Risker efter missed abortion
Har googlat som en galning nu de senaste dagarna. Förra veckan fick jag reda på att det foster jag bar på dog i v.7 var i vecka 13 då jag fick reda på det. Det var som att jorden rasade under mig.
Nu börjar jag fundera kring hur vi ska göra i framtiden, försöka igen eller inte? Har två friska barn, så vi kanske ska nöja oss? Men familjen känns inte komplett? Det som rör sig i min hjärna är:
1. Anledningen till missfall beror i många fall på kromosomavvikelser hos fostret, eller missbildningar så grava att det inte är livsdugligt. Är detta något som ökar risken för exempelvis trisomi 13, 18 och 21 vid nästa graviditet?
2. Kan detta ha berott på att jag tog ut min hormonspiral en månad innan befruktning? Alltså att mina ägg inte var bra nog?
3. Den här lär jag få skit för men... Pappan är storsnusare (vill att han slutar!) kan det förstöra spermierna? Eller beror ökad risk för missfall endast då mamman använder nikotin?
4. Ökar risken för MA eller MF ju tidigare vi blir gravida efter detta MA?
5. Något jag missat?
Hade varit skönt att få svar på dessa frågor. Har googlat och fått hundra olika svar. Kanske får det här med men.... Vill ändå fråga. Kanske någons läkare har berättat om ny forskning eller så? Kan tillägga att jag fyller 30 i år.