Inlägg från: Gabijas |Visa alla inlägg
  • Gabijas

Hjälp med val utav hundras :)

I rätt händer är amstaff är väldigt väldigt trevlig ras, däremot blir det lite tungt för den att dra dig om du vill hålla på med drag men med en kickbike och lite jobb ifrån din sida så går det nog allt :)

Låter som du vill ha en ras med mycket energi, oavsett vilken ras du väljer tycker jag att du redan nu bör kolla upp en vettig valpkurs i närheten, att du och din partner(antar att du har en sådan med när du har en svärmor) är överens om hur ni vill ha det. 

Fördelen med en renrasig är att när du köper en hund så vet du vad du köper - samtidigt måste du alltid vara beredd på att du får en individ med en egen vilja. Det finns ett register där du kan kolla upp tidigare kullar (hälsa,tävlingsresultat). Samtidigt är det fortfarande ingen 100% garanti. Renrasig eller blandras debatten är oändlig - hur många gånger kan du vända på ett mynt? Själv väljer jag renrasig.

Sen, när du väl bestämt dig för en ras, träffa många uppfödare - åtminstone prata med många. Ett bra tips är att lyssna på podcasten "Vår bästa vän" och avsnittet "skaffa valp" - det är briljant :) 

Jag har själv en samojedhund - så den rasen ska du absolut inte välja om du inte vill hålla med på pälsvård. Såg att du var intresserad av tollare och den har iofs sin del av pälsvård men den delar några egenskaper med samojeden och en är envis. Har inte så stor erfarenhet av tollare men däremot av "envishet" och det är något viktigt att fundera över - där hänger det på dig, har du en dos humor? Är redo för att "förhandla" med din hund som faktiskt tycker att den kan bättre än dig och behöver få känna det också.  Till en rimlig nivå såklart. 

Oavsett vilken ras du väljer så önskar jag dig lycka till och hoppas du lär dig mycket i funderingarna kring ras och att du är villig att fortsätta lära dig om hundens språk och utveckling resten av hundens liv.
Svar på tråden Hjälp med val utav hundras :)