• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Sjöblomman skrev 2016-03-23 18:33:19 följande:
    Ja, herregud, det förstår jag! Inte meningen om du tolkade mig så, jag menade inte att ni skulle hoppa över till din sambo. Tänkte bara på hur "lagen" var utformad.
    Har full förståelse för det och hoppas verkligen att det ska gå vägen nu! Kan ni betala i Sverige eller måste ni till Danmark i så fall?
    Jag misstolkade inte dig. Så det är ingen fara Ville mest förklara mig ändå Upplever tyvärr väldigt många som inte fattar det där. Får hela tiden frågan "varför testar ni inte bara på din sambo" eller kommentarer som "ni har ju tur som har två chanser". Är jobbigt när man känner att folk inte fattar. Därför är det ännu mer skönt att skriva av sig här.

Vi får fortsätta på RMC i Malmö verkar det som. Drygt 43 tusen per försök. Det känns skönt att vi kan få fortsätta på samma klinik, men ändå "privat" liksom. Annars hade det fått bli Danmark. Också tragiskt att Sverige inte kommit längre och fattar att man kan behöva både IVF och donerad sperma. Sådant känns också jobbigt ibland, att vi liksom "har två problem". Ibland känner jag att det är så orättvist.
  • Regnbågsdröm
    Nella79 skrev 2016-03-23 19:58:40 följande:

[quote=76468601][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-03-23 18:19:31 följande:[/quote-nick]

Märkligt. Det är ju det man ska kolla på ultraljuden. När äggblåsorna är mellan 18-20 är de redo att plockas. Men dina kanske fortfarande var under 10, då är det inte alltid de nämner storlek har jag hört. Lycka till imorgon!

[/

Tyckte inte alls om den nya läkare. Vi hade en annan första gången på planeringsmöte. Den nya pratade mest för sig själv som att jag vet allt om Ivf . Det är våran första Ivf så är både nervös och rädd. Men imorgon kommer jag att ställa massa frågor till honom

Hoppas ni får träffa en bättre läkare nu då. Och ställ alla frågor du vill. De är där för att svara. <3
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-24 07:34:19 följande:

För alla er här som gjort flera försök: hur mådde ni både fysiskt och psykiskt andra gången? Bättre eller sämre än första?

Hittills har jag mått galant sedan jag återhämtat mig från första gångens besvikelse och bara varit positiv och glad. Men nu börjar jag känna alla tankar om orättvisa igen, och funderar om det kommer vara lika tungt denna gång...

Jag mådde generellt sett bättre än första försöket. Rent fysiskt. Jag tror att det har att göra med att man har koll på hur allt funkar också. Men psykiskt var det nog jobbigare. Men man förtränger så enkelt. Det är väl på det viset man överlever antar jag.
  • Regnbågsdröm
    Nella79 skrev 2016-03-24 09:30:12 följande:

Storlek på äggblåsor är mellan 11 och 18 :) ikväll ska jag ta ovitrell och ÄP blir på lördag . Så spännande :)

Härligt! Stort lycka till!
  • Regnbågsdröm
    zasu skrev 2016-03-24 10:19:02 följande:

Kom lite blödningar igår och idag på TD testade jag negativt. Är så ledsen, känns så tungt.

Lider med dig. Vet hur det känns. Bryt ihop innan det är dags att komma igen. Kram! <3
  • Regnbågsdröm
    Mallanfarm skrev 2016-03-24 16:37:23 följande:

Jag var på mitt första ultraljud och blodprov idag, behandlingsdag 6. de räknade till 16 äggblåsor mellan 7-13 mm. Eftersom vi har en annan hemortsläkare än de som ska hjälpa oss vid själva ÄP och tillbakasättningen ger hon oss sin bedömning och sedan stämmer hon av med läkarna i Falun som sedan ringer till oss och ger definitivt besked. I morse sa vår hemortsläkare att jag har svarat bra på behandlingen och att vi inte kan vänta med kontroll nr 2 över hela helgen utan att vi måste åka till Falun för den. Troligen skulle vi även ta Ovitrelle på söndag, JIPPIE tänkte jag för mig själv, äntligen lite fart på det hela..

