Inlägg från: Puttrik |Visa alla inlägg
  • Puttrik

Hjälp med val utav hundras :)

Hej alla hund och djurvänner!

Då är det dags för ännu en individ att skaffa sig en livskamrat!

Kan börja med att jag har 0 erfarenhet att äga en vovve men har varit hundvakt majoriteten utav mitt liv allt från små rackare till stora busar!

Jag har bollat några idér med mina vänner o bekanta som äger hund och majoriteten utav folket säger att jag inte ska ha en allt för liten hund.. för jag lär nog ta kål på jycken :P. De har även sagt och jag själv har märkt att hundarna jag passar visar stor lojalitet"lyssnar" på mig mer än mot mig än vad hundarna gör mot dem själva :P.. Antar att det är något positivt!

Heter Patrik och är 22 år och bor i en "2:a 69 m2" utan barn i Norrköing inte alls långt ifrån en riktigt stor skog. Planen är att flytta till en villa runt 3 år.(om det har någon betydelse)
    jobbar som elektirker med god inkomst så pengar att spendera på hunden är inga problem om diverse hälsoproblem uppstår.

Min vardag just nu är att jag stiger upp kl 05-06 beroende på vart jag är och jobbar och slutar kl 16:00. Efter jobb tränar jag på gym. eller åker skidor/skridskor men även pulka och massa kul på vintern :D(man blir aldrig för gammal för pulka :D) eller sommarn ute och löptränar eller hittar på egna gym relaterade med hjälp utav skogens verkyg.

Som person är jag en riktigt träningsnarkoman och frilufsmänniska.
    Spenderar min lediga tid med vänner men även ute och plockar svamp och annat gött man kan göra beroende på årstid.

Det jag vill få ut av en hund 

* han ska vara en med mycket energi så den orkar med te.x en heldag på helger när jag är ute och tränar/"hikar" i några timmar men även på vardagar.. för jag själv har enormt mycket energi även efter jobb och träning.. lite käk så kan jag vara i varv tills det är natt dags.

.* Den ska vara en stark hund som man kan busa med rejält kanske köra någon form utav "styrke" träning eller drag? med tanke på att jag själv har ett sådant intresse.
    typ att han kanske kan dra mig med en pulka eller något när hunden blivit stor och stark! 

* Den ska kunna lite tricks och vara loyal mot mig.(vet att det har mycket med mig att göra hur hunden blir)

* Fördel om den gillar att bada för jag själv är rena ramma sjöjungfrun

* Helst inte för mycket päls!

Och lite annat smått o gott som tillhör att vara en vovve :)

Jag har tittat lite på Amstaff och rottis men kanske inte är dem bästa som första hund.. men alla hundar formas efter sin ägare.. 

Har viljat haft en amstaff sedan jag var en liten gosse.. men är lite osäker på den rasen.. har hört mycket illa om dem.. men mycket bra också! Vad tycker ni om amstaff :)

Hoppas ni kan läsa detta ordentligt annars får ni gärna fråga om ni missuppfattar något..(har lite svårt med stavning och formulering.

Tack för mig :)

• Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)
  • Puttrik

Hej allesammans! Satan vilka snabba svar!

Jag svarar er alla i samma inlägg en efter en! :)

Jag skulle nog helst vilja ha en valp! Har pratat med min chef och sparat massa ledigheter tills dagen kommer när jag ska skaffa valp! så kommer ha 2 månader betald semester samt få 2 månader tjänstledigt.. alltså 4 månader när hunden kommer :)

Planen är följande 30-40 min promenad/joggingtur på morgonen innan jobb! runt C.a kl 9-12 kommer svärmor eller jag lämnar hunden hos henne och hämtar vovve när jag slutar jobbet! antingen tränar jag direkt efter jobbet eller hämtar hunden först och leker av den i kanske 2 timmar? innan jag tränar :)..(svärmor är förtidspensionär så hon erbjöd sig själv :P:)

tjaa mental stimulans är ju med viktigt..

Vardagslydnad  och tricks!

Apportering

Gömma godis/leksak

spår möjligtvis :P morfar är jägare han kanske kan hjälpa mig ^^

Shaping tror jag det heter låter intressant.

rallylydnad

Det finns säkert fler man kan göra! men jag är som sagt inte så erfaren! har en 100% hälsosam kropp med bra tålamod.. så har inte direkt några hinder :P öppen för förslag helt enkelt :)

• Puttrik

Tjenare bertram!

mjoo jag har sökt på miljoner hundar känns det som det senaste halvåret:P men kan inte riktigt bestämma mig faktiskt.. det är därför jag frågar om lite tips vad vana hundägare skulle kunna rekommendera! en tollare såg lite småintressanta ut :P... dum fråga kanske men är inte en husky lite taskigt att ha där jag bor:P Tänkte på deras tjocka päls:P är ju inte direkt jätte kallt här^^..

Hade en tanke på en dobberman också men mina hundvänner tyckte det inte var en bra första vovve:P..

haha där ser man! katter kan vara mysiga dem med :)

• Puttrik

tjaaa.. jag bor inte jätte långt bort Norrköping :P

haha där ser man :) kanske inte gör så mycket trots allt!

Juste blandras har jag en fråga om faktiskt.. hört både positivt och negativt om det.. kompisens hund är blandis rottis/amstaff och den är det inga problem med.. nog den bäste hunden jag nog tagit hand om men men...

