Inlägg från: Puttrik |Visa alla inlägg
  • Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Tackar för träder fram i denna tråd idamaria80!

Mjo amstaffs är verkligen lockande hundar :) Tror du att jag kan erbjuda en sådan ras med min livsstil ett härligt liv? :)

Tycker det är så tråkigt att "kamphundar" får sådant dåligt ryckte faktiskt.. menar var inte schäfer epidemin värre? :P

Tack så mycket för den välbehövliga informationen! ska läsa mer om avels o höfter etc.. tusen tack!

Tjaa.. tjejen är på för amstaff helt klart:P även jag om det blir så :P(hade bara lite mer öppet för förslag vad som kan passa mig/oss..(hon är i princip likadan som jag med träning o friluftsliv etc :) svärmor är bara glad om det blir en hund:P.. hon har viljat ha hund i flera år :).

Det där med att dem inte lyssnar på andra som passar? går det inte träna bort?..eller är dem bara "bunda" till sina "ägare".. menar om man träffar folket frekvent ända sedan hunden är valp bör den ju vara van med personerna? :)

Tusen tack igen!

• Puttrik

Svärmor har haft hund förut!..sen är det ju inte säkert att hon kommer ha hunden precis hela tiden.. beror på lite hur brudens arbetstider kommer att se ut. :)

Inget är planerat än angående när det blir hund eller vilken ras.. :) jag söker bara lite tips och råd just nu :)

• Puttrik

Du verkar haft mycket trevliga upplevelser med dina hundar ida!

Det är en hund som jag gillar skarpt.. har läst otroligt mycket om dem.. men det är så många människor som avråder mig att skaffa en sådan hund.. dem flesta säga typ en labbe eller golden ret etc... Vet inte varför.. känns som man blir lite hatad för man är lite intresserad utav en viss ras :/

Vill självklart inte skaffa en hund och SEN läsa hur dem fungerar.. vill helst läsa några månader om den "rasen" jag vill ha innan jag köper.

• Puttrik

Nej jag vet! har beskådat otroligt många amstaffs runt omkring där jag växte upp"getto typ" folket hade inte har någon kontroll över hundarna!!... Men på andra sidan så var dem också små "minigangsters" :P(  bra hundar med för den delen) men ack så få :) Så jag vill verkligen kunna så mycket om den rasen vilket  nu jag än väljer som möjligt! så jag inte ska få någon forum utav"panik" och aah sen gör hunden som den vill ^^(vill vara redo och tackla ner problemet som uppstår) om du förstår :)?

Svärmor hade inga problem över den rasen.. det hon funderade mest på om hunden skulle börja dra i koppel etc när dem är ute och går..(hon är inte helt 100% frisk :)..att hon inte orkar hålla emot :>.. men vi har andra som kan ställa upp med givetvis!.. men hon erbjöd sig själv, samt bor inte så långt bort:P..

• Puttrik

Halloj Densomvill!

Trevligt att du kom in hit en sväng :)

Jag förstår att alla hundar har olika personligheter.. precis som vi människor :)

Brutalt mycket motion kan jag ge en hund! samt diverse träning kommer ju med tiden som går :)

Vad menar du med några skönhetsfel? fel färg eller :P?

Bra info om pälsen! ja usch ja.. dem där rackarns fästingarna  :<

• Puttrik

Swadififare! hej du! Det är faktiskt en hund jag har tittat lite på faktiskt.. riktigt söta hundar.. som stämmer med lite punktar jag skulle vilja ha av en hund.. nackdelen är återigen... Det är lång päls :P.. (jag nyser lite för mycket utav långhåriga hundar) Vet ej varför dock.. är varken päls eller hundallergiker samt att läkarna har inget svar heller:P...

Densomvill!

Är det så jädra noga om utseendet? jag trodde det handlade om hur väl hunden presterade.. nåväl ^^

Nej.. Det är klart att vi ska skaffa en ras som vi verkligen vill ha!.. visserligen är jag lite mer öppen över vad det finns för olika raser..Finns ju en hel uppsjö :>..Bruden ska pront ha en amstaff vilket jag inte har något emot att ha :)

Jag är mest rädd över att tjaa.. skulle man råka lära han något fel lär det ta hus i helvetet bland grannarna :P samt att min hund inte ska få leka med andra hundar, bara för det är just en "amstaff" :>.

