IVF mars/april
Min Test dag idag! Det visade positivt... :D känns så himla overkligt alltihopa.. Nu är det bara att försöka njuta och se till att h*n vill stanna kvar i min mage i 9 månader! <3
Min Test dag idag! Det visade positivt... :D känns så himla overkligt alltihopa.. Nu är det bara att försöka njuta och se till att h*n vill stanna kvar i min mage i 9 månader! <3
Hej alla tappra, starka och coola kvinnor!
Nu har vi fått planen för nästa ivf-runda och vi startar med detsamma, dvs vi behöver alltså inte vänta in kroppen med en månad emellan försöken. I och med att vi inte kom så långt som till ET på andra försöket, så räknar kliniken det som avbrutet, och vi får göra det om igen.
Den här gången blir det långt protokoll, har haft två korta protokoll tidigare. Jag ska jag först ta Melatonin-tabletter varje dag och startar nu så fort e-receptet kommit in på Apoteket. Detta ska hjälpa kvalitéten på äggen. Vidare blir det nedreglering, som sker med en spruta (Proten Depot) som jag sätter en gång på första cyklusdag. Den enda sprutan räcker i 14 dagar och sen testas LH med blodprov, och om värdet sjunkit, får jag starta med sprutorna (Gonal F 350 och Menopur 150). Ett ungefärligt datum för äggplock är föreslaget runt mitten på juni.
För övrigt har jag startat en kostplan med massa sund och varierad mat. Fokuset där är att jag ska äta mindre socker och vetemjöl, samt mer av grönsaker som stödjer en hälsosam hormonnivå, broccoli, blomkål o.s.v.
Ser väldigt mycket fram till vad nu allt detta innebär!
Klem från Norge :)
För min del så har jag tidigare känt mig lyckligt lottad som fått köra kort protokoll, få fortgång i sakerna, också med tanke på min höga ålder, och få äggplocksdatum relativt snabbt. Men så sitter jag också här nu utan att det resulterat i gravidite. Jag känner verkligen att jag litar på min klinik, och att de önskar det här minst lika mycket som jag. Så den här gången väljer jag att tro att långt protokoll är det rätta. Min kostplan är 10 veckor lång, så jag kör den parallellt med allt det här nya.
Håller tummarna för dig också! Kram! :)
Jag har blivit för gammal för att få ivf inom offentlig vård, så vi går på en privatklinik, som för övrigt är en av de främsta i Skandinavien. Vi betalar här i Norge ca 70000,- för 3 försök, samt de första 16 500,- för mediciner. Varje försök verkar för min del ligga på ca 27000,- för medicinerna, och det tar ca 2 månader innan man får pengarna tillbaka igen, så det blir ju att pussla.
Åldersgränsen för gratis ivf verkar ligga på 39-42 år om jag har förstått det rätt, och fyller 44 i sommar.
Jag fick 7 äggblåsor och 2 ägg på första försöket, 2 fina embryon vid ET och kom till 19 ruvdagar innan mensen kom. Då menade kliniken att jag hade för dålig blodcirkulation i livmodern. Andra försöket, 4 äggblåsor, ett tomt äggskal samt ett omoget ägg som aldrig blev befruktat, alltså ingen ET och avbrutet försök, så vi har fortfarande 2 försök kvar.
Har du fått nåt ca datum för start?
Alltså så mycket tråkiga nyheter här. Lider med er som fått negativa besked, och gläds såklart även med de goda! Massor med kramar till er alla!
Här försöker jag ladda om batterierna inför försök nummer tre. Det slog mig att det kanske är hårt att göra tre försök på sex månader så nu har jag börjat tveka om vi kanske borde vänta till efter sommaren. Men jag tänker att om läkaren säger att det är OK borde det väl inte vara några problem egentligen?
Precis plockat ut 10 ägg. Något slö efter morfinet. Få se i morgon om något bli befruktat.
Här är det glada nyheter. Har våndats över att måsta bestämma om vi ska börja nu på mensdag 1 eller om vi ska vänta till efter sommaren med vårt tredje försök. Jag känner mig verkligen inte i balans, och vi hinner inte innan sommaren om vi inväntar nästa mens.
Idag kom blödningen och jag pratade med kliniken för att höra om det inte gick skjuta på spraystarten bara några veckor - och det fick vi! Nu blir Spraystart den 9 maj (cykeldag 21) istället och jag är överlycklig. Nu hinner jag både vila upp mig OCH vi får göra försöket innan sommaren. Skönt att saker går ens väg ibland iallafall. :)
Ja lite läskigt känns det allt. Inbillar mig att jag vill ha återföring rätt så snabbt, livmodern ska ju ändå vara det bästa, o är livrädd jag inte ska få nåt alls för återföring. Hade varit sån fruktansvärd antiklimax att behöva gå igenom hela proceduren utan ens ett försök..!
Hej,
Jag hoppar också in här. Jag har läst igenom hela tråden. Vilka motgångar och vilka kämpar. Statistiken säger att 75% av paren lyckas inom tre försök...
Jag är 30 år och har gjort tre ivf försök på 6 månader. Vi har manlig faktor då min man enbart har ett fåtal spermier och gör därför icsi. Vi har aldrig fått till frysen.
Nu är vi i vårt fjärde försök och börjar med sprutorna imorgon. Kör långt protokoll denna gången, de andra tre försöken har vi kört kort. Mår skit av nedregleringen. Hur snabbt mår man bättre efter att man börjat med sprutorna?
Kram
Jaha, hej blodet och smärtan. Dag 13 och misslyckandet är ett faktum. Vår 8e återföring och jag börjar bli rejält less på det här. Den sista blaston i frysen hinner vi med innan sommaren sen får det bli uppehåll och nya tag på privat klinik i augusti. Nån som har goda erfarenheter av Carl von Linne i Uppsala?