Vad är för och nackdelar med renrasig samt blandras?

• Puttrik

Man tackar man tackar Gabijas som tar dig din tid och skriver en sådan informationsrikt svar till mig! 

Haha jaa, jag har en partner och hon är fast besluten att hon vill ha en "blue nose" amstaff eller pitbull :P men jag är lite mer öppen även om den rasen ligger bland toppen för mig med :)

Valpkurser och sånt har jag planerat att jag ska gå vartefter när tiden för hund närmar sig! kommer ta mycket hjälp utav mina hundvänner också men även lite av kenneln? antar att dem hjälper om dem är seriösa^^

Nej jag förstår att just drag med mig kan bli lite svårt.. då bör den vara riktigt stark ^^ väger 100 panner och är 1.90 :P så är inte liten byggd jag ^^ Menar mer att den kanske kan träna någon form utav styrka.. typ dra vikter "weight pulling" kanske det heter:P förstår du vad jag menar? eller det kanske är lite taskigt mot en hund :<

jo jag ska träffa många uppfödare.. den biten var viktig har jag hört från ett flertal :)

Dock ska jag nog ta och lyssna på dem podcasten snarast möjligt, tack :)

jag har en väldigt stor dos med både humor och tålamod! 

Jag skulle kunna tro ärligt talat att jag skulle kunna klara av en envis hund faktiskt.. för jag är själv en jävel som är riktigt envis :P"(har 7 bröder) så då lär den få bråka med mig bäst fan den vill utan resultat:P

Som person är jag en som alltid går in i 120% vad jag än gör.. ibland är det nästan larvigt faktiskt på vissa mindre "betydande" saker.. så när dagen kommer ,när jag har valt ras så lär jag sitta och läsa allt om den all lediga tid.. :)

• Puttrik
    Puttrik skrev 2016-03-05 22:53:15 följande:

Man tackar man tackar Gabijas som tar dig din tid och skriver en sådan informationsrikt svar till mig! 

Haha jaa, jag har en partner och hon är fast besluten att hon vill ha en "blue nose" amstaff eller pitbull :P men jag är lite mer öppen även om den rasen ligger bland toppen för mig med :)

Valpkurser och sånt har jag planerat att jag ska gå vartefter när tiden för hund närmar sig! kommer ta mycket hjälp utav mina hundvänner också men även lite av kenneln? antar att dem hjälper om dem är seriösa^^

Nej jag förstår att just drag med mig kan bli lite svårt.. då bör den vara riktigt stark ^^ väger 100 panner och är 1.90 :P så är inte liten byggd jag ^^ Menar mer att den kanske kan träna någon form utav styrka.. typ dra vikter "weight pulling" kanske det heter:P förstår du vad jag menar? eller det kanske är lite taskigt mot en hund :<

jo jag ska träffa många uppfödare.. den biten var viktig har jag hört från ett flertal :)

Dock ska jag nog ta och lyssna på dem podcasten snarast möjligt, tack :)

jag har en väldigt stor dos med både humor och tålamod! 

Jag skulle kunna tro ärligt talat att jag skulle kunna klara av en envis hund faktiskt.. för jag är själv en jävel som är riktigt envis :P"(har 7 bröder) så då lär den få bråka med mig bäst fan den vill utan resultat:P

Som person är jag en som alltid går in i 120% vad jag än gör.. ibland är det nästan larvigt faktiskt på vissa mindre "betydande" saker.. så när dagen kommer ,när jag har valt ras så lär jag sitta och läsa allt om den all lediga tid.. :)

En dum fråga kanske.. men om man köper en hund från en kennel måste man verkligen tävla med hunden? tycker nästan alla begär det.."Vi kräver att du som köpare MINST går på någon form utav tävling" anledning till att jag frågar det är för jag inte har den planen precis :P mer utav hobbynivå liksom :)

• Puttrik

En dum fråga kanske.. men om man köper en hund, måste man verkligen tävla med hunden? tycker nästan alla begär det.."vi kräver att du som köpare. MINST går på någon form utav tävling/utställning eller något sådant".. anledningen till att jag frågar det är att jag inte har några planer på det.. enbart hobbynivå :)

• Puttrik

Hej Jemp!

Tack för svaren! Då vet jag att jag inte kommer behöva tävla med hunden(kanske blir så ändå?) men inte direkt planen :)

Förstår nu också att jag måste läsa mig in mycket hur hundarna är avlade för dem egenskaperna jag söker, tack.. (detta visste jag inte om :P)

Yes.. Det skulle vara riktigt kul att kunna ha min hund lös som verkligen lyssnar på mig!..(förstår att det är många timmars träning bakom det dock) :)

• Puttrik

Hej "hej" ^^ :)

Det är jättefina hundraser du visade, men som sagt är jag inte så intresserad utav så mycket päls :P(jag nyser väldigt mycket utav långhåriga hundar:P) och nej jag är varken päls eller hund allergiker :P.. sadface :<

• Puttrik

Om jag skulle vilja ha en amstaff..med tanke på att det är tjejens högsta önskan. men som även ligger i topp för mig med..

Vad är det som talar för mig att det är ett bra val samt vad är det som talar att det inte är ett bra val för mig. :)

Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)