MEN... Sen ringde en sköterska från Falun nu på eftermiddagen och meddelar att det är bättre att vi sänker dosen under helgen och gör en ny kontroll och blodprov på tisdag igen. jag vet att ett par dagar hit eller dit inte spelar någon större roll egentligen i det stora hela men ändå.... Det här med att vänta är verkligen inte min bästa egenskap.

Hur gör ni för att fördriva tiden?skönt att det i alla fall är lite ledigt ett par dagar så kanske tiden kan gå lite fortare

Kram till er alla 

"Ett par dagar hit eller dit spelar ingen roll". Jo, det är just vad det gör. Äggblåsorna ska vara exakt mellan 18-20 mm för att man ska kunna göra äggplock. Så sätter de en dag till med sprutor så är det för att de ska bli rätt storlek helt enkelt. Har väldigt stor betydelse för resultatet sen. Är blåsorna för små är även de ägg som eventuellt är i dem också för små/omogna. Då kvittar det liksom hur många ägg du får ut, för de går inte att använda. Så var du glad för en extra dag så att de mognar till sig ordentligt Håller tummarna för dig! Hoppas på många fina påskägg om några dagar
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-25 23:51:25 följande:

Första sprutan fixad! Kom dock på att vi övergår till sommartid på söndag. Hur gör ni andra med det?

Härligt att du är igång! Håller alla tummar för dig Själv fick man lite värmesvallningar igår. Haha! Alltid så glad när biverkningarna väl sätter igång så att man märker att det funkar som det ska

Gällande sommartid så har mina läkare alltid sagt till mig att man kan ändra tiden lite från dag till dag. Vill man exempelvis egentligen ta den vid 19, men tagit den vid 21 innan. Då kan man nästa dag ta den 20 och sen 19 dagen därpå. Det är lugnt. Så länge det inte gäller ägglossningssprutan så är en ungefärlig tid okej
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-26 08:45:11 följande:
    Haha! Vad skönt! Eller ja, du fattar. :)

Okej! För vi fick veta att fem minuter hit eller dit var okej med Menopur, men att det absolut inte fick bli mer än så. Men vi tänkte flytta efter det med 10 minuter år gången. Det borde väl gå?
    Alltså. Det är SKRÄMMANDE vad olika de säger på de olika klinikerna. Det skrämmer mig på riktigt. Säker att de inte pratat om ägglossningssprutan? Den ska du ju visserligen ta EXAKT rätt tid. Men där kanske fem minuter inte är hela världen.
    Jag ringde som sagt till kliniken angående menopur förra gången, då jag tog min första spruta på nyårsafton. Jag undrade om jag kunde ta den vid 21 den kvällen och den 20 resterande tid. Hon svarade att absolut. Och att jag kan gå ner till 19 också gången därpå om jag skulle vilja det. Nu hann vi ta den 19.15 på nyår också, så sen blev det den tiden hela tiden. Men tycker som sagt att det är helt sjukt att det kan vara så olika bud.

Fler som har erfarenheter?
  • Regnbågsdröm
    BK1986 skrev 2016-03-26 16:42:14 följande:
    100 % säker på att det inte var ägglossningssprutan de menade. Mycket sjukt att de gör så olika. Men jag vågar inte riskera något. Vi kör en kvart åt gången så kommer man rätt ganska fort ändå. :)

Nu är det iallafall blodprov på tisdag och ultraljud på onsdag. :)
    Helt sinnessjukt. Jag förstår inte hur de kan säga så olika. Man undrar ju vad som är rätt och hur det som är fel kan påverka.. Känns inte okej alls!

Lycka till med UL!
Svar på tråden IVF mars/april