Josefin 086!

Hej hej :)... Lite gulligt att det blev raka motsatsen mot vad du hade tänkt dig med hundvalet :)? Dock skulle jag inte kunna ha en sådan liten vovve :P.. för jag är groteskt aktiv utav mig :P Lite därför jag vill ha en hund som skulle kunna hänga med på sådant :) (inte varje gång tjejen kan te.x. :)..

Det var en klok idé att åka och kolla utställningar och sånt faktiskt!.. ska nog ta och göra det haha :D

Som jag sa innan är jag inte insnöad över amstaff! gillar den riktigt starkt dock! men kan tänka mig något annat :) 

• Puttrik

Densomvill!

Får man fråga vad det är för färg på jycken du har :)?..jag skulle vilja ha en grå"blue" svart eller brun.. Men man kanske inte kan välja så hehe^^

Det var inte så jag menade angående hundlekandet..Klart jag vill att min hund ska få leka med alla hundar den ser haha! Menade på att, andra ägare kanske inte tillåter min hund att leka med deras just pga denna ras :<..(för att kunna få vänner) ^^

Swadilfare!

Det var mig en riktigt söt liten rackare du hade som kamrat :)!!

Det var minsann inte så värst mycket hår på den rackarn! tackar för informationen :)

Trassel14!

Trevligt att du tog dig tid att läsa min tråd! :)

Australian Kelpie var en vacker o ståtlig hund! ska ta och läsa lite mer om den rackarn!

Hmm..Vad är det som säger dig att en amstaff skulle passa mig :)?

Samt när jag ändå är intresserad utav den hunden.. Vet du om några bra kennlar?eller vart kan man ta reda på vilka som är "bra" och mindre bra :)

• Puttrik

Anniee!

Ursäkta min okunskap.. men vad menar du med en ur-ras typ :P?

Jag tackar för dina åsikter angående varför jag inte ska han amstaff :) (all negativt som positivt) är välkommen :)

jassåru.. så du tycker jag låter som en i mängden utav att vara förstahund ägare:).

Stor och stor hund... den behöver ju inte vara större än mig :P men jag menar att jag inte vill ha en sån där lite rackare... så man är rädd att man skulle råka trampa på den ^^

Det är söta hundar du äger du! 

HAHA.. hur kommer det sig att den tror att den bor där nu xD? har du hittat den när den har sprungit vilse eller något :)?

• Puttrik

Trassel14!

Du ser, du ser!

Jag har med stött på både trevliga.. samt mördarhundar^^ i mina dagar.. men man såg visserligen sambandet ganska fort varför en del hundar var som dem var:)

Det är lite det jag söker faktiskt.. en som är allround! för skulle vilja pröva på lite olika "tävlingsformer" fast på hobbynivå liksom.. möjligt tävla i weightpull(eller vad det nu heter^^) om jag finner det intressant samt att hunden tycker om det:)

Hehe.. så det kan gå ibland! ibland blir det inte som man har tänkt sig med allt!.. som i ditt fall! väldigt intresserad utav en ras men blev en helt annan! Det går fort i svängarna!

Mjo.. man ska ju skaffa en hund efter vad man har tänkt sig göra med den!.. annars är det lite taskigt om den ska göra något annat den inte är "skapt" för :)

Ju mer hundar desto mysigare blir det! om plonkan tillåter ;)

Jag har kikat lite på skk's hemsida faktiskt.. men det finns ju flera stycken kennlar..Vet ju inte riktigt vilka som är seriösa och mindre seriösa :) ska försöka leta efter kennel i skåne och läsa lite :)

All tips man kan komma åt är värdefulla min vän ;)

• Puttrik

Densomvill!

ååh dem är så söta! skulle man kunna få se en liten bild på rackarn kanske ;)?

yes precis! lite så jag menade.. tyvärr :<.. i värsta fall kanske man får trä på en munkorg på honom.. i början, bara för dem ska se att den icke är farlig!

mjoo klart man vill visa motsatsen givetvis! men kanske är lättare sagt än gjort om det är all för mycket fördomar innan man ens hinner bevisa det!

