartast att flytta så fort som möjligt, helst innan barnet föds.

Rent juridiskt så brukar Tingsrätten döma att barnet ska fortsätta bo kvar på den ort där det har sin sociala trygghet, dvs där det redan bor. Det ska väldigt mycket till för att Tingsrätten ska döma till en flytt för barnet. Det innebär att om du stannar på nuvarande ort i 2-3 år till så skulle du inte få ta med dig barnet vid en flytt om pappan stämde dig i TR. Men om du flyttar nu och pappan stämmer dig om 1-2 år så är det extremt stor chans att TR dömer dig till fortsatt boendeförälder. Du måste vara typ både knarkare och barnmisshandlare för att pappan ska få boendet.

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Orolig mamma)

Låter jag inte pappan få gemensam vårdnad så går han väl till rätten och det är väl bara onödiga pengar då han kommer få igenom sin rätt ändå? Går han till rätten för att få gemensam vårdnad så beslutar sig väl rätten att han har rätt till det? Då blir det ju likadant ändå.

Anonym (Förälder) skrev 2016-03-10 17:56:59 följande:

Och ingen gemensam vårdnad.

Det underlättar inte för dig.

För du vet inte hur pappan kommer att agera eller reagera.

Då ska han skriva på alla papper.

• Anonym (Orolig mamma)

Missförstå mig inte. Jag kan inte bo kvar i staden jag bor i nu. Jag mår inte bra av det.

Jag vill att pappan ska ha samma rätt som jag och ha gemensam vårdnad. Jag undrade bara hur det blir efter sen, men det har vissa redan svarat på.

• Anonym (Orolig mamma)

Då jag har mina barns pappa 40 mil bort och min egna familj där, så motiverar det mig Inte att stanna här. Är det verkligen så konstigt? Mammans välmående är inte prio 1?

Anonym (nja) skrev 2016-03-10 18:04:45 följande:

Det motiverar inte dig att stanna kvar/det går inte för dig? Nehe.. Barnets bästa är ju skitsamma. Hur ska du lösa umgänget?

• Anonym (Orolig mamma)
    Felizia skrev 2016-03-10 18:13:37 följande:

Hur har det fungerat med vårdnad vad gäller dina äldre barns pappa? I nuläget bor ju han 40 mil bort... Hur gamla är de barnen och vilket umgänge har de haft med sin pappa?

Vi har varsitt barn nu. Sen ses båda syskonen på helgerna varannan helg hos oss.
  • Anonym (Orolig mamma)

/cry

• Anonym (Orolig mamma)

Tack till alla som svarat <3

• Anonym (Orolig mamma)

Tack till er som har gett mig vettiga svar, det har hjälpt mig otroligt!

Svar på tråden Gravid och ska separera - hjälp