Måste medge att den lilla storyn var rätt gullig faktiskt hehe! lilla wienerbrödet :D

Får man fråga vilken kennel du köpte busfröet ifrån :)?

• Puttrik

Annie!

Jag förstår hur du menar att den inte passar in som fösta hund :) alla har olika åsikter om det :) Jag hade det bara som förslag, med tanke på att jag själv är väldigt, väldigt aktiv utav mig.. Är c:a. 1-2 dagar i månaden jag kör en "slappar dag" :) Well, jag tycker dem inte ser ut att vara någon softpotatis^^ muskler byggs inte på en dag precis.. o dem är rätt så muskulösa ^^

Jag förstår hur du tänker :) och ja.. vi alla är nybörjare på allt nytt man ger sig in på!(man lär sig något nytt varje dag) :D

Jaha.. klassas 5kg som en stor hund ^^ jag tänkte mig mer åt 20-30 kg som typ går till midjan är stor hund ^^

Klart lilla vovven vill ha lekkamrater :D

• Puttrik

Hej hej jörgen!

rottis är fina hundar!.. jag är intresserad utav både amstaff och rottis.. men finns några andra med som jag är sugen på! rottis har jag mer erfarenhet utav dock.. brukar passa mina kompisars rottisar (två olika ) :) väldigt fina, och väl uppfostrade!

• Puttrik

LFF!

Dina svar är enormt mycket värdefulla!

Jag har läst lite allt möjligt om amstaff sedan jag var en ung liten gosse runt 12 somrar tills nu :P Bruden har även hon läst mycket flitigt om den rasen faktiskt.. kanske därför hon är så fast besluten att ha en sådan ^^

Tiden det har jag nog. Det skulle jag minsann tro i alla fall! Jag har förstått redan nu att vilken ras jag än väljer, kommer mina intressen om friluftslivet samt gym etc inte bli lika mycket utav fören om c:a 1 år möjglitvis när hunden orkar hänga med på saker o ting :),

Har noterad vad jag ska fråga alla olika kennlar :)  

• Puttrik

Anonyma virrpannan!

Så det kan bli ibland! angående att lillskiten blev bad - rädd :D

Mjo påläst måste man vara oavsett vilket djur man ens ska äga faktiskt.. detn brister allt för ofta hos mycket folk på den fronten, tyvärr :(

Hur menar du med "bästa" kenneln? har inte olika kennlar olika syften vad dem vill ha ut utav deras hundar :P? eller har jag fattat det galet^^?

Det är så otroligt med alla fördomar vissa raser får faktiskt :(.. jag menar man kan få vilken hund som helst att bli riktigt aggressiv om man i så fall vill :(.. Kämpa på! och var ett gott exempel!

Tackar för resterande info! att vara tillräckligt aktiv är jag redan.. så bör vara tillräckligt för en enrgihund :D

• Puttrik

Micromat! tack så mycket! visste inte om hunddata och avelsdata :)!!

Selina! tackar för din kommentar!

jasså? snudd på den bästa? vill du gärna utveckla din åsikt om det :)?

Det lutar mer o mer mot en amstaff faktiskt :)

• Puttrik

Densomvill! nej tyvärr så kommer det inte upp! fick du mitt pm`?

tyck på mitt namn annars på sidan om denna kommentaren, och sen kommer det upp en ny ruta, därefter på nya rutan trycker du på "meddelande" eller något sådant :)

• Puttrik

aepis! Nej, jag har faktiskt inte kollat upp corgi! ska ta mig en liten titt :).. Trodde dem mest var en liten sällskapshund typ hehe^^ men men.. ska ta mig en titt.. tack för tipset :)

LFF.. Det är lite tråkigt att man måste verkligen förlita sig på vad uppfödarna säger.. (en del kan ju bräka ut sig vad som för att tjäna lite snabba cosings)

Densomvill!

Jag förstår inte heller faktiskt :S.. vet inte om det är jag som har någon fel inställning så dem inte kommer fram  för mig :s.. men åt andra sidan så kunde jag läsa från en annan som skickade pm till mig.. det är lite märkligt faktiskt :S

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)